Beste,
De job van treinbestuurder boeit mij al jaren, maar meestal vraagt men een
technische achtergrond. Hoe technisch moet je aangelegd zijn en is dit een absolute
vereiste? Hetgeen mijn echtgenote dan weer afschrikt zijn de onregelmatige uren.
Is zulk een beroep te combineren met een gezin met twee kleine kindjes?
Is er een regelmaat in de onregelmatige uren

kan je je sociale leven (etentjes,
uitstappen,ed.) vooruit plannen? Heb je soms week-ends vrij voor de kinderen?
Veel vragen ... hopelijk ook veel antwoorden.
Alvast bedankt.
1. een voorkennis electronica en mechanica is een pluspunt, maar niets is zo moeilijk dat het niet zonder een beetje goede wil kan aangeleerd worden.
2. als je echtgenote (of oma/opa) niet volledig kan instaan voor de opvang van de kindjes buiten normale opvanguren, vergeet het dan maar. deze job is onmogelijk als je beide onregelmatig werkt en geen oma/opa hebt die kan bijspringen.
3. er is geen regelmaat in de uren (of zo goed als niet). zelfs als je in de "reeks" komt spreken we hier over zeer onregelmatige uren, en zoiezo sta je periodes "buiten reeks" waar je slechts enkele dagen op voorhand je uren kent. als je in de reeks staat kan je inderdaad weekends op voorhand plannen. Hou er wel rekening mee dat er tijdens feestdagen een speciale regeling is waardoor we min of meer "buiten reeks" komen in die periode.
4. een verenigingsleven mag je vergeten. ofwel heb je de vroege (en lig je al in bed) ofwel heb je de late (en ben je aan het werken) ofwel heb je wreed veel chance en heb je een dagdienst.
5. een vaste 3x8 regeling voor treinbestuurders is onmogelijk.. wat doe je dan bv met een trein die rijdt van 7H00 tot 9h00?
en "vaste uren" dan heb ik medelijden met de TBS die "vast" van 3H00 tot 12H00 moet werken, jaar in , jaar uit.