Infrabel verveeld met graffiti op 35 meter hoge brug

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke

Infrabel verveeld met graffiti op 35 meter hoge brug

Bericht door bobke »

Afbeelding GENT - Een vandaal zonder hoogtevrees: niemand anders kan deze boodschap hebben aangebracht op een 35 meter hoge spoorwegbrug boven de Gentse buitenring. 'Geen idee hoe hij daarin is geslaagd', zegt Mieke Meert van spoorwegbeheerder Infrabel. 'En vooral niet hoe we dit gaan verwijderen.'

Bij de spoorwegen zien ze geregeld graffitiwerkjes op treinstellen of bruggen verschijnen. Voor het een neemt de dader al eens wat meer risico dan voor het ander, maar graffiti zoals op de spoorwegbrug boven de Gentse buitenring hebben ze nog nooit meegemaakt.

Niemand die snapt hoe de spuiter te werk is gegaan. Aan de brugpijlers hangt geen enkel trapje en er zijn evenmin steunpunten om je aan op te trekken. Toch is de vermetele vandaal over de boog tot in het midden van de brug gekropen om daar op zijn buik de zin Geen mens is illegaal! te schilderen. Daarenboven klom hij naar boven in het holst van de nacht. Je reinste waaghalzerij dus.

'Een acrobaat of een alpinist, dat moet het zijn', zegt Mieke Meert. 'Iemand anders kan of durft dat niet. Die brug is 35 meter hoog en dan is het nog eens enkele meters tot aan het wateroppervlak.'

Cijfers die de schoonmaakploeg van Infrabel de daver op het lijf jagen. 'Ze zijn er nog niet uit hoe ze de graffiti zullen verwijderen. Daarom is de boodschap - die er al enkele weken op staat - nog steeds niet weg. Een ingenieur moet tegen volgende maand een oplossing uitgedokterd hebben, want dan willen we de graffiti wegpoetsen. We trekken alvast drie werkdagen uit en zullen één van de vier sporen afsluiten. Maar voor hinder op de lijn Gent-Brugge zou dat niet mogen zorgen.'

Minder graffiti

Het prijskaartje? 'Nog geen idee, maar goedkoop zal het natuurlijk niet zijn', zegt Meert.

Vorig jaar moest de NMBS-Holding in totaal 1,15 miljoen euro ophoesten om graffiti te verwijderen. 'Gelukkig daalt het aantal gevallen jaarlijks', zegt woordvoerder Louis Maraite. 'In 2010 waren er 520, het jaar voordien 759. Toen kostte ons dat 2 miljoen euro. Zo'n 90 procent staat op treinstellen, de rest op gebouwen of bruggen.'

Zijn die mannen van Infrabel zot geworden ofzo? Een ingenieur/studiebureau daarvoor aanstellen? Ja voor mij mogen ze die mannen in het zottekot steken. Gewoon een schilderke vragen die dat overschildert en klaar is kees (bv met een hoogtewerker of ... keuze zat).
Echt belachelijk.
Shrek

Re: Infrabel verveeld met graffiti op 35 meter hoge brug

Bericht door Shrek »

En denk jij dat een simpele schilder daaraan begint?
De mannen die het atomium geschilderd hebben misschien, maar een normale schilder moet de brug vol stellingen zetten voor hij het eerste likje verf aanbrengt...
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Ze zeggen soms dat het sommige graffitispuiters er om te doen is op de meest onmogelijke plaatsen hun werk aan te brengen, om te laten zien dat ze heel veel durven. Ik heb ook al graffiti gezien op gaspijpleidingen een heel aantal meters boven de grond.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
bobke

Bericht door bobke »

Shrek schreef:En denk jij dat een simpele schilder daaraan begint?
De mannen die het atomium geschilderd hebben misschien, maar een normale schilder moet de brug vol stellingen zetten voor hij het eerste likje verf aanbrengt...
Voor een simpele schilder is dat inderdaad wat te moeilijk; maar bv die mannen die het atomium en al schilderen, is dat een makkie voor hen hoor.
pietje

Bericht door pietje »

Dieselfreak schreef:Ze zeggen soms dat het sommige graffitispuiters er om te doen is op de meest onmogelijke plaatsen hun werk aan te brengen, om te laten zien dat ze heel veel durven. Ik heb ook al graffiti gezien op gaspijpleidingen een heel aantal meters boven de grond.
Ik heb het al een paar keer gezegd:
Het is echt zonde dat die graffitispuiters hun talenten voor zulke nutteloze bezigheden gebruiken terwijl ze er zoveel meer nuttige dingen mee zouden kunnen doen.
Robin

Bericht door Robin »

Een hoogtewerker is al een mogelijke oplossing.
Een kraan met hangbak en plaats voor twee man is al een tweede oplossing.
Een spuiter met klimervaring of alpinist is al een derde oplosiing.
Een trein stel dat bovenleidingen hersteld , met een beetje aanpassing voor het doel , is ook een mogelijkheid.
Een Klimtouwwerk-rooster aan de brug kan ook al.
Wordt weer eens overroepen zeker.
Die spuiter is dan veel slimmer dan al die ingenieurs bij die dienst denk ik dan toch.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Neen, die graffitispuiter is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid.

Bij het overschilderen is Infrabel verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn personeel, dus moet die verwijdering op een veilige manier gebeuren.
Asterix

Bericht door Asterix »

Klopt het dat voor het vervangen van een TL-lamp in een station ook eerst een ingenieur moet passeren? :)
Shrek

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Klopt het dat voor het vervangen van een TL-lamp in een station ook eerst een ingenieur moet passeren? :)
Het vervangen van een TL-lamp is een standaard procedure, dit niet.
Ik kan me goed voorstellen dat ze bij alles wat niet tot een standaard-procedure behoort er ingenieurs bijhalen...
Steven

Bericht door Steven »

Een hoogtewerker op zo een brug? ga je de bovenleiding dan ook eerst vrolijk komen demonteren?
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Een hoogtewerker op zo een brug? ga je de bovenleiding dan ook eerst vrolijk komen demonteren?
De graffiti zit aan de buitenkant. Wat je nodig hebt is een voldoende hoge hoogtewerker (die bestaan) die je gewoon op het jaagpad naast het kanaal zet.
Bibke

Bericht door Bibke »

En desnoods een hoge kraan met een gondel.
Breva

Bericht door Breva »

Langs de Antwerpse ring is er ook een, op de brug tussen de tunneluitgang en station Luchtbal. Deze graffiti spuiter beklad de snelweg al zeker 10 jaar dat ik daar langs rij.
Bijlagen
11-04-30 005.jpg
11-04-30 005.jpg (17.3 KiB) 3487 keer bekeken
gertb

Bericht door gertb »

Ik weet niet of jullie de plaats goed kennen maar de plaats is nogal onbereikbaar. (Maar dat hadden julle wel al door zeker :) )

Een hoogtewerker zal er niet bij raken volgens mij.
Een hijskraan zou kunnen, de last zal geen probleem zijn, maar of een hijskraan zo ver over het water kan reiken? Ik denk het niet.
Die brug overspant de Ringvaart en dan nog eens de R4 (2 rijstroken in elke richting + een pechstrook aan weerszijden van de Ringvaart). Dus het is een heel eindje om te overbruggen met een kraan. Volgens dit krantenartikel (Het Nieuwsblad - 12.01.2004) overspant de brug 120m.

Volgens mij zal de simpelste oplossing schilders zijn met klimervaring bvb. die kerels die het Atomium herschilderd hebben.
De schilders zullen wat duurder zijn in uren, maar logistiek en coordinatie is het toch wat simpeler.
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad lijkt mij ook de meest logische oplossing om schilders met ervaring in de hoogte aan het werk te zetten.
Plaats reactie