8 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

8 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Bericht door overweg13 »

Zoals elke gemeente die zichzelf respecteert heeft ook Comblain-au-Pont een wandelkaart uitgegeven, en zoals wel meer het geval is, is dit gebeurd in samenwerking met het NGI. We volgen vandaag de wandelingen 4 (Géromont) en 1 (Roches Noires). Wandeling 4 moet het hebben van vergezichten en een prachtig stukje bos, met o.a. immense beuken, wandeling 1 legt meer de nadruk op de onmiddellijke omgeving van Comblain-au-Pont, met een stevige klim naar de Roches Noires en een tocht langs de oever van de Ourthe, die er bijna zomers kalm bij ligt. Tussendoor krijgen we ook nog openluchtkunstwerken geserveerd.

Comblain-au-Pont is een gemeente die al vroeg tot mijn verbeelding is beginnen spreken. Het is de bakermat van alle muziekfestivals in België. In de jaren 1960 werd hier een naar de normen van die tijd groot jazzfestival georganiseerd; ik las er als twaalfjarige voor het eerst over in het tijdschrift Robbedoes (of was het Kuifje?).

Met een TWQ van 45 % scoren beide wandelingen lager dan je in deze streek zou verwachten, maar de meeste landbouwwegen zijn hier verhard. Toch kan de pret niet op: weidse weiden, vergezichten die nog verder lijken op deze eerste echt heldere dag van het jaar en een complete rust compenseren het tekort aan onverharde paden en wegjes ruimschoots. De beide tochten samen zijn iets meer dan 12 km lang, met de aanloopstreken naar Rivage erbij komen we in de buurt van 15 km.



De verbinding:



Halle - Brussel-Zuid 1558 9:23 9:32 +4 (228)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 8:57 11:00 +8 (1342 - 11828)

Liège-Guillemins - Rivage 115 11:18 11:39 +7 (3016 - 11701)



Rivage - Liège-Guillemins 5586 16:11 16:39 stipt (629)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 487 16:42 17:27 stipt (1341 - 11811)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +16 (2630 - 61006 - 2627)



De commentaar:



Comblain-au-Pont mag dan ooit zowel aangesloten geweest zijn op het tramnet (met de lijn naar Clavier) als op het spoorwegnet (met de lijn Liège - Marloie), vandaag is het alleen nog bereikbaar met een frequent rijdende bus 377 uit Liège. Tenzij je zoals wij voor een vluggere en veel goedkopere oplossing (nettowinst € 14.00!) kiest via Rivage. Zo komt er wel goed 2.5 km bij, maar daarvan lopen enkele langs Ourthe en Amblève, en die kunnen er dus best nog bij.

Van de oude tramlijn blijven nog enkele duidelijke sporen op de stafkaart over. Het stijgen uit het dorp van Comblain-au-Pont naar de hoogten van Géromont moet een echt huzarenstukje geweest zijn. Wie zijn tram in eerste instantie miste kon die ongetwijfeld nog halen als die vele minuten en een bijna volledige lus later ongeveer weer op hetzelfde punt (in afstand, niet in hoogte,) uitkwam.



We namen de CR naar Dendermonde van 9:23. Met 3 klassieke stellen is dat een erg rustige trein. Sinds december rijdt die vanaf Y. Ruisbroek over lijn 96N Brussel-Zuid binnen, maar helemaal stipt loopt het niet. De trein rijdt in het zog van de IR naar Antwerpen en heeft 3 minuten vertraging. In Brussel zijn dat er vier geworden, maar dat is niet echt hinderlijk.

Ook de IC naar Eupen heeft een kleine vertraging, maar zoals de traditie dat wil groeit die wat aan in de NZV: van 4 (Zuid) naar 7 (Noord). Wie denkt dat het dan allemaal snel in orde komt, komt bedrogen uit. In Diegem gaat het tamelijk vlot van lijn 36 naar 36 N, maar eenmaal op die laatste worden we een tijd opgehouden - we staan zelfs volledig stil. Ondanks de uitbreiding naar 4 sporen lijkt dit baanvak voortdurend overbezet. Leuven bereiken we dan ook met 11 minuten vertraging; bij vertrek zijn dat er nog 9 en veel gaat er niet meer af: +8 in Liège-Guillemins. Extra time voor het dametje dat gehandschoend en al verwoed een kruiswoordraadsel invult.

Gelukkig is de aansluiting naar Luxemburg tamelijk ruim. Bovendien staat deze IR zelf met 5, later 6 minuten vertraging aangekondigd. Van de 4 rijtuigen zijn er 2 eerste klasse. Het eerste zou gedeclasseerd moeten zijn, maar veel heb ik daar niet van gemerkt. Achteraan hangt 11701, dat blijkbaar net een grondige poetsbeurt (met nat, zoals dat heet) heeft gekregen. Ik heb al meteen spijt dat we niet verder dan Rivage moeten. Tussen Esneux en Rivage zijn er werken; net voorbij Esneux moeten we dus wachten op de doorrit van de tegenliggende IR (zelf in vertraging). In Rivage hebben we alweer 7 minuten vertraging. Als je geen aansluiting moet halen, is dat geen probleem.



Voor de terugrit zullen we beroep moeten doen op een L-trein van Marloie naar Liège. Die rijdt bijzonder stipt; er zit wat reserve in, maar de TBG wacht plichtbewust in de tussenstations.

Rivage ziet zijn loketten nu ook gesloten vanaf 13:00, en op zaterdag en zondag is er al helemaal geen loket meer. En dat terwijl je personeel achter de neergelaten gordijntjes vermoedt, nee, wel zeker hoort… Gelukkig is het station open; het is er aangenaam wachten, want buiten is het helder maar fris.



Door de erg stipte rit van de L-trein halen we zelfs de IC naar Brussel: we zien hem trouwens stilstaan bij de Y. Val-Benoit. Veel tijd hebben we niet over, maar het lukt perfect. Twee dames die Engels wauwelen met een Amerikaans accent veroveren vrij luidruchtig de wereld - gelukkig is een I11 groot genoeg om uit te wijken; na een tijdje komt een dame die wil lezen trouwens in onze buurt zitten, ook al op de vlucht voor de Amerikaanse expansiedrang. De rit verloopt zonder veel geschiedenis: tussen Schaarbeek en Brussel-Noord gaat het even traag, maar we rijden toch te vroeg, zodat we het Noordstation stipt halen.

Daar staat de IR naar Binche met 11 minuten vertraging aangekondigd. De ervaring leert dat je dan maar beter op de IR kunt wachten - onderweg gaat die toch voorbij de CR, die bovendien ook nog wat extra reizigers van de IR aan boord heeft. Als het bij die 11 minuten blijft, tenminste. Maar we vertrekken uiteindelijk met 12 minuten, het gaat naar 14 minuten en in Halle zijn het er al 16. De 26'ers trekken nochtans aardig op, aan hen zal het niet gelegen hebben. Rijtuig 61006 is zwaar toegetakeld: buiten door graffiti , binnen door crassiti. Ik las nog niet zo lang geleden dat het met graffiti de goede weg opging, maar ik heb vandaag zoveel verknoeide treinen gezien, dat ik me afvraag of er geen nieuw offensief bezig is.



Zes treinen vandaag, waarvan er 3 in aanmerking komen voor een stiptheidsprijs, 2 met onderscheiding. Maar dat betekent ook dat de helft van onze treinen met meer dan 5 minuten vertraging reed. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor: 30 P-treinen afschaffen, als ze durven. Alleen spijtig dat de 3 vertraagde treinen buiten de NZV vertraging opliepen. Neem nu die IR naar Binche: amper 2 minuten extra vertraging in de NZV. Afgeschafte P-treinen, die zullen wel wat verschil maken, maar de crisis wortelt dieper en waarschijnlijk ook elders. Overigens leek de spits vanavond vlot te lopen - die IR was de enige op het tv-scherm met vertraging…

Foto' s van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... n-au-pont/

Toen we in Comblain-au-Pont aan de overweg stonden te wachten, dacht ik eerst aan een L in vertraging, maar toen hoorde ik plots een 20 naderen. Ik had te weinig tijd om echt een goede positie in te nemen, en dat levert een foto op met veel rommel en ongewenste schaduwen, maar het lijkt me zo uitzonderlijk dat ik hem toch maar plaats:
Afbeelding En in Rivage stond goeie, ouwe 6274 te draaien.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door overweg13 op 11 feb 2011, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 7 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Bericht door groentje »

Een schitterende reis, en dito verslag. Bedankt, Vic.
Reuel

Re: 7 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Bericht door Reuel »

Een mooi verslag van een heerlijke dag en bovendien nog eens knap geschreven!
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: 7 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vic,

Alweer een dikke proficiat met je mooi verslag en de mooie foto's!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 7 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Comblain-au-Pont is een gemeente die al vroeg tot mijn verbeelding is beginnen spreken. Het is de bakermat van alle muziekfestivals in België. In de jaren 1960 werd hier een naar de normen van die tijd groot jazzfestival georganiseerd; ik las er als twaalfjarige voor het eerst over in het tijdschrift Robbedoes (of was het Kuifje?).
Als ik me niet vergis was dat jazzfestival in Comblain-la-Tour, Vic. Dat ligt vlak naast Complain-au-Pont, akkoord, maar de beide Comblains hadden ieder hun eigen station. Ik herinner me in de jaren '60 (ik reisde toen 's zomers het net rond met een toeristisch vijfdagenabonnement, dat kostte toen 500 BEF) ooit op een trein gezeten te hebben die propvol muziekliefhebbers zat die allemaal uitstapten in Comblain-la-Tour...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 7 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Bericht door overweg13 »

Paul schreef:
overweg13 schreef:Comblain-au-Pont is een gemeente die al vroeg tot mijn verbeelding is beginnen spreken. Het is de bakermat van alle muziekfestivals in België. In de jaren 1960 werd hier een naar de normen van die tijd groot jazzfestival georganiseerd; ik las er als twaalfjarige voor het eerst over in het tijdschrift Robbedoes (of was het Kuifje?).
Als ik me niet vergis was dat jazzfestival in Comblain-la-Tour, Vic. Dat ligt vlak naast Complain-au-Pont, akkoord, maar de beide Comblains hadden ieder hun eigen station. Ik herinner me in de jaren '60 (ik reisde toen 's zomers het net rond met een toeristisch vijfdagenabonnement, dat kostte toen 500 BEF) ooit op een trein gezeten te hebben die propvol muziekliefhebbers zat die allemaal uitstapten in Comblain-la-Tour...
Ja, Comblain-la-Tour, dat was het! Sorry.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie