RUSSEL - De laatste jaren negeren steeds meer treinen het stopsein. In 2005 reden 48 treinen door het rood. Dat is een stijging van 80 procent tegenover de 27 in 2002. Dat blijkt uit cijfers die VLD-senator Stefaan Noreilde heeft opgevraagd bij staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens.
De NMBS wil de cijfers niet minimaliseren, maar vraagt de gegevens in ,,in de juiste context te plaatsen". ,,We willen de cijfers absoluut niet minimaliseren, maar je moet ze wel juist kaderen. Het gaat om 48 overtredingen op een totaal van 1,3 miljoen reizigersteinen op een jaar. In 99,99 procent van de gevallen is er dus geen probleem. De trein blijft een bijzonder veilige vervoermiddel'', benadrukt woordvoerder Jochem Goovaerts.
De cijfers stijgen al enkele jaren. In 2002 negeerden treinbestuurders 27 keer het rode stopsein, in 2003 32 keer en in 2004 werden 41 overtredingen vastgesteld. In 2005 werden 48 stopseinen genegeerd.
,,Dit is een stijging van 80 pct tegenover 2002. Gelukkig leidt dit voorlopig niet tot meer aanrijdingen. In 2002, 2003 en 2005 was er één aanrijding, in 2004 twee aanrijdingen'', aldus Noreilde.
Beveiligingsysteem
Volgens de VLD-senator nam de NMBS wel enkele maatregelen, maar die blijken de menselijke fouten niet te kunnen uitsluiten. ,,Enkel de invoering van een automatisch beveiligingssysteem kan menselijke fouten en een herhaling van Pécrot (de treinramp uit 2001 waarbij acht mensen het leven lieten) voorkomen'', aldus Noreilde.
Volgens Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet, zijn vandaag 1.800 van de 8.700 seinen (13 procent) uitgerust met een beveiligingssysteem. Ten laatste tegen eind 2009 wordt dit systeem voorzien op alle kritische punten, wat overeenkomt met 50 procent van de seinen. Tegen eind 2012 zouden alle seinen hiermee moeten uitgerust zijn.
ta da het aantal omhoog gaat is logisch he, elk jaar zijn er meer en meer seinen elektronisch gestuurd (EBP) hoe meer seinen op deze manier bediend worden hoe meer de registratie van een seinvoorbijrijding kan vastgesteld worden. vroeger bij het allereerste systeem werd ni elk geval doorgegeven, soms als de trein er maar een meterke voorbij was deed men oogje toe en gedaan, heden ten dage word er veel meer geregistreerd en dus stijgen de statistieken bijgevolg ook wel wat, maar in mijn ogen zie ik ni echt meer gevallen gebeuren als vroeger
NMBS krijgt tegen eind 2012 een automatisch remsysteem
Tegen eind 2012 zal het volledige Belgische spoorwegnet uitgerust zijn met automatische veiligheidssystemen. Nu zijn nog maar 1.800 van de 8.700 seinen uitgerust met zo'n automatisch remsysteem, aldus Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoor. Elektronicareus Siemens staat in voor de levering, de montage en het onderhoud van de nieuwe veiligheidsapparatuur. Uit recente cijfers blijkt dat treinbestuurders steeds vaker stopseinen negeren. In 2002 reden 27 treinen door het rood, in 2005 48.
Bij DLC hangt dat remsysteem ook uit van Siemens , misschien zo slecht nog niet!
Is het dan geen goed idee om bijvoorbeeld de krokodil een paar meter voor het sein te leggen?Dan moet de trein in ieder geval al iets vroeger stoppen en moest hij doorschuiven tijdens het remmen , dan heb je nog enkele meters extra.Misschien niet genoeg , maar soms net wel dus...
Men zou het rood sein dan toch minder snel voorbijrijden volgens mij...
Weer maar voorstelleke hoor
Concurrent schreef:Bij DLC hangt dat remsysteem ook uit van Siemens , misschien zo slecht nog niet!
Is het dan geen goed idee om bijvoorbeeld de krokodil een paar meter voor het sein te leggen?Dan moet de trein in ieder geval al iets vroeger stoppen en moest hij doorschuiven tijdens het remmen , dan heb je nog enkele meters extra.Misschien niet genoeg , maar soms net wel dus...
Men zou het rood sein dan toch minder snel voorbijrijden volgens mij...
Weer maar voorstelleke hoor
TBL1+ kan je niet doen met de krokodil he dit systeem gaat er effectief voor zorgen dat uw trein stopt op het moment da je het sein voorbijgaat, in schaarbeek zijn al een aantal seinen aangepast met de nodige aparatuur om dit te verwezenlijken
Concurrent schreef:Awel dan die krokodil als nu tijdelijke oplossing he Tot dat alle seinen zo zijn uitgerust !
amaai gij ga nog wa gaan googelen, effe de reglementering van a tot z er voor herschrijven ook alsof ze nu al kunnen volgen met het uitdelen van de huidige vernieuwde aangepaste versie
tiens , ik heb nog niet zo lang geleden een bericht in mijn kastje gevonden dat het na enkele 'rode' jaren, weer de goeie kant opging in 2005, minder seinvoorbijrijdingen dan in 2004. Die journalisten moeten hun gazet kunnen vullen zeker?
Miljaarde schreef:tiens , ik heb nog niet zo lang geleden een bericht in mijn kastje gevonden dat het na enkele 'rode' jaren, weer de goeie kant opging in 2005, minder seinvoorbijrijdingen dan in 2004. Die journalisten moeten hun gazet kunnen vullen zeker?
altijd he, en als er ni genoeg tekst is mag de foto wat groter neem ik aan