Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Het ongeval met de kraan op het spoor in Ternat treft tienduizenden reizigers. De avondspits vanuit Brussel richting Gent ondervindt zware hinder. Spoorlijn 50A is de belangrijkste spoorverbinding van het land. Ook de ochtendspits zal morgen nog bijzonder veel hinder ondervinden.
Bij werken aan het spoor in Sint-Katarina-Lombeek kwam woensdagmiddag om 13u30 een kraan op het spoor terecht. Bij het incident raakte ook een deel van de bovenleiding beschadigd.
De treinen worden omgeleid via de oude spoorlijn 50 Brussel-Noord-Aalst-Gent. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit zal de hinder wellicht nog tot morgen duren.
'De kraan, die ingezet werd bij de werken aan het gewestelijk expressnet, is bij een manoeuvre omgevallen op de sporen en heeft hierbij de bovenleiding beschadigd' , aldus Infrabel-woordvoerder Frederic Petit.
De takelwerken om de kraan van het spoor te verwijderen, moeten normaal om 21.00 uur afgerond zijn. Er zal de hele nacht worden doorgewerkt om de bovenleiding en het spoor te herstellen. Tegen donderdagvoormiddag hoopt Infrabel één spoor op de lijn Brussel-Denderleeuw vrij te maken. Ook tijdens de ochtendspits zullen piekuurtreinen worden afgeschaft.
Belangrijkste spoorverbinding
De lijn 50A Brussel-Denderleeuw-Gent is, met het knooppunt Denderleeuw en de verbindingen naar Oost-en West-Vlaanderen, de belangrijkste van het land. Tienduizenden reizigers zullen dan ook getroffen worden.
Omwille van de beperkte capaciteit van lijn 50 is beslist de P-treinen af te schaffen. Alle andere treinen rijden met vertragingen van minstens 30 minuten.
De NMBS adviseert reizigers om de website Railtime.be te raadplegen voor meer info over vertragingen.
Bij werken aan het spoor in Sint-Katarina-Lombeek kwam woensdagmiddag om 13u30 een kraan op het spoor terecht. Bij het incident raakte ook een deel van de bovenleiding beschadigd.
De treinen worden omgeleid via de oude spoorlijn 50 Brussel-Noord-Aalst-Gent. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit zal de hinder wellicht nog tot morgen duren.
'De kraan, die ingezet werd bij de werken aan het gewestelijk expressnet, is bij een manoeuvre omgevallen op de sporen en heeft hierbij de bovenleiding beschadigd' , aldus Infrabel-woordvoerder Frederic Petit.
De takelwerken om de kraan van het spoor te verwijderen, moeten normaal om 21.00 uur afgerond zijn. Er zal de hele nacht worden doorgewerkt om de bovenleiding en het spoor te herstellen. Tegen donderdagvoormiddag hoopt Infrabel één spoor op de lijn Brussel-Denderleeuw vrij te maken. Ook tijdens de ochtendspits zullen piekuurtreinen worden afgeschaft.
Belangrijkste spoorverbinding
De lijn 50A Brussel-Denderleeuw-Gent is, met het knooppunt Denderleeuw en de verbindingen naar Oost-en West-Vlaanderen, de belangrijkste van het land. Tienduizenden reizigers zullen dan ook getroffen worden.
Omwille van de beperkte capaciteit van lijn 50 is beslist de P-treinen af te schaffen. Alle andere treinen rijden met vertragingen van minstens 30 minuten.
De NMBS adviseert reizigers om de website Railtime.be te raadplegen voor meer info over vertragingen.
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Het is dus niet echt een kraan, maar één van de vele boormachines die langs lijn 50A aan het werk zijn, die omgevallen is. Deze boormachines worden vooral gebruikt om funderingen van bruggenhoofden meerdere meters diep in de grond te boren en vol beton te storten.
Gewicht van het beestje zou volgens de VRT zo'n 85 ton bedragen.
Gewicht van het beestje zou volgens de VRT zo'n 85 ton bedragen.
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Op het nieuwsblad heb ik zojuist een hele domme commentaar gelezen:
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "
Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "
Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Zulke domme opmerkingen kan je best negeren.bobke schreef:Op het nieuwsblad heb ik zojuist een hele domme commentaar gelezen:
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "
Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
En hier is "NEGEREN" in de juiste context bedoeld

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Zeggen dat dit totaal geen verband heeft met de NMBS of Infrabel is ook niet juist.bobke schreef:Op het nieuwsblad heb ik zojuist een hele domme commentaar gelezen:
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "
Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
De werken gebeuren inderdaad door een andere firma maar wel in opdracht van Infrabel, het zijn werken voor de toekomstige GEN.
Ik neem toch aan dat als een firma zo'n ingrijpende werken uitvoert vlak naast een bestaande spoorlijn dat Infrabel de nodige eisen oplegt qua veiligheid en dat daar ook ingenieurs van Infrabel aanwezig zijn om daar op toe te zien.
Wat de oorzaak is van dit ongeval zal moeten onderzocht worden.
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Van zulke bedrijven verwacht je toch dat ze wel opletten dat hun machine niet omvalt. Wat kunnen de Infrabelmensen daar aan verhelpen?
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Inderdaad die firma is zelf verantwoordelijk voor personeel en werkgereedschap. Daar andere bedrijven bij betrekken omdat ze in opdracht van dat bedrijf werken is wat ver gezocht. Als jij een huis laat bouwen en een van die werkmensen laat ergens een zware machine kantelen op uw huis is het dan ook uw fout?
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Heb ik soms beweerd dat het de schuld is van Infrabel ?Steven schreef:Inderdaad die firma is zelf verantwoordelijk voor personeel en werkgereedschap. Daar andere bedrijven bij betrekken omdat ze in opdracht van dat bedrijf werken is wat ver gezocht. Als jij een huis laat bouwen en een van die werkmensen laat ergens een zware machine kantelen op uw huis is het dan ook uw fout?
Jullie weten blijkbaar weer allemaal hoe het is gebeurd en wie er eventueel een fout heeft gemaakt.
Het enige wat ik heb gezegd is dat je niet moet beweren dat Infrabel hier totaal niets mee te maken heeft, als het op een werf van Infrabel is gebeurd.
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
Er moet toch altijd een werfleider of conducteur ter plaatse zijn van de opdrachtgever om de werken te superviseren!Zeker zo dicht bij het spoor.Chef de chantier enz ...Steven schreef:Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
Tuurlijk als een hydraulische steun of andere technisch onderdeel het begeeft , ja dat is overmacht.
Zullen eens moeten opzoeken wat de verantwoordelijkheid is van de bouwheer...kan verrassend zijn.
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
nighttrain schreef:Er moet toch altijd een werfleider of conducteur ter plaatse zijn van de opdrachtgever om de werken te superviseren!Zeker zo dicht bij het spoor.Chef de chantier enz ...Steven schreef:Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
Tuurlijk als een hydraulische steun of andere technisch onderdeel het begeeft , ja dat is overmacht.
Zullen eens moeten opzoeken wat de verantwoordelijkheid is van de bouwheer...kan verrassend zijn.
of slecht onderhoudTuurlijk als een hydraulische steun of andere technisch onderdeel het begeeft , ja dat is overmacht.




-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord
een veiligheidscoordinator aangesteld door de bouwheer, is de term welke ik zochtSteven schreef:Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.