Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door bobke »

Het ongeval met de kraan op het spoor in Ternat treft tienduizenden reizigers. De avondspits vanuit Brussel richting Gent ondervindt zware hinder. Spoorlijn 50A is de belangrijkste spoorverbinding van het land. Ook de ochtendspits zal morgen nog bijzonder veel hinder ondervinden.

Bij werken aan het spoor in Sint-Katarina-Lombeek kwam woensdagmiddag om 13u30 een kraan op het spoor terecht. Bij het incident raakte ook een deel van de bovenleiding beschadigd.

De treinen worden omgeleid via de oude spoorlijn 50 Brussel-Noord-Aalst-Gent. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit zal de hinder wellicht nog tot morgen duren.

'De kraan, die ingezet werd bij de werken aan het gewestelijk expressnet, is bij een manoeuvre omgevallen op de sporen en heeft hierbij de bovenleiding beschadigd' , aldus Infrabel-woordvoerder Frederic Petit.

De takelwerken om de kraan van het spoor te verwijderen, moeten normaal om 21.00 uur afgerond zijn. Er zal de hele nacht worden doorgewerkt om de bovenleiding en het spoor te herstellen. Tegen donderdagvoormiddag hoopt Infrabel één spoor op de lijn Brussel-Denderleeuw vrij te maken. Ook tijdens de ochtendspits zullen piekuurtreinen worden afgeschaft.

Belangrijkste spoorverbinding

De lijn 50A Brussel-Denderleeuw-Gent is, met het knooppunt Denderleeuw en de verbindingen naar Oost-en West-Vlaanderen, de belangrijkste van het land. Tienduizenden reizigers zullen dan ook getroffen worden.

Omwille van de beperkte capaciteit van lijn 50 is beslist de P-treinen af te schaffen. Alle andere treinen rijden met vertragingen van minstens 30 minuten.

De NMBS adviseert reizigers om de website Railtime.be te raadplegen voor meer info over vertragingen.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door trainman »

Het is dus niet echt een kraan, maar één van de vele boormachines die langs lijn 50A aan het werk zijn, die omgevallen is. Deze boormachines worden vooral gebruikt om funderingen van bruggenhoofden meerdere meters diep in de grond te boren en vol beton te storten.
Gewicht van het beestje zou volgens de VRT zo'n 85 ton bedragen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door bobke »

Op het nieuwsblad heb ik zojuist een hele domme commentaar gelezen:
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "

Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Bibke »

bobke schreef:Op het nieuwsblad heb ik zojuist een hele domme commentaar gelezen:
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "

Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
Zulke domme opmerkingen kan je best negeren.
En hier is "NEGEREN" in de juiste context bedoeld :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Adler »

bobke schreef:Op het nieuwsblad heb ik zojuist een hele domme commentaar gelezen:
"Typisch nmbs, als het geen kraan is is het wel staking. en als het geen staking is is het wel iets anders... Het is altijd iets met de belgische spoorwegen. Ze mogen trots zijn op hunzelf "

Hoe dwaas kun je nu eigenlijk zijn om dit nog maar te kunnen denken? Iets dat totaal geen verband heeft met de nmbs (het is namelijk de schuld van een privéonderneming), toch weer de schuld op de nmbs steken.
Zeggen dat dit totaal geen verband heeft met de NMBS of Infrabel is ook niet juist.
De werken gebeuren inderdaad door een andere firma maar wel in opdracht van Infrabel, het zijn werken voor de toekomstige GEN.
Ik neem toch aan dat als een firma zo'n ingrijpende werken uitvoert vlak naast een bestaande spoorlijn dat Infrabel de nodige eisen oplegt qua veiligheid en dat daar ook ingenieurs van Infrabel aanwezig zijn om daar op toe te zien.
Wat de oorzaak is van dit ongeval zal moeten onderzocht worden.
Jani

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Jani »

Van zulke bedrijven verwacht je toch dat ze wel opletten dat hun machine niet omvalt. Wat kunnen de Infrabelmensen daar aan verhelpen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Steven »

Inderdaad die firma is zelf verantwoordelijk voor personeel en werkgereedschap. Daar andere bedrijven bij betrekken omdat ze in opdracht van dat bedrijf werken is wat ver gezocht. Als jij een huis laat bouwen en een van die werkmensen laat ergens een zware machine kantelen op uw huis is het dan ook uw fout?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Adler »

Steven schreef:Inderdaad die firma is zelf verantwoordelijk voor personeel en werkgereedschap. Daar andere bedrijven bij betrekken omdat ze in opdracht van dat bedrijf werken is wat ver gezocht. Als jij een huis laat bouwen en een van die werkmensen laat ergens een zware machine kantelen op uw huis is het dan ook uw fout?
Heb ik soms beweerd dat het de schuld is van Infrabel ?
Jullie weten blijkbaar weer allemaal hoe het is gebeurd en wie er eventueel een fout heeft gemaakt.
Het enige wat ik heb gezegd is dat je niet moet beweren dat Infrabel hier totaal niets mee te maken heeft, als het op een werf van Infrabel is gebeurd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Steven »

Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
Er moet toch altijd een werfleider of conducteur ter plaatse zijn van de opdrachtgever om de werken te superviseren!Zeker zo dicht bij het spoor.Chef de chantier enz ...
Tuurlijk als een hydraulische steun of andere technisch onderdeel het begeeft , ja dat is overmacht.
Zullen eens moeten opzoeken wat de verantwoordelijkheid is van de bouwheer...kan verrassend zijn.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door Robin »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
Er moet toch altijd een werfleider of conducteur ter plaatse zijn van de opdrachtgever om de werken te superviseren!Zeker zo dicht bij het spoor.Chef de chantier enz ...
Tuurlijk als een hydraulische steun of andere technisch onderdeel het begeeft , ja dat is overmacht.
Zullen eens moeten opzoeken wat de verantwoordelijkheid is van de bouwheer...kan verrassend zijn.
Tuurlijk als een hydraulische steun of andere technisch onderdeel het begeeft , ja dat is overmacht.
of slecht onderhoud :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Avondspits op het spoor zwaar verstoord

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Door het zo te zeggen lijkt het er sterk op dat je infrabel wil mee laten opdraaien als schuldige. Die firma werkt op een werf van wie die werf is, is een beetje ondergeschikt lijkt me.
een veiligheidscoordinator aangesteld door de bouwheer, is de term welke ik zocht
Plaats reactie