Waarom Liers - Luxemburg slechts om de twee uur?
- Dieselfreak
Waarom Liers - Luxemburg slechts om de twee uur?
Ik heb de voorbije acht dagen veel op lijn 42 gereisd, met name tussen Luik en Vielsalm. Er zat vaak redelijk wat volk op die trein. Daarom vraag ik me af: waarom rijdt deze trein eigenlijk maar om de twee uur? Gezien het aantal reizigers dat er gemiddeld op zit, zou de IR m, toch zeker op werdagen, naar mijn mening wel om het uur mogen rijden. Is de lijn Rivage - Luxemburg werkelijk onder draad gebracht voor die éne trein per twee uur per richting?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Waarom Liers - Luxemburg slechts om de twee uur?
Wel dat vraag ik mij nu ook af. Ik vind dat er op zijn minst een 1-uursverbinding moet zijn tot Gouvy, en dan bijvoorbeeld 1 trein om de 2 uur die doorrijdt tot Luxemburg.
Gouvy als eindpunt is nogal onlogisch, vanaf Troisvierges rijdt er een half-uurdienst naar Luxemburg. Doortrekken tot Troisvierges lijkt mij dan toch een minimummelle schreef:Wel dat vraag ik mij nu ook af. Ik vind dat er op zijn minst een 1-uursverbinding moet zijn tot Gouvy, en dan bijvoorbeeld 1 trein om de 2 uur die doorrijdt tot Luxemburg.

Maar mijn ervaring met die treinen is wel dat er juist weinig volk op zit buiten de spits. Enkel rond Luik en rond Luxemburg-stad is de trein redelijk gevuld. Daartussen amper volk en dus que kosten-baten niet de moeite om extra treinen in te leggen.
Dan kan je die investering beter doen in de ir-q naar Aken, daar is een frequentieverhoging veel meer nodig volgens mij

- Dieselfreak
Op werkdagen rijden er enkele IR m's die Gouvy als eindbestemming hebben.Shrek schreef:Gouvy als eindpunt is nogal onlogisch, vanaf Troisvierges rijdt er een half-uurdienst naar Luxemburg. Doortrekken tot Troisvierges lijkt mij dan toch een minimummelle schreef:Wel dat vraag ik mij nu ook af. Ik vind dat er op zijn minst een 1-uursverbinding moet zijn tot Gouvy, en dan bijvoorbeeld 1 trein om de 2 uur die doorrijdt tot Luxemburg.![]()
Misschien zou het beter zijn dat er 1 trein om de twee uur rijdt tussen Rivage en Luxemburg, aangezien er op werkdagen om het uur een stoptrein is van Luik naar Jemelle. Reizigers vanuit Luik zouden dan op de uren dat de IR m niet tot Luik rijdt de L naar Jemelle kunnen nemen en in Rivage kunnen overstappen op de trein naar Luxemburg. Reizigers vanuit de omgekeerde richting zouden in Rivage kunnen overstappen op de stoptrein naar Luik.
Als de trein zowel rond Luik als Luxemburg-stad redelijk gevuld is, en in het midden van zijn traject bijna leeg, zal hij gemiddeld toch nog enigszinds bezet zijn. Er zijn in België treinen die volgens mij gemiddeld minder bezet zijn dan de IR m en die wél om het uur rijden. Trouwens, ook buiten de spits was de trein meestal enigszinds gevuld hoor.Shrek schreef:Maar mijn ervaring met die treinen is wel dat er juist weinig volk op zit buiten de spits. Enkel rond Luik en rond Luxemburg-stad is de trein redelijk gevuld. Daartussen amper volk en dus que kosten-baten niet de moeite om extra treinen in te leggen.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 05 feb 2011, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
België beschouwt deze lijn als 'regionaal', terwijl de Luxemburgers deze lijn als 'hoofdlijn' bekijken. Als het aan de NMBS ligt, rijden ze tot Gouvy of uiterlijk Troisvierges...
Wie weet bolt de CFL in de toekomst tot Luik...?
Wie weet bolt de CFL in de toekomst tot Luik...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Die keren dat ik die lijn nam (op een weekdag), zat er toch redelijk wat volk op. Misschien kan men met 1 MW rijden bijvoorbeeld want zo'n T3000 van de cfl verbruikt veel meer denk ik. (Dan moeten er natuurlijk wel MW's beschikbaar zijn.
En ik denk dat het potentieel er misschien wel is, maar dat die 2-uursdienst de mensen juist tegenhoudt om de trein te nemen.
En ik denk dat het potentieel er misschien wel is, maar dat die 2-uursdienst de mensen juist tegenhoudt om de trein te nemen.
- Dieselfreak
Over een paar jaar komt Herentals - Mol onder draad, en als ik het juist heb, zullen de Desiro's straks de MW41's van de Athus-Maaslijn halen, dus dan zullen er motorwagens 41 beschikbaar komen.melle schreef:Misschien kan men met 1 MW rijden bijvoorbeeld want zo'n T3000 van de cfl verbruikt veel meer denk ik. (Dan moeten er natuurlijk wel MW's beschikbaar zijn.
Dat zou best kunnen, dat is een probleem dat zichzelf in stand houdt: door de 2-uursdienst willen veel mensen de trein niet nemen, en juist doordat er weinig mensen op de trein zitten, wordt de dienst niet opgewaardeerd tot een uurdienst.melle schreef:En ik denk dat het potentieel er misschien wel is, maar dat die 2-uursdienst de mensen juist tegenhoudt om de trein te nemen.
Voor een lokaal treintje (pakweg Luik-Troisvierges) met bediening van enkele gesloten stationnetjes zijn de MS085 net uitermate geschiktmelle schreef:Die keren dat ik die lijn nam (op een weekdag), zat er toch redelijk wat volk op. Misschien kan men met 1 MW rijden bijvoorbeeld want zo'n T3000 van de cfl verbruikt veel meer denk ik. (Dan moeten er natuurlijk wel MW's beschikbaar zijn.

- Dieselfreak
In dit topic staat dat de I6'en op de IR m vervangen zijn door I10'en omdat de CFL klaagde over plaatsgebrek op de I6'en. Als er kennelijk plaatsen te weinig zijn op die trein, zegt dat wel iets over de frequentie waarop deze verbinding recht heeft.
Wellicht was dat plaatsgebrek er enkel op het laatste stuk van de verbinding, omwille van de binnenlandse pendel naar Luxemburg-stad. Doorgaande reizigers vanuit België zijn er veel minder.Dieselfreak schreef:In dit topic staat dat de I6'en op de IR m vervangen zijn door I10'en omdat de CFL klaagde over plaatsgebrek op de I6'en. Als er kennelijk plaatsen te weinig zijn op die trein, zegt dat wel iets over de frequentie waarop deze verbinding recht heeft.
Maar dat is alleen op het stuk in Luxemburg zelf. Doordat de lijn grotendeels enkelsporig is wordt deze internationale IR gewoon in de halfuurdienst op die lijn opgenomen. Alleen zijn de andere treinen met 5 dubbeldekkers en deze IR met 4 I10Dieselfreak schreef:In dit topic staat dat de I6'en op de IR m vervangen zijn door I10'en omdat de CFL klaagde over plaatsgebrek op de I6'en. Als er kennelijk plaatsen te weinig zijn op die trein, zegt dat wel iets over de frequentie waarop deze verbinding recht heeft.

Rond Luik is het trouwens net hetzelfde. Daar zouden ze beter met wat stoptreinmateriaal het eerste deel van de lijn rijden en wat haltes heropenen. Dan kan de IR een echte IC worden en wat snelheid winnen

Nee, dat zegt alleen iets over de bezetting in Luxemburg. Mijn ervaring is dat de bezetting op deze lijn in België een groot deel van het jaar vrij pover is, met pieken tijdens het zomerseizoen (Plopsa Coo, jeugdgroeperingen). Het is ook een lijn met een typische leegloop: tot Aywaille is de bezetting behoorlijk, in Gouvy stapt alleen nog vijf man en een paardenkop uit.Dieselfreak schreef:In dit topic staat dat de I6'en op de IR m vervangen zijn door I10'en omdat de CFL klaagde over plaatsgebrek op de I6'en. Als er kennelijk plaatsen te weinig zijn op die trein, zegt dat wel iets over de frequentie waarop deze verbinding recht heeft.
Toch zou het dom zijn om de lijn zo maar te sluiten: ze vormt de ruggengraat van het OV in een groot deel van de provincie Luik, met vrij goede aansluitingen NMBS-TEC in alle stations van de lijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Tijdens de spits zijn 3 rijtuigen I10 Veel te weinig. in Gouvy stapt er veel volk uit (men mag niet vergeten dat er in Gouvy er smorgens een P trein vertrekt bestaat uit 9 (of soms 12) I11 rijtuigen) (dit materiaal word in de dag zelf gebruikt voor de IC-O Brussel-Maastricht). Deze keer 's avonds van Brussel terug naar Gouvy en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat die trein behoorlijk vol zit tot Gouvy.overweg13 schreef:Nee, dat zegt alleen iets over de bezetting in Luxemburg. Mijn ervaring is dat de bezetting op deze lijn in België een groot deel van het jaar vrij pover is, met pieken tijdens het zomerseizoen (Plopsa Coo, jeugdgroeperingen). Het is ook een lijn met een typische leegloop: tot Aywaille is de bezetting behoorlijk, in Gouvy stapt alleen nog vijf man en een paardenkop uit.Dieselfreak schreef:In dit topic staat dat de I6'en op de IR m vervangen zijn door I10'en omdat de CFL klaagde over plaatsgebrek op de I6'en. Als er kennelijk plaatsen te weinig zijn op die trein, zegt dat wel iets over de frequentie waarop deze verbinding recht heeft.
Toch zou het dom zijn om de lijn zo maar te sluiten: ze vormt de ruggengraat van het OV in een groot deel van de provincie Luik, met vrij goede aansluitingen NMBS-TEC in alle stations van de lijn.
Dat wil zeggen dat die trein zijn bestaansrecht heeft. Maar dat wil toch niet zeggen dat op de andere uren er zoveel volk de lijn gebruikt?260689 schreef:Tijdens de spits zijn 3 rijtuigen I10 Veel te weinig. in Gouvy stapt er veel volk uit (men mag niet vergeten dat er in Gouvy er smorgens een P trein vertrekt bestaat uit 9 (of soms 12) I11 rijtuigen) (dit materiaal word in de dag zelf gebruikt voor de IC-O Brussel-Maastricht). Deze keer 's avonds van Brussel terug naar Gouvy en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat die trein behoorlijk vol zit tot Gouvy.
Ik wil daar enkel mee bedoelen dat ze in de spits er een rijtuig of 2 moeten bijhangen voor voldoende comfort te hebben.Shrek schreef:Dat wil zeggen dat die trein zijn bestaansrecht heeft. Maar dat wil toch niet zeggen dat op de andere uren er zoveel volk de lijn gebruikt?260689 schreef:Tijdens de spits zijn 3 rijtuigen I10 Veel te weinig. in Gouvy stapt er veel volk uit (men mag niet vergeten dat er in Gouvy er smorgens een P trein vertrekt bestaat uit 9 (of soms 12) I11 rijtuigen) (dit materiaal word in de dag zelf gebruikt voor de IC-O Brussel-Maastricht). Deze keer 's avonds van Brussel terug naar Gouvy en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat die trein behoorlijk vol zit tot Gouvy.