Hoe combineren De-Nl-Be?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kika

Hoe combineren De-Nl-Be?

Bericht door kika »

Situatie:
Op een doordeweekse dag wil ik uit Bonn hbf via Heerlen naar Brussel en weer terug (zonder via) reizen. Ik heb vdu, railplus en een bahncard 25, ben tussen 26-59, 2e klasse.

Vraag:
Het voordeligste (stopcontacten worden gewaardeerd)!

Ik kan op internet noch DB/NS-automaat niet vinden wat een gewoon TCV-ticket hiervoor zou kosten.
NMBS houdt op haar planner van Maastricht-Brussel geen rekening met Raiplus noch met voordeeluren, klopt dat (zelfde prijs)?!
Bij de AVV vond ik het Euregiokaartje, voor 15,50€ zou ik vanaf Küchenheim via Euskirchen, vandaar met de trein (!kaartje, ik veronderstel zo dat het eerder een bus zal zijn) en verder. Maar dan zit ik met het probleem dat ik nog geen kaartje Luik-Bxl heb, zijn die verkrijgbaar op de trein of in Maastricht (NMBS-automaat?) zonder extra kosten?

De terugweg is minder boeiend (geen via), voorlopig ga ik er van uit dat ik een sparpreis à 21,70 neem. 23,70 icm dat Euregiokaartje en een VRS-regioticket is ook mogelijk, normaalprijs voor ICE is met 39,05€ ook nog acceptabel (ik ga er van uit dat ik 's avonds gewoon moe ben en gewoon snel terugwil).
rvdborgt

Re: Hoe combineren De-Nl-Be?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Situatie:
Op een doordeweekse dag wil ik uit Bonn hbf via Heerlen naar Brussel en weer terug (zonder via) reizen. Ik heb vdu, railplus en een bahncard 25, ben tussen 26-59, 2e klasse.

Vraag:
Het voordeligste (stopcontacten worden gewaardeerd)!

Ik kan op internet noch DB/NS-automaat niet vinden wat een gewoon TCV-ticket hiervoor zou kosten.
Niemand zal je daarvoor een rechtstreeks kaartje kunnen verkopen. Wel opgedeeld in stukken (alles vol tarief):
Bonn - Herzogenrath(Gr): 21,70 (DB, regionaal verkeer)
Herzogenrath(Gr) - Visé(fr): 6,00
Visé(fr) - Brussel: 23,00

Met de juiste kortingen kom je dan aan 16,25 + 3,60 + 17,25 = 37,10.
Vanaf Maastricht gelden ook binnenlandse tickets van de NMBS, maar dat komt iets duurder uit.

Bij een Euregio-ticket heb je nog een ticket nodig tot het eerste station in de Kreis Euskirchen (vanuit Bonn is dat Euskirchen zelf) en vanaf Luik. Luik - Brussel kost vol tarief 13,70 of 13,50 met Railplus als je het bij DB koopt.

Groetjes,
Rian
kika

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Niemand zal je daarvoor een rechtstreeks kaartje kunnen verkopen. Wel opgedeeld in stukken (alles vol tarief):

Vanaf Maastricht gelden ook binnenlandse tickets van de NMBS, maar dat komt iets duurder uit. Bij een Euregio-ticket heb je nog een ticket nodig tot het eerste station in de Kreis Euskirchen (vanuit Bonn is dat Euskirchen zelf) en vanaf Luik. Luik - Brussel kost vol tarief 13,70 of 13,50 met Railplus als je het bij DB koopt.

Groetjes,
Rian
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Best wel gek dat je op een grensoverschrijdend stuk geen Railpluskorting krijgt bij de ene maatschappij maar wel bij de andere. En niemand kan me dus Voordeeluren+Railplus verkopen op het traject Maastricht-Brussel? Erg goed om te weten dat DB Brussel-Luik goedkoper verkoopt.

Küchenheim, zou trouwens het eerste station zijn, echter irrelevant want een kaartje van hier tot Euskirchen bf of Küchenheim is dezelfde prijs (6,80). Ook zou ik voor 10 euro tot in Merzenich of Düren kunnen gaan met een VRS-regional ticket en vandaar verder met een Euregio-ticket, dat is dan weer een stuk comfortabeler en sneller. Dat zou dan 6,80 + 15,50 + 13,50 = 35,80 (Euskirchen) of het andere (Düren) 10+15,50 + 13,50 = 39. Toch maar even navragen bij de AVV of ze alsnog die trein tussen Euskirchen en Düren voor me willen laten rijden, want dat is goedkoper en comfortabeler dan een bus :lol:
Ik denk dat ik me de trip via Euskirchen ga besparen, het scheelt net geen anderhalf uur nachtrust, en treinen zijn toch fijner.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
rvdborgt schreef:Niemand zal je daarvoor een rechtstreeks kaartje kunnen verkopen. Wel opgedeeld in stukken (alles vol tarief):

Vanaf Maastricht gelden ook binnenlandse tickets van de NMBS, maar dat komt iets duurder uit. Bij een Euregio-ticket heb je nog een ticket nodig tot het eerste station in de Kreis Euskirchen (vanuit Bonn is dat Euskirchen zelf) en vanaf Luik. Luik - Brussel kost vol tarief 13,70 of 13,50 met Railplus als je het bij DB koopt.
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Best wel gek dat je op een grensoverschrijdend stuk geen Railpluskorting krijgt bij de ene maatschappij maar wel bij de andere. En niemand kan me dus Voordeeluren+Railplus verkopen op het traject Maastricht-Brussel? Erg goed om te weten dat DB Brussel-Luik goedkoper verkoopt.
NMBS verkoopt vanaf Maastricht alleen tickets tegen binnenlands tarief. Daarop is geen Railplus-korting mogelijk.
DB verkoopt je aan het loket wat je wilt, maar hou er rekening mee dat niet alle lokettisten daar even handig in zijn. De meesten proberen het namelijk met de "Fahrplanbasierter Verkauf" en dat lukt bij DB alleen als afgifte van 1 doorgaand ticket mogelijk is en dat gaat hier niet. Wat wel gaat, dat zijn "baanvakcoupons" ofwel Streckenfahrscheine, die dus op de grenspunten gesplitst moeten worden.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie