Koude kleuren, te lage leuningen, te grote 'zaal' itt de voormalige kleine compartimenten, geen wandschilderingen meer, zetels die slechter zitten... Alleen de zetelbekleding bij de oude is slechter, inderdaad. Maar dan vervang je toch dat stofje? Dat hebben ze bij de M4-en, bij de I10-en, etc ook gedaan. Voor de rest was er niets mis met die oude zetels. Hoedanook, ik betaal daar geen 50% meer voor (noch wil ik er een couponnetje voor invullen).treop schreef:ik snap niet dat jullie de 1ste klasse slechter vinden dan vroeger. denk dat sommigste mensen liever in die vuile, stoffige, ranzige vlooiezetels willen zitten en die dan beter vinden!! 1ste klasse is in mijn ogen veel frisser dan vroeger qua kleur en zetels.Hobbes schreef:Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.
wat de TB betreft vind ik wel dat men toch mocht een raampje gepakt hebben da open kon. maar ook dat heeft dan weer zijn redenen.
ik schiet niemand af, maar denk ook es aan de mensen die aan deze modernisering werken, en boor niet altijd hun werk in de grond!
Modernisering Breaks
Re: Modernisering Breaks
Re: Modernisering Breaks
Ik ben dan toch niet de enige die couponnetjes invult naargelang het materiaal 

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Ik vind de eerste klasse van de oude Breaks ook beter. In mijn ogen zijn die zetels echt géén "vuile, stoffige, ranzige vlooiezetels". Kan iemand mij zeggen waar die benaming vandaan komt? Ik heb al een keer of vijf in de eerste klasse van een niet-gemoderniseerde Break gezeten, en die zetels waren redelijk proper hoor. Zelfs als sommige inderdaad vuil waren, kan je gewoon de bekleding vervangen. En het verwijderen van die wandschilderingen is gewoon verarming. Maar ja, het is een algemene trend in de gehele maatschappij dat "modern" per definitie "zo kaal mogelijk" is: één kleur is de norm, tekeningen, motieven enz. zijn taboe.groentje schreef:Koude kleuren, te lage leuningen, te grote 'zaal' itt de voormalige kleine compartimenten, geen wandschilderingen meer, zetels die slechter zitten... Alleen de zetelbekleding bij de oude is slechter, inderdaad. Maar dan vervang je toch dat stofje? Dat hebben ze bij de M4-en, bij de I10-en, etc ook gedaan. Voor de rest was er niets mis met die oude zetels. Hoedanook, ik betaal daar geen 50% meer voor (noch wil ik er een couponnetje voor invullen).
Voor mij hangt de keuze voor eerste of tweede klasse ook af van het materiaal. Voor een M4, rood klassiekje of een oude Break betaal ik graag bij om in eerste klasse te kunnen zitten, maar voor een MW41, M6 en veel ander materieel vind ik dat weggegooid geld, tenzij het heel druk is en er in eerste klasse meer kans op een zitplaats is.Kristofke schreef:Ik ben dan toch niet de enige die couponnetjes invult naargelang het materiaal
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
denk dat sommigste mensen 30jaar te laat zijn geboren. ge zou es moeten zien bij het demonteren waar het, het vuilst is.
even een vergelijking: als men de dag van vandaag een huis bouwt of verbouwt gaat men toch ook geen kleine hokjes meer gaan maken zoals men deed 50jaar geleden en vroeger. nu kiest men voor mooie strakke open ruimtes, en veel liever met minder muurkes, prullekes en hoekskes.
moesten we sommige mensen een trein laten ontwerpen, dan zouden ze nog tliefst kotjes maken met maar 4bankskes in.
kmoet nu wel toegeven dat de banken in 1ste wat aan de harde kant zijn, maar voor de rest heb ik geen probleem met 1ste klas!!!
even een vergelijking: als men de dag van vandaag een huis bouwt of verbouwt gaat men toch ook geen kleine hokjes meer gaan maken zoals men deed 50jaar geleden en vroeger. nu kiest men voor mooie strakke open ruimtes, en veel liever met minder muurkes, prullekes en hoekskes.
moesten we sommige mensen een trein laten ontwerpen, dan zouden ze nog tliefst kotjes maken met maar 4bankskes in.
kmoet nu wel toegeven dat de banken in 1ste wat aan de harde kant zijn, maar voor de rest heb ik geen probleem met 1ste klas!!!
Re: Modernisering Breaks
Ik ben een tijdje geleden nog met een TGV naar Parijs gereden.
Was ik blij dat er in die trein nog enkele compartimenten waren, want er was daar een heel luidruchtige familie (zij zaten in een compartiment)
Anders had ik mij daar na een tijdje toch maar aan geërgerd.
Het moet dus voor mij niet zijn zoals vroeger met alles in compartimenten van gelijke grootte, maar al tussenoplossing vind ik enkele compartimenten per rijtuig een goed idee. Ze volledig weghalen vind ik niet zo'n geslaagd idee.
Was ik blij dat er in die trein nog enkele compartimenten waren, want er was daar een heel luidruchtige familie (zij zaten in een compartiment)
Anders had ik mij daar na een tijdje toch maar aan geërgerd.
Het moet dus voor mij niet zijn zoals vroeger met alles in compartimenten van gelijke grootte, maar al tussenoplossing vind ik enkele compartimenten per rijtuig een goed idee. Ze volledig weghalen vind ik niet zo'n geslaagd idee.
Re: Modernisering Breaks
Sommige mensen houden van het oude degelijke.treop schreef:denk dat sommigste mensen 30jaar te laat zijn geboren. ge zou es moeten zien bij het demonteren waar het, het vuilst is.
even een vergelijking: als men de dag van vandaag een huis bouwt of verbouwt gaat men toch ook geen kleine hokjes meer gaan maken zoals men deed 50jaar geleden en vroeger. nu kiest men voor mooie strakke open ruimtes, en veel liever met minder muurkes, prullekes en hoekskes.
moesten we sommige mensen een trein laten ontwerpen, dan zouden ze nog tliefst kotjes maken met maar 4bankskes in.
kmoet nu wel toegeven dat de banken in 1ste wat aan de harde kant zijn, maar voor de rest heb ik geen probleem met 1ste klas!!!
Bij de nieuwere treinen ziet alles er zo plastiek, goedkoop uit en dat ziet er dan nog snel versleten uit
en over smaken valt niet te discussiëren

Re: Modernisering Breaks
Een tussenvariant à la M4 vind ik eigenlijk ideaal.b-loc schreef:Sommige mensen houden van het oude degelijke.treop schreef:denk dat sommigste mensen 30jaar te laat zijn geboren. ge zou es moeten zien bij het demonteren waar het, het vuilst is.
even een vergelijking: als men de dag van vandaag een huis bouwt of verbouwt gaat men toch ook geen kleine hokjes meer gaan maken zoals men deed 50jaar geleden en vroeger. nu kiest men voor mooie strakke open ruimtes, en veel liever met minder muurkes, prullekes en hoekskes.
moesten we sommige mensen een trein laten ontwerpen, dan zouden ze nog tliefst kotjes maken met maar 4bankskes in.
kmoet nu wel toegeven dat de banken in 1ste wat aan de harde kant zijn, maar voor de rest heb ik geen probleem met 1ste klas!!!
Bij de nieuwere treinen ziet alles er zo plastiek, goedkoop uit en dat ziet er dan nog snel versleten uit
en over smaken valt niet te discussiëren
Voor elk wat wils: 2 kleinere compartimenten en 1 groter.
Niet té klein, maar ook niet 1 grote 'zaal'.
De niet gemoderniseerde Break wijkt hier niet zo veel vanaf dacht ik.
(de eerste klasse schiet me nu niet zo direct te binnen)
Groetjes,
S.




Re: Modernisering Breaks
kan mij wel aansluiten aan bovenvermelde antwoorden: smaken verschillen, waar we moeten mee met de tijd.
heeft veel weg qua indeling als de m4, en daar klaagt niemand over.

heeft veel weg qua indeling als de m4, en daar klaagt niemand over.


Re: Modernisering Breaks
Maar door de hoge leuningen heb je in de M4m AD toch nog een beetje het idee 'privé' te zitten. Dat ontbreekt totaal bij M5m, M6 of AM80m. De stoelen in de M4 zijn trouwens de oude die een nieuwe zetelbekleding hebben gekregen, en wellicht een ander kussen, maar voor de rest zijn ze hetzelfde gebleven. Waarom kan dat niet bij de AM80m? Een kleinere ruimte heeft ook het voordeel dat overlast al bij al beperkt blijft.
En ik blijf erbij, ik zal de schitterende natuurtekeningen missen.
Ach, les goûts et les couleurs...
En ik blijf erbij, ik zal de schitterende natuurtekeningen missen.
Ach, les goûts et les couleurs...
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Dat gevoel heb ik. Soms wou ik dat ik de jaren '60 geboren was in plaats van in 1983.treop schreef:denk dat sommigste mensen 30jaar te laat zijn geboren.


En dat vind ik jammer. Ach ja, les goûts... Maar waarom toch is míjn smaak zo dikwijls totaal anders dan die van 90 of 99 % van de anderen?treop schreef:even een vergelijking: als men de dag van vandaag een huis bouwt of verbouwt gaat men toch ook geen kleine hokjes meer gaan maken zoals men deed 50jaar geleden en vroeger. nu kiest men voor mooie strakke open ruimtes, en veel liever met minder muurkes, prullekes en hoekskes.


Leve de I6!treop schreef:moesten we sommige mensen een trein laten ontwerpen, dan zouden ze nog tliefst kotjes maken met maar 4bankskes in.

Dat is een probleem van veel materieel dat na 2000 in dienst gekomen of vernieuwd is: de banken zijn zo hard, en je kan niet anders dan er rechtop of zelfs voorovergebogen in te zitten. Er is al enkele keren gezegd dat dat is omdat zachte banken slecht voor de rug blijken te zijn, maar moeten ze om die reden echt stéénhard zijn? Die van de I11 en de Deense Neus zijn toch íets zachter, en je hoeft er ook niet helemaal rechtop in te zitten, die van de eerste klasse zijn bovendien verstelbaar.treop schreef:kmoet nu wel toegeven dat de banken in 1ste wat aan de harde kant zijn, maar voor de rest heb ik geen probleem met 1ste klas!!!
Wat is eigenlijk de reden dat ze die weggehaald hebben? Is dat omdat tegenwoordig de meeste mensen liever op een kale wand kijken? Bij de M4 hebben ze die tekeningen tenminste laten staan bij de modernisering.groentje schreef:En ik blijf erbij, ik zal de schitterende natuurtekeningen missen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
omdat bij den m4 de wanden zijn blijven staan. bij de break moeten alle wanden er uit om de deurkaders te kunnen demonteren. en automatisch zijn de formicapanelen dan kapot als je ze er uit trekt.
Re: Modernisering Breaks
Bedankt voor de uitleg. Heeft er niemand aan gedacht om nieuwe wandschilderingen aan te (laten) brengen? Het hoeven zelfs niet eens dezelfde te zijn...
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Dat doen ze tegenwoordig niet meer. Welk materieel heeft trouwens muurschilderingen in 1ste klas? Voor zover ik weet alleen de Breaks, de M4 en de I10.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
Dat zal het zowat zijn, ja. Spijtig. Eerste klasse mag niets speciaals meer hebben.
Re: Modernisering Breaks
knap samengevat!profke schreef:even deze topic samengevat
van 22/9/6 tot 1/1/9: 0 stuks22/9/6: FIRST POST
21/10/2007:De eerste foto van de 308 staat op ICFB.
21/8/2008: De eerste gemoderniseerde break (308) zal theoretisch eind dit jaar (laatste werkweek voor kerstmis) buitenrijden .
3/10/2008: Ondertussen is de datum van de eerste modernisering(308) opgeschoven van december naar febuari.
29/1/2009
Stand van zaken ;
(in volgorde van binnenkomst)
308,380,378,391,313,383 -modernisatie
304(met gsm-r) RIK , buiten op 30/01
329 RIK
399 , aanrijding , in herstelling. (korte termijn)
321 , ongeval , in herstelling+modernisatie (lange termijn)
9/9/9: de eerste break is af, wel zonder nummer dus ik weet niet over welke het gaat maar deze stond gistere in Mechelen met de 3 kasten aan elkaar gekoppeld onder de hoogspanning. Zetels staan er ook in na lange tijd
8/10/9: pag 46 van de thread: een heel lijst fotos van de 308
20/10/9:persvoorstelling 308
27/11/9: 308 is uit,
380: die zijn ze aan het bekabelen
378: die is net geschilderd
313: de kop is gedemonteerd.
16/3/10: 380 klaar om uit te rijden
3/9/10: 378 in the field
5/1/11: 391 is klaar maar staat nog binnen..
14/1/11: in the field
21/2/11: Vandaag begonnen met de demontage van de 316 voor modernisering!; 313 zo goed als klaar
1/1/9 => 1/1/10: 1 stuks (op 20/10/9)
1/1/10 => 1/1/11: 2 stuks (16/3/10 + 3/9/10)
1/1/11 => 22/2/11: 1 stuk, met zicht op nog eentje;
laat ons hopen dat we d"r geraken !!
ik vrees ervoor dat we er niet zullen geraken




