http://www.gva.be/antwerpen/eerste-inve ... ite-2.aspx .
Vooral het vet gedrukte zal voor de nodige competitie vormen. Crossrail recht tegenover NMBSDe komende weken beginnen drie bedrijven nieuwe activiteiten op een deel van de oude Opel-site in Antwerpen. Het Antwerpse Havenbedrijf kocht immers al drie jaar geleden 20 hectare van de autobouwer en werkte nu in alle discretie concessieafspraken af. De geplande investeringen zijn op termijn goed voor zeker een honderdtal nieuwe jobs.
In de nasleep van het Opel-debacle is er dan toch ook eens positief nieuws. In oktober 2008 kocht het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in alle stilte al 20 hectare van Opel. De autobouwer had toen nog de bedoeling in Antwerpen te blijven maar had dringend cash geld nodig terwijl heel wat parkings leeg stonden. Het Havenbedrijf kocht toen 20 hectare parkings over met de bedoeling die zo snel mogelijk te valoriseren.
Meteen dienden zich kandidaten aan. Kort nadien begon Opel te kapseizen en besliste de haven de invulling op waakvlam te zetten. Dat duurde tot eind december toen Opel sloot. Direct zette de haven het licht op groen voor de verkoop in concessie.
Midden januari al werden de contracten getekend. Het gaat om Schelde-Natie en Hesse-Noord Natie, twee bekende Antwerpse goederenbehandelaars.
Daarnaast gaat ook Rail Service Net uit Wommelgem, een specialist in onderhoud en herstelling van locomotieven, activiteiten ontwikkelen op de site.
Paul VERBRAEKEN
