BENELUX

kars

Re: BENELUX

Bericht door kars »

Met het Nederlandse materieel kan het normaal gezien ook niet hoor. Alleen met de Benelux-stammen. Evenals de IC Schiphol-Berlijn, maar dat zijn dan weer Duitse rijtuigen.
eagleheart
Contacteer:

Bericht door eagleheart »

MIVB-reiziger schreef:Wat, dus je kunt gewoon de deuren openen aan de kant van het andere spoor en niet van het perron? Dat is toch levensgevaarlijk?
inderdaad,vorige week in a cl ng bijna iemand naar beneden gebonjourd
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb de indruk dat de Benelux tegenwoordig vaker op tijd rijdt dan 5 tot 10 jaar geleden, vooral dan de Benelux vanuit Amsterdam naar Brussel. Vele jaren geleden had die minstens de helft van alle keren vertraging, soms wel een half uur of meer, maar tegenwoordig haal ik meestal mijn aansluiting in Antwerpen met de trein naar Kortrijk, die zeer nauw is, slechts vijf minuten overstaptijd. Daarentegen mis ik nu heel vaak de aansluiting in het doorgaan, omdat de trein naar Antwerpen heel vaak vertraging heeft, en er in het doorgaan eveneens maar vijf minuten overstaptijd is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Ik heb de indruk dat de Benelux tegenwoordig vaker op tijd rijdt dan 5 tot 10 jaar geleden, vooral dan de Benelux vanuit Amsterdam naar Brussel. Vele jaren geleden had die minstens de helft van alle keren vertraging, soms wel een half uur of meer, maar tegenwoordig haal ik meestal mijn aansluiting in Antwerpen met de trein naar Kortrijk, die zeer nauw is, slechts vijf minuten overstaptijd. Daarentegen mis ik nu heel vaak de aansluiting in het doorgaan, omdat de trein naar Antwerpen heel vaak vertraging heeft, en er in het doorgaan eveneens maar vijf minuten overstaptijd is.
10 jaar terug had ik zelden last van vertragingen, 5 jaar heel veel en ondertussen neem ik hem niet meer vaak genoeg om er een goed beeld van te hebben: slechts 5 ritjes met gedaan in de laatse 12 maanden.

Over het gelsoten deurenverhaal: voor zover ik het heb geprobeerd, is dat enkel bij ICN en de EC hier (Duitsland). En de Drachenfelsbahn, maar dat kan je niet vergelijken (1 kant deuren, tandradtrein, lokaal, ..)
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Wij zijn eigenlijk veruit het enige land dat met gesloten (vergrendelde deuren) over het net gaat.
Het Nederlandse ICRm rijdt in treinstelmodus (dat wil zeggen: loc met vaste combinatie rijtuigen en een stuurstandrijtuig aan de andere kant) met vergrendelde deuren, en de machinist moet vanuit zijn cabine de deuren aan de perronkant ontgrendelen. Doet hij dit niet, gaan de deuren niet open. Ook de op HSL (waar men met ICRm rijdt) worden de deuren vanuit de locomotief ontgrendeld, hiervoor zijn de HSA-Traxxlocs uitgerust. De Benelux-Traxx'en (die eigenlijk van NMBS Logistics afkomen) hebben deze voorziening niet, en bij internationaal verkeer rijdt men in de UIC-modus.

Toen ICK en ICL nog dienst deed bij NS Reizigers zijn de locs ook hiervoor uitgerust zodat de machinist de deuren moet ontgrendelen.
Steven

Bericht door Steven »

ja heb ondertussen vastgesteld dat in Nederland ook al heel wat treinen met gesloten deuren rijden.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Allemaal, behalve de getrokken treinen die over de grens gaan.
acba

Bericht door acba »

De laatste maand merk ik wel dat sommige tbg's op de benelux de deuren vergrendeld houden tijdens de hele rit! Gewoon hun sleutel op de deur... en hopen dat niemand deze meeneemt :?
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Mag ik opmerken dat de NMBS niet wil dat het ICR in de Benelux in treinstelmodus (dus met groene lamp in de cabine en vergrendelde deuren) staat? En dus ook met Spanjonetten uitgerust moet zijn?

http://picasaweb.google.com/ns1500/NSHi ... 3498192962
Links een rijtuig met spanjonetten (dat grijze klepje+het syteem erachter), rechts eentje met drukknoppen.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Waar staat de knop van die deur? Misschien konden ze die plaatsen op het ander treinstel of zo?
MaartendeJ

Het ICR had juist Spanjonetten. Uiteindelijk is men in 2008 de rijtuigen (toen het al lang ICRm was)gaan ombouwen met drukknoppen.

Uitgezonderd het ICR van de Benelux en 3 ICR-A rijtuigen die samen met ICL reed. (die laatste hebben ook nog een tijdje in de benelux gereden; in die stam met 2x Bs, 2 blauwe ICR-A en drie Benelux-prio rijtuigen (waarvan 1 BD-rijtuig was) die toen rondreed).

Toen men binnenlandse rijtuigen nodig had, moest het een en ander dus weer (terug) verbouwd worden. Voor deze laatste actie waren de Bs-rijtuigen nodig :wink:
BartB

Bericht door BartB »

Een van de leukste dingen van rijden met de Benelux blijft toch Nederlanders tevergeefs op de sluitknop te zien drukken als ze eruit willen :twisted:
Maar hebben dan sommige rijtuigen ook binnenin een knop om te deuren te openen? Het is mij nog nooit opgevallen.

In ieder geval lijken bij spanjoletten reizigers minder snel als een zot aan er aan te trekken nog voor de trein stil staat, in tegen stelling tot drukknoppen.
MaartendeJ

Ja, de rijtuigen die ik bedoel: degene die alleen in Nederland in de series 900, 1900, 3500 en 3600 rijden.
900=Fyra Amsterdam-Rotterdam
1900=IC Den Haag Centraal-Venlo
3500=IC Maastricht-Eindhoven-Schiphol
3600=IC Roosendaal-Zwolle

Verder heeft al het NS-materieel (behalve SLT) twee knoppen daar: open-knop en een sluit-knop.
MaartendeJ

*kick*
http://somda.nl/forum/10045/%D6BB+rijtu ... luxdienst/ meldt:
Broek53: De stam gaat zondag een Beneluxrit imiteren zonder reizigers, maar wel in het patroon van een Benelux. Als 79212 om 5.53 u uit Asd naar Brusz (8.42), terug als 79265 Brusz v. 22.18 - Asd a 1.17
Met "de stam" wordt de stam met oostenrijkse (I6-achtige) rijtuigen bedoeld. Er waren al twee rijtuigen in Nederland (een in Amsterdam, een in Rotterdam voor instructie, vrijdag zijn de resterende 5 rijtuigen gearriveerd op de Watergraafsmeer).

Asd=Amsterdam Centraal
Brusz=Brussel Zuid/Midi

DEUVM!

EDIT: door uitgelopen werkzaamheden is de trein nog niet gaan rijden (stand: 9.23u)
MaartendeJ

Herstel: door een probleem met de rijtuigen (een A-rijtuig moest de kuilwielenbank op) is er niet gereden.
Broek53: De inzet van de Oostenrijkers straks (vanaf uiterlijk 4/4): 9216-9221-9252-9257, dagelijks.
Start en eindigt dus op de Watergraafsmeer.

Bron: http://somda.nl/forum/10045/%D6BB+rijtu ... luxdienst/
Plaats reactie