Wat is een zifttrein?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Pierre

Wat is een zifttrein?

Bericht door Pierre »

Ik reed daarstraks op L37 en ter hoogte van Chênée zag ik enkele oude wagons staan (beklad natuurlijk) waar iets op stond à la "Werkplaats Schaarbeek Zifttrein"

Wat is een zifttrein?
Elgar

Bericht door Elgar »

Een zifttrein is een trein dat de verbrijzelde ballast uit de spoorbedding verwijdert.

Hij zeeft de ballast en haalt zo het fijnere materiaal eruit, daarna vult men de bedding weer op met de nog goede + nieuwe ballast.
poyaud

Bericht door poyaud »

inderdaad , het oude (slechte) ballast wordt opgevangen in de gele wagens met transportband , als deze vol zijn koppelt de ziftmachiene af , en rijden de gele wagons verder (met infraloc) en worden een aantal kilometer verder gelost naast het spoor ( is niet alltijd het geval) eenmaal alles gelost is koppelt alles weer aan elkaar en kan er weer gezift worden. leuk is trouwens om te zien hoe die "reuzeketting" onder het spoor doorgaat ...
edje

Bericht door edje »

zo'n trein wordt ook wel kettinghormachine genoemd.
Afbeelding Kettinghormachine.
Afbeelding De wagens om het vuilballast op te vangen, goed zichtbaar is de doorlopende transport band.
Afbeelding Het proces:
Man in het hokje rechts wat midden in de trein zit, bediend de kettinghor.
De steenslag loopt via de schuine balk de trein in, en wordt in de trein gefilterd, behandeld.
Tijdens dat proces hangt het spoor vrij. Dit geeft de ruimte om een soort worteldoek te plaatsen. (Dat witte met zwarte vierkantjes)
Als dat geplaatst is, dan kan het Ballast er weer op, en dat gebeurd door de man die bij het schakelkastje staat.

Het oude Ballast is niet genoeg, er moet altijd nog vers Ballast bij.
En dat gebeurt weer door lange grindtreinen.
Afbeelding Grindtrein bij het tijdelijke beladingspunt.
1 Hijskraan, moet de hele trein zo snel mogelijk zien te vullen.
tom007

Bericht door tom007 »

Afbeelding
Wordt dan het spoor opgetilt voor die doek?
1607

Bericht door 1607 »

zoals je ziet he. :wink:
edje

Bericht door edje »

Ja en Nee,
Het spoor wordt opgetild
Ballast wordt er onderuit gehaald
Op de aardebaan, komt het doek
Daarop het Ballast ( oud en nieuw )
Rails zakt er weer op
Dieter

Bericht door Dieter »

Eigelijk gek dat er voor dat doek af te rollen nog geen machiene is. Want een heerlijke job lijkt me dit toch niet. Gans het traject op je knietjes kruipen ... outch na enkele km :)

Dieter.
edje

Bericht door edje »

jawel normaal rolt de rol af, doordat hij met een ketting wordt meegetrokken.
Deze rol, is scheef komen te zitten , en daardoor moesten ze hem even een handje helpen.
Pierre

Bericht door Pierre »

Bedankt voor de omstandige uitleg :wink:
Dieter

Bericht door Dieter »

@edje, Nu je het zegt zie ik de ketting zitten. Khad al wel een vermoeden dat ik iets over het hoofd had gezien.

Dieter.
Plaats reactie