Dat ga je aan die mannen zelf moeten vragen maar ik vrees dat je het ergens moet gaan zoeken in de hoek van " wij nemen geen anti sociale maatregelen". Beetje gelijk de politiek bepaalde regels niet durft nemen om stemmen te verliezen. Een vakbond zou leden verliezen en het bijhorende geld.Jeroen schreef:En waarom dan niet?Steven schreef:voor twee of meerdere ploegen heb je meer werkvolk nodig dat is er momenteel niet, de grote vakbonden zijn nog steeds geen voorstander om werkplaatsen in meerdere ploegen te laten werken.
Problemen met treinbegeleidster
Re: Problemen met treinbegeleidster
Re: Problemen met treinbegeleidster
Om nog eens terug te keren op de L trein Brugge-Kortrijk-Zottegem: Het is natuurlijk mooi dat sommige nmbs'ers hier alles proberen te verklaren met materieel in onderhoud en geen locomotieven voor het slepen van een klassiekje
. Maar laat ik even een nuchtere analyse maken van de zaak. Tijdens de spits rijden de theoretisch 4 samenstellingen die deze L treinen verzekeren met minstens 2 klassiekjes, sommige zelfs met 3 of 4. Tegelijk rijden er nog een aantal P treinen richting kust met klassiekjes, en nog eentje op lijn 66. Als de nmbs in Zottegem of Brugge delen afhaalt van de L-trein omdat het in onderhoud moet op vrijdagavond, dat ze er dan mee wachten tot na de studentenspits. Een uur later is er geen probleem meer qua capaciteit. Dit lijkt me meer iets van: "Zeg, die 689 is altijd overbezet op vrijdag tussen Brugge en Roeselare. Maar de rest van de week is er geen probleem. Zouden we daarvoor onze materieelomloop aanpassen? Pfffft."

Re: Problemen met treinbegeleidster
tja het is een grotere puzzel dan dat, je moet het in zijn geheel bezien en niet in detail. De omloop van het materieel is gewoon een soepke als je dat voor het eerst te zien krijgt. Gewoon even een motorstel er bij hangen lijkt eenvoudig maar is het niet.
Wat doet dat motorstel voordien, wat moet het nadien doen, hebben we hiervoor een treinbestuurder beschikbaar met nog voldoende tijd in zijn dienst om het geheel te koppelen/ontkoppelen. Dan heb je nog het personeel dat de koppeling/ontkoppeling moet uitvoeren (de rangeerder) wat betreft de mechanische delen (luchtslangen, elektrische kabels). Dit alles bepaald mee of op een bepaald uur iets wel of niet kan gebeuren.
Wat doet dat motorstel voordien, wat moet het nadien doen, hebben we hiervoor een treinbestuurder beschikbaar met nog voldoende tijd in zijn dienst om het geheel te koppelen/ontkoppelen. Dan heb je nog het personeel dat de koppeling/ontkoppeling moet uitvoeren (de rangeerder) wat betreft de mechanische delen (luchtslangen, elektrische kabels). Dit alles bepaald mee of op een bepaald uur iets wel of niet kan gebeuren.
Re: Problemen met treinbegeleidster
In mijn ogen zou het niet de vakbonden mogen zijn die dat beslissen, maar het bedrijf (dus hier de NBMS) zelf. De NMBS moet zelf beslissen welk systeem het best is (werken in meerdere ploegen, of drie shifts (vroegen, laten, nacht (wat volgens mij het best werkt)) of...Steven schreef:Dat ga je aan die mannen zelf moeten vragen maar ik vrees dat je het ergens moet gaan zoeken in de hoek van " wij nemen geen anti sociale maatregelen". Beetje gelijk de politiek bepaalde regels niet durft nemen om stemmen te verliezen. Een vakbond zou leden verliezen en het bijhorende geld.Jeroen schreef:En waarom dan niet?Steven schreef:voor twee of meerdere ploegen heb je meer werkvolk nodig dat is er momenteel niet, de grote vakbonden zijn nog steeds geen voorstander om werkplaatsen in meerdere ploegen te laten werken.
Re: Problemen met treinbegeleidster
vakbond, directie, politiek, veel verschil zit er niet op volgens mij als het op de spoorwegen aankomt, de grens tussen al die delen is nogal vaag, niet?
Re: Problemen met treinbegeleidster
die grens is heel vaag.. is allemaal een en dezelfde soepSteven schreef:vakbond, directie, politiek, veel verschil zit er niet op volgens mij als het op de spoorwegen aankomt, de grens tussen al die delen is nogal vaag, niet?
Re: Problemen met treinbegeleidster
Hier zijn de meningen wat verschillend van persoon tot persoon.Steven schreef:Dat ga je aan die mannen zelf moeten vragen maar ik vrees dat je het ergens moet gaan zoeken in de hoek van " wij nemen geen anti sociale maatregelen". Beetje gelijk de politiek bepaalde regels niet durft nemen om stemmen te verliezen. Een vakbond zou leden verliezen en het bijhorende geld.Jeroen schreef:En waarom dan niet?Steven schreef:voor twee of meerdere ploegen heb je meer werkvolk nodig dat is er momenteel niet, de grote vakbonden zijn nog steeds geen voorstander om werkplaatsen in meerdere ploegen te laten werken.
De oudere garde ziet dat niet meer zitten op hun leeftijd
De middelste garde ziet het zitten en de helft dan weer niet, voor sommige is het interessanter omdat het rustiger is van verkeer, andere willen graag liever bij hun gezin zijn.
Voor de jongeren is het ook zowat verdeeld, zij die veraf wonen geraken er niet altijd heen/terug met het openbaar vervoer daar waar sommige geen auto hebben, sommige willen gewoon niet en andere weer wel.
het is echt verdeeld en voor wat hoort wat ook natuurlijk



