Steven schreef:Dan moet ge u de eerste vraag stellen wat de NMBS en de SBB als treinbestuurder betitelt, dat is blijkbaar ook verschillend heb ik vastgesteld, zelfs in alle europese landen zit er verschil op de jobinhoud. Om u een voorbeeld te geven de treinbestuurders Eurostar mogen enkel nog tussen Londen en Brussel rijden. Je zou denken ok alles normaal maar dan moet je ook de kleine letters kennen.
Ze mogen GEEN rangering doen, het is te zeggen een Eurostar overbrengen naar de bundel, atelier, ..... Kortweg enkel de commerciële ritten mogen ze uitvoeren. Dat is hoe Eurostar het ziet.
Voor de nmsb zijn treinbestuurders dan weer wel geschikt om ook tijdens hun dienst een rangering uit te voeren en zo meer. Ook al hebben we Jockey's in Brusssel (rangeerbestuurders) die een groot deel van dat werk doen. Hoe zit het met de betittelingen en functieinhouden bij de SBB.
ik heb de indruk dat men ze vrij flexible inzet. Stefan, met wie ik een dagje mee mocht rijden vertelde mij wat hij zoal doet. Een van zijn jobs is overigens bij de machinisten helpdesk. (De SBB heeft een helpdesk die machinisten kunnen bellen als ze er zelf niet meer uit komen).
Wat mij opviel is dat de diensten tot op de minuut gepland zijn, en dat er inderdaad pauzes tussen treinen in zitten. Het kan zijn dat een machinist zijn dienst begint 4 minuten voor een trein volgens de dienstregeling moet vertrekken. In dat geval maakt een andere machinist de trein klaar. Het kan zijn dat een machinist een hele dienst niets anders doet dan in Zürich treinen klaar maken. Het kan ook dat hij een hele dag treinen heen en weer rijdt tussen de bundel en Zürich hbf. Of hij begint in de bundel, rijd een trein naar Zürich Hbf, keert daar, rijd naar Bern en neemt daar dan pauze...
En soms is er eens en dag dat hij niets anders doet dan meerijden met andere machinisten om de lijnkennis op pijl te houden. Als je bijvoorbeeld regelmatig op Zürich - Brig rijd dan moet je ook de omleidingsroutes kennen, en die kan je enkel maar leren door met BLS machinisten mee te rijden.
Daarbij komt nog dat men hier al jaren heeft vastgehouden aan het verleden, depots zitten nog steeds op plek waar ze X jaren terug ook waren. Dergelijke beslissingen zijn meestal politiek/vakbonds getint. Nu ja met minder treinbestuurders werken is niet de grootste besparing, de treinbestuurder maakt maar 2% van de kostprijs uit om een trein te laten rijden. Bij voorkeur bespaar je dus best op die overige 98%.
Is een treinbestuurder maar 2% van de kost? Lijkt me nogal sterk. Als dat zo zou zijn, waarom lost de NMBS de problemen met de machinisten niet gewoon op door die een fikse loonsverhoging te geven?