29 maart 2011 (Lomprez)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door overweg13 »

Lomprez is een deelgemeente van Wellin, en daarmee zetten we vandaag onze eerste stappen van 2011 in de provincie Luxemburg. In samenwerking met het NGI publiceerde het Maison du Tourisme de la Haute-Lesse een erg duidelijke wandelkaart "Au Pays de Wellin". Van de Lesse merken we niet veel (tenzij van op de trein), maar het Famennelandschap tooit zich hier vandaag op zijn mooist: het is een heldere en toch wat heiige dag, met aangename lentetemperatuur. Dat de bomen nog maar schuchtere pogingen ondernemen om zich in het groen te steken, mag de pret niet bederven.

In Lomprez zijn twee wandelingen uitgezet: 2 (Coignimont) en 3 (Blanchau). De laatste brengt ons in de onmiddellijke buurt van Sohier, dat voorkomt op de lijst van de mooiste Waalse dorpen. Alhoewel de betonbaronnen in deze streek duchtig het grijze goedje hebben gestort, scoren beide wandelingen met een TWQ van 54 % niet echt slecht. Meer, we volgen enkele heropende veldwegen die niet meer op de recente kaart van het NGI voorkomen. Alleen jammer dat onverlaten een hekje, dat de doorgang door een weide mogelijk maakt, uit zijn hengsels hebben gelicht. Vandalisme, right in the middle of nowhere. Maar dat drukt de pret niet al te erg: we stappen door een prachtig, vaak erg open landschap, met vergezichten die elkaar in snel tempo opvolgen.



De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (411)

Brussel-Zuid - Namur 91 7:33 8:39 +4 (2006 - 61 85 1090 222)

Namur - Dinant 2508 9:17 9:46 +3 (345)

Dinant - Beauraing [25] 9:52 10:31 stipt (ab4576)

Beauraing - Lomprez [26] 10:37 11:04 stipt (ab4576)



Lomprez - Beauraing [26] 15:25 15:46 +2 (ab4576)

Beauraing - Dinant 8681 16:45 17:09 +1 (4165)

Dinant - Brussel-Noord 2538 17:14 18:48 +1 (426)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:14 stipt (570)



De commentaar:



We hadden de heenreis enigszins anders gepland. Eigenlijk wilden we uit Brussel-Zuid de 2408 nemen, dat is de verlengde P-trein 7520. Het lange stel M4 speelde daarbij een verlokkende rol, maar anderzijds moesten we dan rekenen op een krappe aansluiting in Namur. Met de problemen in Etterbeek in het achterhoofd leek dat niet meteen een erg betrouwbare optie. En omdat we toch wat vroeger in Halle waren dan voorzien, namen we het zekere voor het onzekere. In plaats van de CR van 7:29 konden we nog net mee met de IR van 7:19.

De break zit ook in eerste klas voor 100 % vol. Nu het aantal eersteklasreizigers naar verluidt snel toeneemt, en de controle op het parasitaire gedrag van reizigers die zonder verpinken met hun tweedeklasbiljet in eerste komen zitten, uitblijft, hoeft dat ons niet te verbazen. We vertrekken in Halle met 1 minuut vertraging, maar komen nog te vroeg in Brussel-Zuid aan. Dat geeft ons meteen de kans om een vroegere trein naar Namur te nemen: het is de gedegradeerde 91 naar Chur, die zonder al te veel hinder de klippen van de NZV en Etterbeek neemt. We komen dan ook met maar 4 minuten vertraging in Namur aan. We zitten helemaal achteraan, in een Zwitsers rijtuig, daterend uit een tijd dat interieurs nog niet koud en kil hoefden te zijn. (Recente broodjeszaken in Halle tonen dezelfde tendens. Mij krijgen ze met geen stokken binnen in die kale plastic ruimten met onmogelijke stoeltjes, maar dat kan ik tenminste nog kiezen - met treinen ligt dat moeilijker.) De rit wordt alleen gestoord door 3 af en toe luidruchtige TBG's, correctie 2, want de dame van het gezelschap hoor je niet. Wij zitten gelukkig aan het andere uiterste van het rijtuig. Het is toch wel eigenaardig dat het niet tot de grijze massa van deze heren doordringt dat reizigers meer betalen om rustig te zitten…

De aansluiting in Namur wordt nu plots wel erg zeker. Wat nu nog kan gebeuren is dat de 2508 zo lang op de 2408 wacht dat de aansluiting met de bus in Dinant weer in het gedrang komt. Maar het ziet er in eerste instantie goed uit: we kunnen de evolutie op de schermen volgen. Toch: geleidelijk lijkt het mis te lopen: de aanvankelijke vertraging van 5 minuten groeit naar 6 en 9 en 10. In onze wachtende IC klinkt de mededeling dat we met 5 minuten vertraging zullen vertrekken om de aansluiting te verzekeren. Het is een geruststellende gedachte dat ook onze oorspronkelijke reisweg een succes geweest zou zijn, al begint het schoentje nu natuurlijk elders te knijpen. Zal de bus in Dinant wachten?

Uiteindelijk stappen zo veel reizigers over op de IC naar Dinant dat wachten zeker te verantwoorden was. En we vertrekken inderdaad met 5 minuten vertraging. De ervaring heeft me al geleerd dat de dienstregeling tussen Namur en Dinant tamelijk krap is, maar de rit verloopt vlot, en de TB knijpt er nog 2 minuutjes af. Van de brand die gisteravond het treinverkeer op deze lijn nog lam legde, is niets meer te merken.

In Dinant staat de bus van lijn 25 al klaar. Men was in Dinant blijkbaar erg gerust over de aansluiting, want Aribus legt geen wachttijd op. Ik verifieer nog even of we echt moeten overstappen in Beauraing, want het gebeurt wel vaker dat een bus en een chauffeur achtereenvolgens een aantal ritten over de rurale Ardense lijnen verzorgen. Dat is inderdaad het geval, maar toch zullen we er in Beauraing even uit moeten, want de bus rijdt een eindje leeg terug, en dan mogen reizigers niet mee. Een beetje gek, om daar een kleine tien minuten aan een compleet comfortloze halte te staan schilderen en dan opnieuw in te stappen in precies dezelfde bus… Opvallend is het grote aantal jongeren dat pal in de voormiddag nog naar Beauraing reist. Dat is nu eenmaal een bekend bedevaartsoord, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat hier druk gespijbeld wordt.

Zowel lijn 25 als lijn 26 voert ons door prachtige landschappen. Voor ons is het de eerste kennismaking met deze lijnen (beter laat dan nooit) en ze hebben allebei toeristische allures. Ondanks de magere frequentie rijden trouwens ook nog meer reizigers mee dan we gewend zijn in de Ardennen.



De terugreis ziet er wat anders uit, want nu zullen we van Beauraing naar Dinant sporen.

Precies op tijd komt alweer dezelfde chauffeur met dezelfde bus ons oppikken in Lomprez. Als we in Beauraing aankomen, bruist het stadje want de scholen lopen leeg; dat is een nieuwe ervaring, want op vakantiedagen heerst hier vooral een doodse devotie.

Het is nu toch wel lang wachten op een zogenaamde P-trein naar Dinant. Dat zou de 8681 moeten zijn, maar we krijgen een knip van de 8682, en dat is de terugrit uit Dinant. Hopelijk moeten we ons nooit beroepen op de gegevens van een geknipt biljet, want die zijn wel vaker fout. Belangrijk voor ons is dat de trein ons tijdig in Dinant brengt. Daar staan 2 breaks te wachten die daar met de 2515 zijn aangekomen. Alleen de eerste rijdt terug als 2538.

In Namur lopen we 5 minuten vertraging op: het is wachten op het treindeel uit Liers. En dan kan de geleidelijke afbouw van de vertraging beginnen: +4 in Gembloux, +3 in Ottignies en stipt in Brussel-Luxemburg en Schuman. De TBG die al sinds Dinant mee is, is perfect tweetalig. Voor zover ik kan oordelen, is er geen hoorbaar accent in haar Frans, maar als ze in het Brusselse ook Nederlands begint te praten, is het duidelijk: ze is Nederlandstalige, en doet het in beide landstalen erg goed en aangenaam.

Ook nu halen we dus de krappe aansluiting van 5 minuten: de IR naar Quévy staat trouwens al aan het perron. Ms 570 is zwaar ontsierd door graffiti: nu de breaks wat met rust gelaten worden, zijn het blijkbaar de Deense neuzen die nacht na nacht de volle lading krijgen. We krijgen controle tussen Noord en Centraal: één keer om de vijf jaar of zo gebeurt dat dus toch. Een zwarte en een witte reiziger posteren zich na Brussel-Zuid met de gekende smoes - ze moeten maar zorgen dat er plaats is - in eerste. Nu kan met deze trein gerust nog een voetbalploeg of vijf moeiteloos mee; maar moeiteloos, dat lijkt net het wachtwoord te zijn van deze twee grijsrijders.

In Halle is men blijkbaar begonnen met het plaatsen van schermen op de voetgangersbrug naar de perrons. Dat is geen overbodige luxe, want zowat iedereen die met de auto komt, zakt langs die weg naar de perrons af. En nu maar hopen dat geel en niet rood de hoofdkleur wordt.



Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... n/lomprez/
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door Steven »

Weer een mooi verslag. Veel geluk gehad met 2508 want die trein moet altijd aansluiting geven met 2408 en dat is een probleemgeval. Bijna altijd vertraging tussen de 10 en 30 minuten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Weer een mooi verslag. Veel geluk gehad met 2508 want die trein moet altijd aansluiting geven met 2408 en dat is een probleemgeval. Bijna altijd vertraging tussen de 10 en 30 minuten.
En toch zou het ook gelukt zijn op maandag en vandaag. Want ik volg beide treinen al enkele dagen - uit een soort voorzorg. Ook vorige week lukte het trouwens aardig.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door Steven »

Ik weet het, de laatste keer hebben ze mij (ik deed toen 2508) ook laten rijden want 2408 had toen 40 min. Er zijn echter periodes geweest dat de aansluiting altijd werd verzekerd.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door kika »

Weer wat bijgeleerd, 'heiig.' Ik zie niet goed in waarvoor die schermen in Halle bedoeld zijn?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Weer wat bijgeleerd, 'heiig.' Ik zie niet goed in waarvoor die schermen in Halle bedoeld zijn?
Heiig is eigenlijk droge nevel. Het betekent dat de horizontale zichtbaarheid tussen 1 en 5 km ligt (onder 1 km is mist) en dat de relatieve vochtigheidsgraad van de lucht lager is dan 80 %.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:In Halle is men blijkbaar begonnen met het plaatsen van schermen op de voetgangersbrug naar de perrons. Dat is geen overbodige luxe, want zowat iedereen die met de auto komt, zakt langs die weg naar de perrons af. En nu maar hopen dat geel en niet rood de hoofdkleur wordt.
Zo met een zwart motiefje op....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door overweg13 »

Met die schermen bedoel ik wel degelijk tv-schermen met gegevens over de treinen. Nu moest je je behelpen met wat omgeroepen werd, dankzij de schermen weet je nu voortdurend (zou je nu voortdurend moeten weten...) welke treinen verspoord zijn en welke treinen verlaat zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door Steven »

Dat maakt het al iets duidelijker, ik was evenmin aan TV schermen aan het denken eigenlijk.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door Joris »

Hallo,
overweg13 schreef:Met die schermen bedoel ik wel degelijk tv-schermen met gegevens over de treinen. Nu moest je je behelpen met wat omgeroepen werd, dankzij de schermen weet je nu voortdurend (zou je nu voortdurend moeten weten...) welke treinen verspoord zijn en welke treinen verlaat zijn.
Een beetje off topic, maar zijn die nieuwe flatscreens echt real time, of gewoon voorgeprogrammeerd? Ik heb daar al meermaals treinen zien 'afvallen' op hun theoretische vertrekuur, terwijl ze het station nog niet binnengereden waren...
Zeer vervelend als je maar net op tijd komt aangelopen in het station en je daardoor denkt dat je je trein gemist hebt, om vervolgens te horen dat hij zodadelijk aankomt...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door overweg13 »

Ik heb de indruk dat de treinen alleen blijven "hangen" als er vertraging opgegeven is. Dat heeft het nadelige gevolg dat bij een gestoorde spits het scherm zo vol treinen in vertraging staan dat treinen die op het punt staan (op tijd) te vertrekken niet op de schermen kunnen.
Maar ik heb eigenlijk geen zicht op wat er gebeurt met treinen die ongeveer op tijd rijden. Mogelijk verdwijnen die inderdaad op het voorziene vertrekuur van het scherm, en als ze dan toch een kleine vertraging hebben (of opgehouden worden), is er inderdaad een probleempje. Koppeling aan de AVG's (voor zover die overleven) is misschien een oplossing.
Maar nog eens: ik weet niet hoe het precies in zijn werk gaat. En ik vraag me af of het ondertussen allemaal ook niet wat nauwkeuriger werkt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door Steven »

Volgens mij moet je twee groepen maken. In de grote stations zijn die zeker gekoppeld aan de AVG maar in de kleinere stations net niet.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 29 maart 2011 (Lomprez)

Bericht door groentje »

Inderdaad. Het is ook te merken als de vertragingen alleen maar in veelvouden van 5 worden gegeven, of per minuut. In het eerste geval zijn ze manueel ingegeven, in het tweede geval meestal zijn ze wellicht gekoppeld met AVG en railtime.
Plaats reactie