Als de stellen vroeger gekoppeld werden konden de boegdeuren open en ontstond er een doorloopkop. Je kon dus van stel naar stel (wat jullie nu nog hebben met divers materieel). Daarom zit de machinist ook zo hoog, om plaats te bieden om door de kop te gaan. Echter zorgde dit voor dusdanig veel storingen dat het systeem al meerdere jaren buiten dienst is gesteld.
Met de verbouwing zijn (en worden) de boegdeuren dan ook definitief afgesloten.
kars schreef:Als de stellen vroeger gekoppeld werden konden de boegdeuren open en ontstond er een doorloopkop. Je kon dus van stel naar stel (wat jullie nu nog hebben met divers materieel). Daarom zit de machinist ook zo hoog, om plaats te bieden om door de kop te gaan. Echter zorgde dit
... door te kort schietend onderhoud ...
kars schreef:voor dusdanig veel storingen dat het systeem al meerdere jaren buiten dienst is gesteld.
Wat betreft de buitendienststelling van de doorloop-koppen, daar waren meerdere redenen voor (die niet altijd klopten overigens). Hoofdredenen, door NSR gegeven, was dat het openen en sluiten van de doorloopkop de punctaliteit nadelig beïnvloedde. Dat was niet altijd zo, maar het kwam wel eens voor. De oorzaak lag in het beroerde onderhoud, want onderhouden kost geld.
Om de kosten van het onderhoud en de eventuele boetes bij het niet halen van de afgesproken punctualiteit resoluut de kop in de drukken, werd de doorloopkop buiten dienst gesteld. Bij de renovatie is de hele installatie uitgebouwd en de kop met een dikke polyester plaat afgedicht. In de cabine op de stuurtafel zijn op de plek van de bedieningsknoppen de knoppen voor de omroep gekomen.
Groetjes,
Emiel
Het weghalen van de doorloopkop heeft ook als bijkomend voordeel dat de trein wat lichter is geworden. Al is de ruimte die er vroeger zat tegenwoordig weer volgepropt met apparatuur voor o.a. de OBIS-installatie (actuele reisinformatie + wifi).
Nee hoor, die doorloopkop-ruimte is nu bijna helemaal leeg. Er is alleen een groot luchtvat rechtop in geplaatst. De OBIS-installatie zit in de ruimte onder de cabine-vloer. Deze is vanuit de doorloopkop-ruimte via een zijluik bereikbaar.
Groetjes,
Emiel