Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Hallo,
In het kader van de discussie omtrent de piekuurtreinen die de NMBS zou willen afschaffen hadden we het op een bepaald moment over een bijkomende stop voor hogesnelheidstreinen in Brussel.
Naar mijn idee doet men deze stop best niet in Brussel-Noord of in een nog op te richten nieuw HST-station in Schaarbeek maar wel op de Luchthaven. Zo is de luchthaven ook met HST-treinen heel goed te bereiken, te vergelijken met Schiphol, Charles de Gaulle en Frankfurt.
De Diabolo maakt dit mogelijk zonder kopmaken.
- De treinen naar Amsterdam nemen lijn 36N en 36c naar de Luchthaven en rijden dan via 25N noordwaarts
- De treinen naar Köln nemen de verbinding die onder het knooppunt van Machelen naar de Luchthaven (aankomst vanuit het noorden) en dan verder langs de boog van Nossegem.
Goed idee of niet ?
Realistisch ?
Wat met andere IC verbindingen richting Leuven en Antwerpen ? Zouden deze de Luchthaven moeten bedienen of niet ?
Richting Antwerpen zou dit Vilvoorde misschien wel teveel benadelen ?
Groeten,
Bart W.
In het kader van de discussie omtrent de piekuurtreinen die de NMBS zou willen afschaffen hadden we het op een bepaald moment over een bijkomende stop voor hogesnelheidstreinen in Brussel.
Naar mijn idee doet men deze stop best niet in Brussel-Noord of in een nog op te richten nieuw HST-station in Schaarbeek maar wel op de Luchthaven. Zo is de luchthaven ook met HST-treinen heel goed te bereiken, te vergelijken met Schiphol, Charles de Gaulle en Frankfurt.
De Diabolo maakt dit mogelijk zonder kopmaken.
- De treinen naar Amsterdam nemen lijn 36N en 36c naar de Luchthaven en rijden dan via 25N noordwaarts
- De treinen naar Köln nemen de verbinding die onder het knooppunt van Machelen naar de Luchthaven (aankomst vanuit het noorden) en dan verder langs de boog van Nossegem.
Goed idee of niet ?
Realistisch ?
Wat met andere IC verbindingen richting Leuven en Antwerpen ? Zouden deze de Luchthaven moeten bedienen of niet ?
Richting Antwerpen zou dit Vilvoorde misschien wel teveel benadelen ?
Groeten,
Bart W.
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Hoeveel perrons heeft station luchthaven na aanleg diabolo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Vorig voorjaar heb ik een kaartje gezien op zoologique met de volgende ic verbindingen :
De Panne - Brussel NZ - luchthaven
Oostende - Denderleeuw ? - Brussel NZ - luchthaven - Leuven - Aarschot - Hasselt - ...
... - Kortrijk - Gent - Denderleeuw ? - Brussel NZ - luchthaven - Brussel NZ - Mons - ...
Gent - Aalst - Denderleeuw - Brussel NZ - Leuven - Landen - Liège - ...
Antwerpen - luchthaven - Brussel Schuman - Brussel Luxemburg - Charleroi - ...
Antwerpen - luchthaven - Brussel Schuman - Brussel Luxemburg - Namur - ...
De Panne - Brussel NZ - luchthaven
Oostende - Denderleeuw ? - Brussel NZ - luchthaven - Leuven - Aarschot - Hasselt - ...
... - Kortrijk - Gent - Denderleeuw ? - Brussel NZ - luchthaven - Brussel NZ - Mons - ...
Gent - Aalst - Denderleeuw - Brussel NZ - Leuven - Landen - Liège - ...
Antwerpen - luchthaven - Brussel Schuman - Brussel Luxemburg - Charleroi - ...
Antwerpen - luchthaven - Brussel Schuman - Brussel Luxemburg - Namur - ...
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Oh, ik wil heel graag dat kaartje zien!
Heeft iemand dat toevallig?
Heeft iemand dat toevallig?
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Of elke HST via de luchthaven moet rijden, weet ik niet, maar zeker voor een aantal van die treinen lijkt me dat perfect te verantwoorden.
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
HST's langs de luchthaven laten rijden is enkele een optie indien er voldoende reizigers vanuit buitenlandse oorsprong in Zaventem het vliegtuig wensen te nemen.
Ik denk niet dat er een groot publiek is dat vanuit bv Amsterdam/Rotterdam/Parijs/Aken/... in Zaventem het vliegtuig wenst te nemen.
Dit heeft vooral te maken dat vanuit Zaventem vooral Europese bestemmingen rechtstreeks bereikbaar zijn.
Omgekeerd is het wel dat er vanop grote afstand mensen in CDG of Schiphol het vliegtuig nemen, omdat die hun intercontinentaal netwerk veel groter is.
Daarom vind ik het beter om Zaventem zo goed mogelijk te integreren in de IC/IR en GEN netwerken zoals men nu van plan is (hoewel ik de GEN bediening vanuit de omgeving van Brussel nogal magertjes vind)
Op [url]deze[/url] website vind je een PDF'je met de IC/IR verbindingen in het brusselse met ook de verbindingen via de Diabolo op.
Ik denk niet dat er een groot publiek is dat vanuit bv Amsterdam/Rotterdam/Parijs/Aken/... in Zaventem het vliegtuig wenst te nemen.
Dit heeft vooral te maken dat vanuit Zaventem vooral Europese bestemmingen rechtstreeks bereikbaar zijn.
Omgekeerd is het wel dat er vanop grote afstand mensen in CDG of Schiphol het vliegtuig nemen, omdat die hun intercontinentaal netwerk veel groter is.
Daarom vind ik het beter om Zaventem zo goed mogelijk te integreren in de IC/IR en GEN netwerken zoals men nu van plan is (hoewel ik de GEN bediening vanuit de omgeving van Brussel nogal magertjes vind)
Op [url]deze[/url] website vind je een PDF'je met de IC/IR verbindingen in het brusselse met ook de verbindingen via de Diabolo op.
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Voor een aantal Afrikaanse bestemmingen is Brussel wel de aangewezen vertrekluchthaven. Maar ik geef je gelijk dat Zaventem het vooral van de binnenlandse vraag moet hebben. Een beperkt aantal HST's moet echter wel kunnen, vind ik.
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Ik zou toch eerst de belangstellng daarvoor eens peilen. Er hebben een tijdje HST's naar deluchthaven gereden, maar dat was bepaald geen succes.groentje schreef:Voor een aantal Afrikaanse bestemmingen is Brussel wel de aangewezen vertrekluchthaven. Maar ik geef je gelijk dat Zaventem het vooral van de binnenlandse vraag moet hebben. Een beperkt aantal HST's moet echter wel kunnen, vind ik.
In Nederland hebben destijds de EC's uit Keulen ook een tijdje doorgereden naar de luchthaven, maar dat is ook al vrij snel weer opgegeven wegens gebrek aan belangstelling.
Groetjes,
Rian
Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Maar de luchthaven is ook een draaischijf voor het internationale bedrijventerrein rond de luchthaven en in Evere en Haren. Ik wil de internationale aantrekkingskracht van station Brussel-Nationaal-Luchthaven zeker niet overdrijven, en misschien is het inderdaad vrij nutteloos. Het lijkt me in elk geval inderdaad vrij zinloos om alle HST's er te laten halthouden.
Maar goed, als ik iets voorstel, is dat in de eerste plaats een oproep om het te onderzoeken, niet om het blindelings door te voeren
Een stop in BNL lijkt me niet geheel kansloos, maar ik moet toegeven dat ik ook wel een paar bedenkingen heb.
Maar goed, als ik iets voorstel, is dat in de eerste plaats een oproep om het te onderzoeken, niet om het blindelings door te voeren

Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Een keertje meer of minder zal het niet meer makenKristofke schreef:Ach laat de fyra er stoppen eh





Re: Bediening Luchthaven na afwerking diabolo
Dan kunnen we nog lang wachtenStef schreef:Een keertje meer of minder zal het niet meer makenKristofke schreef:Ach laat de fyra er stoppen eh
