spoorbrug over Kanaal Dessel-Kwaadmechelen

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
dantjebram72

spoorbrug over Kanaal Dessel-Kwaadmechelen

Bericht door dantjebram72 »

Hoi iedereen
Vandaag fietste ik langs het kanaal Dessel-Kwaadmechelen. Toen ik langs de spoorbrug van lijn 15 reed zag ik tot mijn grote verbazing dat de brug 2 sporen had!!
Aangezien ik er zeker van was dat lijn 15 tussen Mol en Hasselt enkelsporig is(behalve tussen Beringen en Zolder) ben ik eens gaan kijken.
Het antwoord is vrij simpel. Vroeger was de lijn dubbelsporig, maar toen de koolmijn van Beringen dicht is gegaan is het goederenvervoer en het reizigersvervoer zo hard afgenomen dat de lijn enkelsporig is gemaakt. Behalve de brug hebben ze niet afgebroken omdat dat dan te veel zou kosten. Foto's van de brug kan je hieronder zien.
Bijlagen
Foto0281.jpg
Foto0279.jpg
Foto0278.jpg
Foto0277.jpg
Foto0276.jpg
Foto0275.jpg
Foto0273.jpg
Foto0272.jpg
Paul
Contacteer:

Re: spoorbrug over Kanaal Dessel-Kwaadmechelen

Bericht door Paul »

Het is ook niet één brug maar het zijn twee afzonderlijke bruggen naast elkaar. Toen lijn 17 Diest - Mol in 1878 gebouwd werd was de lijn enkelsporig en was er maar één brug nodig. In 1925, bij de aanleg van het 'mijnspoor', werd de lijn dubbelsporig en werd er een tweede brug naast gelegd. Het tweede spoor werd omstreeks 1990 weer opgebroken...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
LML

Re: spoorbrug over Kanaal Dessel-Kwaadmechelen

Bericht door LML »

Paul schreef:Het tweede spoor werd omstreeks 1990 weer opgebroken...
... spijtig genoeg...
Het goederenverkeer is drastisch verminderd (ik durf zelfs op enkele treinen na 'zelfs verdwenen' zeggen), terwijl het reizigersvervoer verdubbeld is op weekdagen rond 2003 (kan ook iets vroeger of later geweest zijn...)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie