traffic control brussel zuid en schaarbeek

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
ostbahnhof

traffic control brussel zuid en schaarbeek

Bericht door ostbahnhof »

berichtje aan traffic control van brussel zuid en omroeper van brussel noord.

het gebeurt regelmatig dat de ic naar de luchthaven van 7u52 in brussel noord vertrgaing heeft opgelopen reeds vanaf gent.
af en toe komt de ic naar de luchthaven van 8u08 uit noord dan nog sneller in noord aan dan die van 7u52

met gevolg: iedereen blij omdat ze dan toch nog een trein hebben met een minimale vertraging.

de collega's van schaarbeek brengen de de sequentie echter weer in orde en laten de ic met vertrek om 8u08 uit noord in schaarbeek wachten tot de 7u52 uit noord voorbij schaarbeek zoeft.
gevolg: iedereen gefrustreerd...

hint aan de traffic control van brussel zuid:
behoud de sequentie vanaf zuid en laat de ene de andere niet voorbij steken,

of hint aan de omroeper van brussel noord:
roep om dat de tweede trein toch eerst op de luchthaven zal toekomen.

heb dit al enkele keren meegemaakt.

mvg en bedankt,
o
Kristofke

Re: traffic control brussel zuid en schaarbeek

Bericht door Kristofke »

Schaarbeek beslist dat niet hoor, dat is eveneens Brussel-Noord.

De reden waarom dit niet omgeroepen wordt is omdat de speaker niet op de hoogte is van het terug voorlaten van de andere Brussels Airport Express ter hoogte van Schaarbeek.

Ik begrijp uw frustratie, ik heb zelf ook vaak een dilema van treinen die ik van Antwerpen naar Brussel kan nemen, verschillende met vertraging en allemaal zogezegd hetzelfde vertrekuur, en geen enkele informatie welke nu de eerste voorzien aankomst zal zijn in Brussel. De IR kan best als eerste vertrekken, maar in Berchem aan de kant gezet worden om de IC daarna te laten vertrekken, de IC kan daar echter ook gewoon vlak achter blijven zitten en zo nog later aankomen.

Er zijn hier geen oplossingen voor.

De enige oplossing is op tijd rijden.
Asterix

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:Er zijn hier geen oplossingen voor.
Tuurlijk wel, effe beredeneren, beslissing nemen en die zo laten omroepen. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn...
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Dat is het blijkbaar wel. Ik zou het graag omroepen hoor, echter werkt een groot deel van het personeel van een blok nog steeds niet met reizigers in het achterhoofd, maar met treinen.
Steven

Bericht door Steven »

tja da ligt allemaal een beetje te simpel he Jeroen (ook al zouden we het allemaal zo graag zien gebeuren)
Je zit hier al met twee zones van overleg. Voor Zone Brussel is Blok 1 van Brussel Zuid de grote baas en niet TC, vanaf de grens is het dan weer TC dat samen met het seinhuis van Leuven zal bepalen hoe de treinen gaan rijden. Je hebt dus op verschillende plaatsen te handelen. Het feit dat die treinen elkaar onderweg nog is voorbijsteken kan letterlijk last minut gebeuren, het is te zeggen als de mensen dan toch al op de treinen zitten en de deuren dicht zijn. Wat zit heeft het nog iets af te roepen als mensen niet meer kunnen veranderen van trein? Indien een trein nog niet vertrokken is zou men dit inderdaad perfect kunnen omroepen als iedereen echt zou samenwerken, dus zowel de diensten van infrabel als nmbs mobility.
Maar het is echt wel geregeld van toepassing dat dergelijke beslissingen en aanpassingen gebeuren op een moment dat de reiziger toch totaal niet meer kan kiezen wegens al op de trein en deuren dicht.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Indien een trein nog niet vertrokken is zou men dit inderdaad perfect kunnen omroepen als iedereen echt zou samenwerken, dus zowel de diensten van infrabel als nmbs mobility.
Maar het is echt wel geregeld van toepassing dat dergelijke beslissingen en aanpassingen gebeuren op een moment dat de reiziger toch totaal niet meer kan kiezen wegens al op de trein en deuren dicht.
Het is dus zaak de processen zo aan te passen dat er in Brussel-Noord al beslist kan worden wie er in Schaarbeek eerst mag.

Groetjes,
Rian
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Kortom, om dit tijdig te communiceren, moet dit dus al geweten zijn wanneer de trein in Brussel-Zuid vertrokken is. Er verhuizen namelijk ook een hoop mensen met koffers wanneer ze de aankondiging "eerste vertrek naar de luchthaven" horen omroepen.

Dat is de spits een onmogelijk te beantwoorden vraag, tenslotte kan er tussen de beslissing en het uitvoeren op het moment zelf het treinverkeer er heel anders uit zien ter hoogte van Schaarbeek, dat dan toch maar beslist wordt om het niet te doen.

Ik heb mij vorige week in Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg nog belachelijk zitten maken toen ik omriep dat de IR naar Louvain-La-Neuve (39xx) niet de eerste aankomst in Ottignies zal zijn, maar wel de IC trein naar Luxemburg die er op zal volgen.

Ik wist namelijk dat deze in Groenendaal op zijspoor gezet zou worden. Wat de reistijd makkelijk met tien minuten verlengd.

Echter eenmaal 39xx ter hoogte van Groenendaal was, had de 21xx wat staan taffelen in Schuman en Luxemburg, en is de 39xx mogen doorrijden.

Kortom, je wil goed doen, maar veelal heeft het weinig zin. Bovendien werkt de logica van de NMBS en zijn klanten meestal als volgt: zeg je iets verkeerd heb je klacht en boete aan je broek, zeg je iets niet, dan is er meestal geen klacht en dus ook geen boete.
Steven

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:Indien een trein nog niet vertrokken is zou men dit inderdaad perfect kunnen omroepen als iedereen echt zou samenwerken, dus zowel de diensten van infrabel als nmbs mobility.
Het is dus zaak de processen zo aan te passen dat er in Brussel-Noord al beslist kan worden wie er in Schaarbeek eerst mag.

Groetjes,
Rian
Niet eenvoudig om daar een standaard voor te vinden. Als je weet dat elke situatie haast uniek is. Je moet niet enkel met de situatie ter plaatse rekening houden maar ook met de gevolgen verderop en met eventueel andere (al dan niet vertraagde) treinen op dat zelfde punt. Ik zou niet graag in die mensen hun schoenen staan om die beslissing te moeten maken. Real time beheer is nu eenmaal een kwestie van last minut beslissingen en wij zitten er hier nu wel leuk over te brainstormen maar dat zijn altijd vijgen na Pasen he. De beslissingen worden dan genomen of ze goed of slecht uitdraaien hebben ze niet 100% in de hand.
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

Reeds van harte bedankt aan iedereen om hier effe over te brainstormen.
Inderdaad, geen evidente zaak aangzien de grote drukte op de noordzuid verbinding.

Mischien een onderwerp om tijdens de volgende interne vergarderingen eens over te brainstormen en proberen een structureel proces op poten te zetten. Dan nog zal het af en toe niet simpel zijn om de juiste mededeling te maken of beslissing te nemen.

In ieder geval bedankt aan iedereen die hun best doen om het geheel door noord zuid zo goed als mogelijk te laten verlopen ook al is het jammer dat we reglematig met vertragingen te kampen krijgen, ook al zijn ze maar 7 minuten, toch heeft dat effe een zucht als gevolg ;-)

gelukkig ben ik een grote treinfan en geniet dan wat van al het voorbijrijdend materieel in al dan niet bonte samenstellingen.

Zelf vallen de vertragingen voor mij meestal mee.
neem uit mortsel o.g. steeds de ir die enkel antwerpen-brussel doet, die kan niet veel vertraging oplopen daar hij maar een korte afstand aflegt, meestal is het dan wachten in noord op de airport express want die komen van heel wat verder en moeten door zuid-noord.

s avonds gaat het meestal het beste: minste vertragingen op mijn verbindingen tot zelfs meetsal op tijd. knap.

tot devolgende,
grts,
o
Plaats reactie