Krokodil zonder sein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Cipallieter

Krokodil zonder sein

Bericht door Cipallieter »

Is een krokodil altijd verbonden met een sein?

Tussen Boechout en Lier, net op het grondgebied van Lier, in de buurt van kilometerpaal 11 als ik mij niet vergis, bevindt zich namelijk een krokodil tussen de sporen maar ik zie er nergens een sein in de buurt.
Naast het spoor staan er borden waarop een krokodil wordt afgebeeld.
Ik meen dat zoiets ook niet altijd het geval.

Net op dat punt loopt een hogedruk-gasleiding onder het spoor. Heeft dat er misschien iets mee te maken?
2012
Contacteer:

Re: Krokodil zonder sein

Bericht door 2012 »

Dat is een proefkrokodil, op deze moet je punten, zoniet valt de trein stil.

Deze worden iets lager gelegd dan deze aan de seinen, als de borstel te kort word (door slijtage) zal deze de proefkrokodil niet meer raken, maar wel nog die van de seinen. Dan moet men dit doorgeven en word de borstel bij gelegenheid vervangen door een langere borstel.

her en der liggen er zo van die proefkrokodillen.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

De bekendste plaats met proefkrokodillen is wellicht in de Bocht van Ekeren. Waar de treinen komend vanaf Antwerpen Noord bij het HSL voedingsstation De Bocht uitkomen.
Een bestuurder heeft daardoor uitgerekend op die plaats geen gelegenheid om echt naar de fotografen te zwaaien of zo ...

Bericht door dantjebram72 »

Krokodillen liggen vaak niet per se aan een sein. ze worden ook gebruikt bij de aankondiging van snelheidsbeperkingen(als er meer dan 50km/u moet geremt moet worden) of bij tijdelijke snelheidsbeperkingen. Ook zijn er seinen waar geen krokodil ligt. Dit is denk ik alleen als het sein geen groen ligt kan weergeven.
Steven

Bericht door Steven »

Enkel seinen die het volgende sein kunnen verwittigen hebben een krokodil. Zuiver stopseinen hebben dus geen krokodil.
Tim

Bericht door Tim »

Krokodillen kunnen ook voorkomen bij keperbakens op lijnen tussen 40 en 70 km/u, lijn 21C tussen Bilzen en Genk-Goederen is ermee uitgerust.
dantjebram72

Bericht door dantjebram72 »

bedankt voor de aanvulling! :) maar van het woord keperbakens heb ik nog niet gehoord. zou iemand dit begrip even kunnen uitleggen? bedankt!!
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

In de fotoreeks ttb8 van Vic (http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=11&t=8634) vind je er een voorbeeld van.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Bakens met kepers zijn een vereenvoudigde vorm van 'verwittiging' van een stopsein (of stopbord).
Het eerste van die bakens geeft aan dat u op 'stopafstand' van dat sein gekomen bent, maar het geeft dus helemaal geen informatie over de stand van het sein. Kun je het sein nog niet waarnemen (of weet je dat er een stopbord volgt), dan moet je ten laatste op deze plaats dus gaan remmen.
Deze vorm van verwittiging wordt alleen toegepast op lijnen waar ten hoogste 70 km/u gereden mag worden.
Even geknipt uit de betreffende foto:
Even geknipt uit de betreffende foto:
baken met kepers.jpg (24.83 KiB) 6230 keer bekeken