Krijgen jullie dan premies voor diensten die je "niet" rijdt ???? ook gek .Steven schreef:Die zouden niets missen. Het is niet omdat Brussel Zuid daar diensten op zou doen, dat deze ineens alle diensten zouden doen.
Acties/stremming Maastricht-Vise
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Behalve wat Steven al aanhaalde, komt daar nog bij dat er nog steeds de L-trein in het weekend is. Dus de capabele mensen uit Luik, kunnen toch prima in een pool meedraaien van mensen die op dat stuk wel kunnen/mogen rijden? Laat ik het herformuleren: is het (on)realistisch om die dienst te verzekeren met mensen uit 2 depots, afgezien van eventuele onvrede te Luik? Hoe zit het trouwens met de december-geruchten, het gaat de ronde dat de rechtstreekse verbinding Maastricht-Luik weer vervalt en we weer boemel + overstap gaan hebben? Als dat klopt, verondstel ik dat Brussel Zuid er niet meer aan te pas zal komen (opstellen nieuwe roosters e.d. is niet iets wat van vandaag op morgen aangepast is)?dentheo schreef:Ja, want dan missen die van Luik hun "premie" voor kennis van het Nederlands reglement en taalgebruik.
Een binenlands station in een stad met 120.000 inwoners zonder IC

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Taalpremies geeft men niet per dienst. Die geeft men gewoon per maand, dat is een vast bedrag. Trouwens als die bestuurders naar Leuven of Antwerpen of Hasselt rijden moeten ze ook hun Nederlands kunnen hoor, het grote verschil is dat men er hier wat "zachter" over gaat.dentheo schreef:Krijgen jullie dan premies voor diensten die je "niet" rijdt ???? ook gek .Steven schreef:Die zouden niets missen. Het is niet omdat Brussel Zuid daar diensten op zou doen, dat deze ineens alle diensten zouden doen.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Premies
productiviteitspremies = per uur
zaterdaguren = per uur
zondaguren = per uur
nachturen = per uur
Praktijkopleiding geven aan leerling bestuurder = monitor = per dag.
taalpremie = per maand.
Oproepvergoeding = per dag (opkomen op een vrije dag om een dienst te verzekeren)
om al een kort overzicht te geven van de meest voorkomende premies
productiviteitspremies = per uur
zaterdaguren = per uur
zondaguren = per uur
nachturen = per uur
Praktijkopleiding geven aan leerling bestuurder = monitor = per dag.
taalpremie = per maand.
Oproepvergoeding = per dag (opkomen op een vrije dag om een dienst te verzekeren)
om al een kort overzicht te geven van de meest voorkomende premies
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Bedoel je de 'g' of dat de lat minder hoog ligt?Steven schreef:Trouwens als die bestuurders naar Leuven of Antwerpen of Hasselt rijden moeten ze ook hun Nederlands kunnen hoor, het grote verschil is dat men er hier wat "zachter" over gaat.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
tja hoe streng is men binnen België bij de test Nederlands of hoe streng is men in Nederland bij het IVW als ze controle doen.
Hier volstaat het meestal als je de voorziene procedures kan afhandelen in het Nederlands (niet dat dat altijd schitterend verloopt).
Hier volstaat het meestal als je de voorziene procedures kan afhandelen in het Nederlands (niet dat dat altijd schitterend verloopt).
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Ik dacht nochtans dat treinbestuurders in België gewoon zowel Nederlands als Frans moesten kunnen spreken.
Taalpremie enzovoorts vind ik eerlijk gezegd een beetje onzinnig, zorg gewoon dat al je personeel volledig tweetalig is, dan heb je al dit gezever niet. Het Nederlands van de Waalse personeelsleden is nogal eens tenenkrommend, maar ditzelfde geld ook bij de Vlaamse personeelsleden met de Franse taal.

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Neen hoor niet alle treinbestuurders moeten tweetalig zijn. Ook al is het aantal depots dat volledig 1-talig is beperkt toch zijn ze er. Dit zijn meestal kleinere depots met een beperkte actieradius.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Vandaag hetzelfde... Alleen stond er nu een stammetje defect tot 11:00 defect in Maastricht...
En nu logistieke problemen. Gaat wel lekker...
En nu logistieke problemen. Gaat wel lekker...
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Wat me wel opvalt is dat Nederlanders (landgenoten in mijn geval) vaak laatdunkend doen over het Nederlands van Franstaligen.
Zodra een Franstalige ook maar iets van een accent heeft als hij Nederlands spreekt, wordt er massaal over hem/haar heen gevallen.
Diezelfde Nederlanders spreken daarentegen geen woord Frans.
Hoe zegt men dat ook alweer...iets met een ketel die zwart ziet en een splinter en een balk in de ogen.
Zodra een Franstalige ook maar iets van een accent heeft als hij Nederlands spreekt, wordt er massaal over hem/haar heen gevallen.
Diezelfde Nederlanders spreken daarentegen geen woord Frans.

Hoe zegt men dat ook alweer...iets met een ketel die zwart ziet en een splinter en een balk in de ogen.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Nederlanders in Nederland zijn ook nergens verplicht om Frans te spreken. Als ze de grens oversteken, is het iets anders, natuurlijk. Maar meestal spreken ze redelijk Frans, hoor. En is dat niet het geval, dan kunnen de Belgen ook eens een paar Nederlanders aan de kant houden. Ook dat is al gebeurd.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
en alweer 1afgeschaft. Kan iemand me uitleggen wanneer ik wel/niet gewoon een taxi maastricht guillemins kan declareren? Iedereen, inclusief NSmedewerker lopen er in ieder geval te balen, ook over het gebrek aan info van nmbs
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Het is spijtig maar vanaf december rijdt de IC O niet meer. B-Mobility blijft liever binnen de landsgrenzen, Maastricht, Aachen en zelfs Lille interesseren hen niet (meer). Bekrompen idee van sommigen (of iemand?) aan de top die misschien liever zien dat bussen het grensoverschrijdend verkeer verzekeren.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Heeft Maastricht zijn subsidie teruggetrokken ??TMTHALYS schreef:Het is spijtig maar vanaf december rijdt de IC O niet meer.
Was zogezegd "belgisch station", status die Roosendaal nooit gehad heeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
NMBS is op zich verplicht om grensoverschrijdende trajecten te verzekeren. Dat staat zo in het beheerscontract. Maar op welke manier ze dat moeten/mogen doen, is een andere vraag natuurlijk.
Misschien als de V250's (Fyra's) in dienst zijn, een dienst Maastricht - Luik -Luxemburg maken met de vrijgekomen rijtuigen? Dat zou dan eindelijk een echte Beneluxtrein zijn. (Maar niet realistisch waarschijnlijk, wegens frontwissel in station Luik)
Misschien als de V250's (Fyra's) in dienst zijn, een dienst Maastricht - Luik -Luxemburg maken met de vrijgekomen rijtuigen? Dat zou dan eindelijk een echte Beneluxtrein zijn. (Maar niet realistisch waarschijnlijk, wegens frontwissel in station Luik)