Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 062006_037BRUSSEL - In 2005 was er een spectaculaire stijging van het aantal gauwdiefstallen in de Belgische stations.
Dat blijkt uit een antwoord van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens op een vraag van VLD-kamerlid Guido De Padt.
In 2004 waren er nog 945 meldingen van gauwdiefstallen, ofwel 18 per week. In 2005 was dat aantal opgelopen tot 1.326 of 25 per week. Dat is een stijging van 40 procent.
De meeste gauwdiefstallen gebeuren in de drie grote Brusselse stations (Zuid, Noord en Centraal) en in Antwerpen-Berchem.
Volgens De Padt dient de NMBS extra maatregelen te nemen om deze stijgende vorm van criminaliteit te bestrijden.
Staatssecretaris Tuybens bevestigt dat naast de regelmatige ontradende patrouilles van Securail een actieplan in opmaak is. Dat plan zou vooral gericht zijn op preventie.
bava
Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations
Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations
Re: Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations
Waarom moet de NMBS dit doen?Jean schreef: Volgens De Padt dient de NMBS extra maatregelen te nemen om deze stijgende vorm van criminaliteit te bestrijden.
Waarvoor dient de politie?
Ooit heb ik een politiebureau geweten in Brussel-Noord (CCN) maar dat is om één of andere reden gesloten geweest...
Re: Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations
Als er in jouw huis voortdurend ingebroken wordt, moet jij daar ook iets aan doen. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de politie zijn werk niet moet doen.)Kris schreef:Waarom moet de NMBS dit doen?Jean schreef: Volgens De Padt dient de NMBS extra maatregelen te nemen om deze stijgende vorm van criminaliteit te bestrijden.
Waarvoor dient de politie?
Ooit heb ik een politiebureau geweten in Brussel-Noord (CCN) maar dat is om één of andere reden gesloten geweest...
Oké, dan maak ik de vergelijking met een café. Als er daar voortdurend gevochten wordt of klanten beroofd worden, enz., dan wordt er toch ook verwacht dat de uitbater/eigenaar maatregelen neemt.Moi schreef:Euhm, mijn huis is geen openbare plaats dat open moet staan voor Jan en Alleman. Klein nuance toch, niet?