Van 3000 naar 25000 volt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dieselfreak

Van 3000 naar 25000 volt

Bericht door Dieselfreak »

Op lijn 42 staat kort na de afsplitsing van lijn 43 te Rivage dit:

Afbeelding

Ik neem aan dat dit aangeeft dat voorbij dat bord de spanning niet langer 3000, maar 25000 volt is. Wordt het altijd aangeduid als er een spanningsverandering is? Moet de machinist iets technisch in de trein omschakelen om van 3000 naar 25000 volt te gaan? Of gebeurt dat vanzelf? Verder: het is al gebeurd dat door een wisselfout treinen op een verkeerd spoor beland zijn, zo is er vorig jaar in Herentals een elektrische trein op het draadloze spoor naar Mol terechtgekomen, met alle gevolgen van dien. Stel dat het klassiekje naar Jemelle onder 25000 volt zou belanden, wat zou er dan gebeuren? Techniek stuk?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Bericht door Steven »

De bestuurder schakelt manueel om en dit is altijd aangeduid langs elke lijn waar er een omschakeling nodig is.
In elke trein zitten wel een aantal veiligheden in die de trein beschermen voor een aantal zaken. Overspanningsbeveiliging is er aanwezig door een veiligheid.
Dieselfreak

Steven schreef:De bestuurder schakelt manueel om en dit is altijd aangeduid langs elke lijn waar er een omschakeling nodig is.
En wanneer dient dit dan precies te gebeuren? Op Wikipedia staat:

"De bestuurder van de trein moet bij het passeren van een spanningssluis zijn elektrische tractie onderbreken en zijn stroomafnemer laten zakken. De trein moet voldoende vaart hebben om dit spanningloze gedeelte te overbruggen."

Moet hij die omschakeling uitvoeren op het moment dat de stroomafnemer geen contact heeft met de draad? En wat zou er gebeuren als hij vergeet om te schakelen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

de omschakeling is inderdaad met neergelaten stroomafnemers
je hebt een bord aankondiging neerlaten stroomafnemers
een bord stroomafnemers neergelaten (hier moeten ze dus effectief beneden zijn)
het eindezonebord spanning 1 begin spanning 2 (waarbij je de cijfers door de bewuste spanningen dient te vervangen)
een bord oplaten stroomafnemer.

Als de bestuurder vergeet de stroomafnemer neer te laten heb je twee opties
op klassieke lijnen blijft deze omhoog staan waardoor er een verkeerde spanning komt op te zitten met alle mogelijke schade van dien.
op L2 (ook op andere HSL's denk ik) gaat bij de reeks 13 de stroomafnemer automatisch naar beneden indien de bestuurder hem zou vergeten. Nadien moet de bestuurder manueel verder werken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Stel dat het klassiekje naar Jemelle onder 25000 volt zou belanden, wat zou er dan gebeuren? Techniek stuk?
Dan gaat de bestuurder, wanneer hij dit bordje ziet, zo snel mogelijk de panto naar beneden laten en moet het klassiekje weggesleept worden :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

Zit er nog een stukje tussen zonder bovenleiding zoals tussen Essen en Roosendaal ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Bericht door pietje »

Even ter vervollediging: Voor 3kV DC en 25kV AC zijn het trouwens steeds verschillende stroomafnemers.
Als ik mij niet vergis is die voor 25kV smaller dan die voor 3 kV.

Materiaal dat geschikt is voor beide spanningen heeft in bepaalde gevallen beveiligingssystemen tegen verkeerde schakelingen, enkelspanningsmateriaal heeft dat meestal niet, en bij een overgan 3kV/25kV is het dus "kaboem" als de TB niet snel genoeg reageert.
kika

Bericht door kika »

En hoe werkt het waar er 2 verschillende voltages op de bovenleiding gezet kunnen worden (zoals in Bad Bentheim en ik dacht, maar daar ben ik misschien verkeerd, Quévy, Jeumont)?
pietje

Bericht door pietje »

kika schreef:En hoe werkt het waar er 2 verschillende voltages op de bovenleiding gezet kunnen worden (zoals in Bad Bentheim en ik dacht, maar daar ben ik misschien verkeerd, Quévy, Jeumont)?
Hier kan je vinden hoe het in Aken gedaan wordt.
In Quevy wordt er door goederentreinen volgens mij gewoon doorgereden als is het een gewone spanningssluis.
etoile du nord
Contacteer:

Bericht door etoile du nord »

Gaat het dan eveneens om overschakeling van gelijkstroom ( 3 kV ) naar wisselstroom ( 25 kV /frequentie ? ) Kan een klassiekje wel op die lijn?
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

de spanningswissel is onafhankelijk van de soort. Het is te zeggen je wisselt in wat je wil zowel de waarde als tussen gelijk en wisselspanning.
de 25kV is op 50Hz natuurlijk.
Shrek

Bericht door Shrek »

etoile du nord schreef:Gaat het dan eveneens om overschakeling van gelijkstroom ( 3 kV ) naar wisselstroom ( 25 kV /frequentie ? ) Kan een klassiekje wel op die lijn?
Ja dat gaat tegelijk natuurlijk :wink:
Klassiekjes kunnen zeker op die lijn, de signalisatie is immers net hetzelfde als op alle andere lijnen. Dus tot aan de spanningssluis gaat het perfect met een klassiekje, daarna is het boem. :)
Dieselfreak

Wordt dat bord 's nachts eigenlijk verlicht, of hoe ziet de TB anders die signalisatie als het donker is?
kika

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Wordt dat bord 's nachts eigenlijk verlicht, of hoe ziet de TB anders die signalisatie als het donker is?
Koplampen? Reflectie? Hoe zie je op de snelweg de signalisatie van onverlichte panelen?
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad, ook borden langs het spoor hebben normaal (als ze proper zijn) een reflecterend effect.
Plaats reactie