De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
op deze link: http://www.rta.co.at/index.php/service/ ... atic-tests kan je meer info vinden over de zogenaamde clima kamer. Er staat ook een filmpje bij.
En is dat verplicht dat elke nieuwe treintype in zo'n klimakamer gaat? Want ik vraag me dan wel af (aangezien de klima-kamer extreme weeromstandigheden test), hoe het bv dan komt dat bv ICE van de zomer (hete temperaturen ) en in de winter (zeer koude) stilvielen. Het zou niet mogen eigenlijk é.
In de klimakamer test men een trein met alle systemen werkend, om te zien of ze groot genoeg gekozen zijn.
Wanneer die systemen in de dagelijkse praktijk kapot gaan, dan wordt het toch te koud of te warm. Net zoals uw verwarming thuis.
Alle sneeuwvormen en dan nog samen met wind zijn ook moeilijk na te bootsen...
Of na een stukje onderhoud de rubbers zorgvuldig in de deuren van de electrische borden geplaatst worden, kan men ook niet testen, gevolg stuifsneeuw in borden door spleetjes en uitval electronica door smelt vocht.
Klimakammer is nuttig maar kan niet alles.
Wanneer die systemen in de dagelijkse praktijk kapot gaan, dan wordt het toch te koud of te warm. Net zoals uw verwarming thuis.
Alle sneeuwvormen en dan nog samen met wind zijn ook moeilijk na te bootsen...
Of na een stukje onderhoud de rubbers zorgvuldig in de deuren van de electrische borden geplaatst worden, kan men ook niet testen, gevolg stuifsneeuw in borden door spleetjes en uitval electronica door smelt vocht.
Klimakammer is nuttig maar kan niet alles.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Er wordt ook een inschatting gemaakt van wat 'realistisch' is. Naast de opmerking van Dentheo moet je gewoon op een bepaald punt ook knopen doorhakken: moet de trein en al haar snufjes nog werken bij +45 wanneer ze stilstaat en volgepropt zit met mensen (die weer warmte genereren) als dat zoveel euro extra kost? Of volstaat het tot +36? Hoe vaak komt dat voor? Wat mag er bij welke temperatuur, belasting of omstandigheden falen? Heeft het wel zin om zoveel extra uit te geven aan je loc dat alles het nog doet bij -25 wanneer dat maar een keer in de x tijd voorkomt? Of zijn er andere essentiele onderdelen van de infra die slechts tot -22 kunnen, dan heeft het geen zin om een loc ook geschikt te maken voor Siberië, dan kom je toe met iets eenvoudigers of goedkoper. Dat zijn afwegingen en inschattingen die niet altijd eenvoudig zijn. Zeker ook gezien de levensduur van een trein: amper 10 jaar geleden was airco nog een bijzonderheid, tegenwoordig kan je bijna niet meer zonder kopen. Andere weersomstandigheden maar vooral ook veranderende verwachtingen en prioriteiten (waar gaat meer geld heen...)... Met de kennis van nu is het duidelijk dat er bij de ICE3 (1 lijkt het bvb. wel prima te doen) enkele zwakke punten heeft. Maar ook enkele sterke punten, of zaken die bij de introductie behoorlijk vernieuwend waren (en er dus weer meer kans is op falen).bobke schreef:En is dat verplicht dat elke nieuwe treintype in zo'n klimakamer gaat? Want ik vraag me dan wel af (aangezien de klima-kamer extreme weeromstandigheden test), hoe het bv dan komt dat bv ICE van de zomer (hete temperaturen ) en in de winter (zeer koude) stilvielen. Het zou niet mogen eigenlijk é.
Ik kan vanuit mijn bureau in de verte ook lijnen 36 en 36N zien en zag daarnet (± 11.15u), maar ook net te laat want zag enkel de laatste 2 locs, een loc-konvooi passeren met dus achteraan 2 nieuwe 18'tjes. Als ik het goed gezien heb, reed dit konvooi op L36N (vanuit richting Brussel naar Leuven).
Iemand een idee waar die locs naartoe gingen: overbrenging of testrit?
Spoorse groeten,
Davy Ickx
Davy Ickx
Ik moet sbiet in leuven zijn.. kzal es zien of ze daar staan.davyickx schreef:Ik kan vanuit mijn bureau in de verte ook lijnen 36 en 36N zien en zag daarnet (± 11.15u), maar ook net te laat want zag enkel de laatste 2 locs, een loc-konvooi passeren met dus achteraan 2 nieuwe 18'tjes. Als ik het goed gezien heb, reed dit konvooi op L36N (vanuit richting Brussel naar Leuven).
-
Er is al een tijdje stil met het nieuws over die reeks 18 ! Is de eerste schijf al compleet en is al begonnen met de tweede schijf ? zoja welk nummer is nu bezig ?
En wanneer ga die in gebruik bij de infrabel en de NMBS ?
En wanneer ga die in gebruik bij de infrabel en de NMBS ?

Er zijn mij al nummers uit de tweede serie bekend, gezien buiten de Siemens fabriek in Munchen.
De Reeks 18 levert inmiddels wel indrukwekkende stillevens op:
http://forum.mysnip.de/read.php?12514,1 ... sg-1239595
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=image
De Reeks 18 levert inmiddels wel indrukwekkende stillevens op:
http://forum.mysnip.de/read.php?12514,1 ... sg-1239595
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=image
Dus als ik het goed begrijp staan deze gewoon te verkommeren in het bos. Hoe lang gaat dat nog duren?
Gisteren 4/3 stond er voor de eerste keer sinds lang terug een 18-reeks aan de werkplaats voorbij Schaarbeek. Kon de nummer moeilijk lezen, maar ik dacht dat het om de 1821 of de 1823 ging...
er staan daar al bijna een volle week twee locs reeks 18 voor nog verschillende testen te ondergaan.
-
waar zouden ze die testritten houden en wnrSteven schreef:er staan daar al bijna een volle week twee locs reeks 18 voor nog verschillende testen te ondergaan.

Niet alle testen gebeuren al rijdend, er zijn ook testen die op een stilstaande loc gebeuren. Welke testen ze nu plannen weet ik totaal niet.
Dit is een nog grotere soap aan het worden dan het V250-drama waar de fabrikant flink geblunderd heeft. Gaan die locomotieven nog eens in dienst komen of niet?
Het kan toch niet zo zijn dat de NMBS een order plaatst en pas nadat de serieproductie al is opgestart ineens met allerlei wijzigingen komt, die dan op kosten van de fabrikant ingebouwd zouden moeten worden?
Het kan toch niet zo zijn dat de NMBS een order plaatst en pas nadat de serieproductie al is opgestart ineens met allerlei wijzigingen komt, die dan op kosten van de fabrikant ingebouwd zouden moeten worden?