LRDArdo schreef:Misschien moeten we het toppic veranderen van titel 'welk rood licht wordt vandaag voorbij gereden'.

Enfin serieus nu.
Terwijl ik tussen Lichtervelde en Izegem spoorde hoorde ik een conversatie tussen een TB off duty en TBG. Die hadden het over een incident waarbij ook een rood sein werd voorbij gereden. Alleen was er iets eigenaardigs aan de hand. Als ik het goed snapt speelt het incident zich af in Mechelen waar het vertreksein niet zichtbaar is vanaf het perron. De bestuurder moet daar 'blijkbaar' vertrouwen op de AVG die slechts opkomt van het moment dat deze is aangedraaid en het vertreksein groen is (staat hier ergens op het forum ook zo...). Voordien is er dan blijkbaar contact met de seingever.
Blijkbaar is het sein tijdens het vertrek (dus nadat de machinist de AVG-krans zag branden) dichtgevallen waardoor de machinist niet meer op tijd kon remmen en door het rood is gereden. Alleen beweerd infrabel dat het sein nooit op groen heeft gestaan. Is de AVG niet sowieso gekoppeld met het vertreksein?
In bepaalde stations & haltes is het stopsein een paar honderd meters afwaarts van het perron. (vb Roeselare, Waregem, ...)
Het kan dan ook als eens gebeuren dat dit open staat en de vertrekprocedure met de AVG's Ok is
(AVG kan maar openkomen als het sein opengekomen is), maar toch opeens 'dichtgevalt' na het vertrekken van de trein.
Dit kan o.m. het geval zijn dat de mannen van het seinhuis de voorziene reisweg op het laatst afbreekt & een andere aanlegt om een andere trein voorrang te verlenen. In principe mag dit niet, maar in noodgevallen....
Dit zijn nachtmerries voor de bestuurders. Die kan zich dan door de "shock" laten vervangen.
Een API wordt opgeroepen om de bestuurder dan 'op te vangen' & een collega rijdt dan verder.
. Als dit voorvalt, ben je niet meer zeker van jezelf, & zit je echt niet meer lekker op je stoel.
Vroeger zaten er op meerdere plaatsen op het net 'planton' bestuurders klaar, die in noodgevallen onmiddellijk konden uitrukken, & binnen het uur ter plaatse waren.
Deze worden meestal
(gebrek personeel & middellen?) niet meer opgesteld.
Bijgevolg is het nu voor de Permanenties nu een groot kluwen om beschikbaar personeel & middellen te vinden in 'noodsituaties'. (de huidige diensten zitten meestal tjokvol om daarmee te puzzellen)
En zelden kunnen 'noodsituaties' nu binnnen het uur opgelost worden...