Voor de geïnteresseerden: Men is volop bezig met de aanleg van een fietspad (?) op de oude bedding van L141 (baanvak Baulers-Court-St. Etienne), dit is duidelijk zichtbaar vanuit de oude stopplaats van Baulers.
Ik denk dus dat er van de heraanleg van dat baanvak in het kader van het GEN niet veel in huis gaat komen, zoals zovele "wilde plannen"...
^^Een fietspad is een relatief hoge investering. Dat gaan ze niet aanleggen als het over 5 jaar alweer vervangen moet worden. Bovendien is de vrijwaring van de spoorbaan een vreemd argument: zelfs zonder fietspad kan je er immers niet zomaar opbouwen daar de grond eigendom is van Infrabel.
Een fietspad, dan praat je over concessies van gemakkelijk 99 jaar. Tot dan zullen er dus al vrijwel zeker geen treinen rijden. Jammer. Het is duidelijk dat fietsers en treinen tegengestelde belangen hebben.
Als men er terug een spoorlijn wil, is daar snel terug een mouw aangepast, hoor. De spoorbaan blijft in overheidshanden. En goed, misschien ben ik een beetje te optimistisch, maar zolang de NMBS zelf amper geïnteresseerd is, kan je de bedding maar beter nuttig gebruiken, me dunkt. Of het moest zijn dat ze er een tramtrein laten rijden door de TEC ipv een NMBS-trein, maar dat lijkt momenteel nog meer op dromen.
Het zijn net de groene jongens in Waals-Brabant die een herstel willen van die spoorlijn, omdat er momenteel geen enkele deftige oost-westverbinding is in die provincie. Nijvel en Ottignies-Waver zijn met elkaar verbonden met een aantal zeer succesvolle buslijnen, ondanks dat ze meer in de file staan dan wat anders. Qua omwonenden zullen er wel wat NIMBY-ers zijn, daar ben ik het met je eens, al zou ik die groep ook zeker niet overschatten.