Londen/Parijs in één dag?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
NMBS

Londen/Parijs in één dag?

Bericht door NMBS »

Hallo

Is het praktisch mogelijk om, met de huidige dienstregelingen, een dag naar Londen/Parijs te gaan als je uitsluitend gebruik kunt maken van de trein? Het moet natuurlijk ook wel een beetje de moeite .

Hartelijk dank :p
Shrek

Re: Londen/Parijs in één dag?

Bericht door Shrek »

Natuurlijk gaat dat, ik heb het zelfs al eens gedaan met de thalys. Wel vroeg opstaan en laat terug als je nog iets van je dag wilt hebben :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Als je bedoelt of het mogelijk is om Parijs of Londen te bezoeken met klassieke treinen: Parijs is mogelijk, ja. Vanuit Rijsel kan je met 1 overstap (meestal in Amiens) in Parijs geraken, en vanuit Maubeuge en Aulnoye lukt dat ook, zonder overstap, zelfs.
Naar Londen is al wat moeilijker, je moet immers in Engeland geraken, en dat is ofwel door de tunnel ofwel over het water. Veel ferryverbindingen zijn echter ontoegankelijk voor voetpassagiers, en hetzelfde geldt voor de shuttletreinen Calais-Folkestone. Vanuit Calais is het echter nog steeds mogelijk naar Dover te reizen, en dan vandaar met de trein. Je bent hier wel behoorlijk wat tijd mee kwijt, vrees ik. Voor Londen zou ik dus toch eerder voor de Eurostar opteren.
dentheo

Bericht door dentheo »

Met Thalys-Eurostar-Eurostar moet Parijs EN Londen lukken op een dag.

Ik denk wel niet dat je, en de Eifeltoren, en London Eye kan bezoeken... :)
Theo
Groeten vanop de Heide
NMBS

Bericht door NMBS »

@ Groentje; Neen, HST's tellen ook mee.

En het is uiteraard niet de bedoelingen om al die dingen te bezoeken, enkel wat sightseeing en shoppen. Weet iemand wanneer de vroegste en laatste Eurostar en Thalys rijden? Is het dan wel nog mogelijk om van Brussel-Zuid met een gewone IC terug te keren?
groentje

Bericht door groentje »

Veel hangt af van waar je woont of je nog uit Brussel weggeraakt met de laatste trein. Vanuit Zuid-West-Vlaanderen kan het trouwens interessanter zijn om via Rijsel te reizen.
De eerste vertrekken:
Brussel-Londen: 6.51-7.56 (let op: je moet een halfuur eerder aanwezig zijn voor de paspoortcontrole). Om 7.24 vertrekt deze trein vanuit Lille-Europe.
Brussel-Parijs: 06.37-07.59
Rijsel-Parijs: 06.00-07.02 (ongeveer halfuursdienst in de spits)
En de laatste om terug te keren:
Londen-Brussel: 19.34-22.33 (21.54 in Lille-Europe)
Parijs-Brussel: 22.01-23.23
Parijs-Rijsel: 22.58-00.18 (uurdienst, al heb je tussendoor ook nog de mogelijkheid via Roissy-Charles de Gaulle TGV te reizen).
Best puzzel je echter zelf een beetje met de reisplanner, je bent zelf het beste geplaatst om te bepalen wanneer je tussen Londen en Parijs wil reizen, en wanneer je ten laatste terug moet zijn. Let wel op het uurverschil in Engeland.
NMBS

Bericht door NMBS »

groentje schreef:Veel hangt af van waar je woont of je nog uit Brussel weggeraakt met de laatste trein. Vanuit Zuid-West-Vlaanderen kan het trouwens interessanter zijn om via Rijsel te reizen.
De eerste vertrekken:
Brussel-Londen: 6.51-7.56 (let op: je moet een halfuur eerder aanwezig zijn voor de paspoortcontrole). Om 7.24 vertrekt deze trein vanuit Lille-Europe.
Brussel-Parijs: 06.37-07.59
Rijsel-Parijs: 06.00-07.02 (ongeveer halfuursdienst in de spits)
En de laatste om terug te keren:
Londen-Brussel: 19.34-22.33 (21.54 in Lille-Europe)
Parijs-Brussel: 22.01-23.23
Parijs-Rijsel: 22.58-00.18 (uurdienst, al heb je tussendoor ook nog de mogelijkheid via Roissy-Charles de Gaulle TGV te reizen).
Best puzzel je echter zelf een beetje met de reisplanner, je bent zelf het beste geplaatst om te bepalen wanneer je tussen Londen en Parijs wil reizen, en wanneer je ten laatste terug moet zijn. Let wel op het uurverschil in Engeland.
Bedankt voor de info, ik ben van Roeselare, dus Lille zou inderdaad beter zijn. Ik zie dat je met de trein enkel tot in Lille Flandre kunt geraken, hoe geraak je dan in Lille Europe?
groentje

Bericht door groentje »

Met de metro (1 halte) of te voet. Ik zou te voet gaan, je bent amper sneller. vanuit Lille-Flandres ga je naar rechts, langs het Euralille-shoppingcentrum, et voilà, daar duikt Lille-Europe al op. Een 10, max. 15 min stappen.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Ik heb enkele weken geleden nog Londen in één dag gedaan.

Aankomen om 9u en vertrekken om 19u.

Voor 9u aankomen lijkt me wat zinloos. Winkels en musea zijn nog niet open om 7u30, én bovendien betaal je voor 9u zowat het dubbele voor een dagkaart voor de Tube.
NMBS

Bericht door NMBS »

Kristofke schreef:Ik heb enkele weken geleden nog Londen in één dag gedaan.

Aankomen om 9u en vertrekken om 19u.

Voor 9u aankomen lijkt me wat zinloos. Winkels en musea zijn nog niet open om 7u30, én bovendien betaal je voor 9u zowat het dubbele voor een dagkaart voor de Tube.
Is dit dan Engelse tijd?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Ja klopt.

Heen is dus omstreeks 8u30 Belgische tijd, terugkomen in Brussel-Zuid is dan omstreeks 22u30
NMBS

Bericht door NMBS »

De laatste trein die ik moet nemen in Brugge is om 22.32u
Dus 22.33u in BXL toekomen is te laat :(
groentje

Bericht door groentje »

jeugdherberg in Brussel :mrgreen:
Of iemand laten afhalen in Kortrijk of Waregem. Of desnoods de taxi nemen, akkoord, dat kost wat geld, maar uiteindelijk ook geen fortuinen, ik schat een 50-60 euro.
NMBS

Bericht door NMBS »

groentje schreef:jeugdherberg in Brussel :mrgreen:
Of iemand laten afhalen in Kortrijk of Waregem. Of desnoods de taxi nemen, akkoord, dat kost wat geld, maar uiteindelijk ook geen fortuinen, ik schat een 50-60 euro.
Mja, de bedoeling is wel om 's avonds terug te zijn, anders kan je evenwel in Londen blijven. 't Is ook maar omdat ik een FIP-kaart heb dat ik ga, anders zou ik dat niet doen.
groentje

Bericht door groentje »

Dan zal het wat eerder naar huis moeten zijn. Spijtig, want in Londen is echt wel veel te zien. Mocht je toch wat langer willen blijven, ik kan de jeugdherberg aan St-Pancrass aanbevelen. Niet te duur, en behoorlijk comfortabel.
Plaats reactie