Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Jean

Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations

Bericht door Jean »

BRUSSEL - In 2005 was er een spectaculaire stijging van het aantal gauwdiefstallen in de Belgische stations.

Dat blijkt uit een antwoord van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens op een vraag van VLD-kamerlid Guido De Padt.

In 2004 waren er nog 945 meldingen van gauwdiefstallen, ofwel 18 per week. In 2005 was dat aantal opgelopen tot 1.326 of 25 per week. Dat is een stijging van 40 procent.

De meeste gauwdiefstallen gebeuren in de drie grote Brusselse stations (Zuid, Noord en Centraal) en in Antwerpen-Berchem.
Volgens De Padt dient de NMBS extra maatregelen te nemen om deze stijgende vorm van criminaliteit te bestrijden.

Staatssecretaris Tuybens bevestigt dat naast de regelmatige ontradende patrouilles van Securail een actieplan in opmaak is. Dat plan zou vooral gericht zijn op preventie.

bava
Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 062006_037
Kris

Re: Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations

Bericht door Kris »

Jean schreef: Volgens De Padt dient de NMBS extra maatregelen te nemen om deze stijgende vorm van criminaliteit te bestrijden.
Waarom moet de NMBS dit doen?
Waarvoor dient de politie?
Ooit heb ik een politiebureau geweten in Brussel-Noord (CCN) maar dat is om één of andere reden gesloten geweest...
KB

Re: Veertig procent meer gauwdiefstallen in stations

Bericht door KB »

Kris schreef:
Jean schreef: Volgens De Padt dient de NMBS extra maatregelen te nemen om deze stijgende vorm van criminaliteit te bestrijden.
Waarom moet de NMBS dit doen?
Waarvoor dient de politie?
Ooit heb ik een politiebureau geweten in Brussel-Noord (CCN) maar dat is om één of andere reden gesloten geweest...
Als er in jouw huis voortdurend ingebroken wordt, moet jij daar ook iets aan doen. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de politie zijn werk niet moet doen.)
Moi

Bericht door Moi »

Euhm, mijn huis is geen openbare plaats dat open moet staan voor Jan en Alleman. Klein nuance toch, niet?
KB

Bericht door KB »

Moi schreef:Euhm, mijn huis is geen openbare plaats dat open moet staan voor Jan en Alleman. Klein nuance toch, niet?
Oké, dan maak ik de vergelijking met een café. Als er daar voortdurend gevochten wordt of klanten beroofd worden, enz., dan wordt er toch ook verwacht dat de uitbater/eigenaar maatregelen neemt.
groentje

Bericht door groentje »

Ja. Maar hij mag geen geweld gebruiken, tenzij hij of iemand anders in acuut gevaar verkeert. Zowat het enige dat hij kan/mag doen, is de politie bellen. Ik denk wel, dat ze dat bij de NMBS ook wel doen, hoor.
Plaats reactie