ik ben zelf niet zo een kenner, en ben me suf aan het zoeken naar informatie.
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou namelijk graag een stukje grond kopen in zonhoven - kolverenstraat.
Nu is er dicht in de buurt een treinspoor. En ik vroeg mij af als hier veel goederenverkeer was? (of personenverkeer?) Hebben jullie enig idee hoe ik deze informatie kan vinden?
Ten tweede heb ik gehoord dat er misschien een nieuw spoor komt? Of een tramspoor (spartacusplan). Ik ben een dossier aan lezen, maar geraak er niet echt wijzer uit. Weten jullie hier meer over?
denk dat daar enkel een MW41 zal passeren voor Beringen, Leopoldsburg en Balen en nog paar kleine stations.
Normaal gezien komt daar geen goederen dacht ik op die lijn omdat die van Hasselt naar Mol loopt.
SiegfriedJaeken schreef:Amai, bedankt voor u supersnel antwoord.
Enig idee over het nieuwe spoor?
Heeft dit iets te maken met de Ijzeren Rijn?
Alvast bedankt!
Nee, de Ijzeren Rijn loopt in het noorden van de provincie Limburg. Er zijn inderdaad geruchten - van plannen kun je nog niet echt spreken - om de verbinding Hasselt - Neerpelt te reactiveren. Ik denk dat je zelfs bij een kwartierdienst op die lijn, nog altijd minder hinder zou hebben dan van een doodgewone tweevaksweg.
ik ben zelf niet zo een kenner, en ben me suf aan het zoeken naar informatie.
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou namelijk graag een stukje grond kopen in zonhoven - kolverenstraat.
Nu is er dicht in de buurt een treinspoor. En ik vroeg mij af als hier veel goederenverkeer was? (of personenverkeer?) Hebben jullie enig idee hoe ik deze informatie kan vinden?
Ten tweede heb ik gehoord dat er misschien een nieuw spoor komt? Of een tramspoor (spartacusplan). Ik ben een dossier aan lezen, maar geraak er niet echt wijzer uit. Weten jullie hier meer over?
Bedankt op voorhand!
Siegfried
Het goede nieuws is dat op die lijn (L15 Mol-Hasselt) er een stopplaats gaat komen in Beringen-Centrum (huidige 'Beringen' wordt 'Beverlo') èn in Zonhoven...
Bij mijn weten rijdt er geen goederenverkeer over deze lijn, wel reizigersverkeer:
1x/uur op weekdagen
1x/2 uur op zater-, zon- en feestdagen
voorlopig rijden er geen vaste cargo's daar
wat de ijzeren rijn betreft , zal de eerst 10 jaar niks rijden , maar als die er ooit komt is het wel mogelijk dat de oude lijn 18 terug in dienst komt voor goederen Bv uit Genk
wat de sneltram betref , normaal gezien gaat De Lijn een sneltram uitbaten tussen Neerpelt-hasselt al is daar ook nog onduidelijkheid rond want de NMBS zou ook terug intresse om lijn 18 terug te gebruiken
SiegfriedJaeken schreef:amai,
vind echt wel cool dat jullie zo kenners zijn!
Bedankt voor deze informatie.
Dus het ziet er naar uit, dat er worst case een nieuw spoor langs het huidige spoor komt.
Maar dus zeker geen nieuw spoor aangelegd zal worden.
Bedankt
Siegfried
Maar voor alle duidelijkheid: naast een spoorweg wonen is helemaal niet erg hoor, je hebt daar geen last van. Ik denk dat je in die streek meer schrik moet hebben van de N74 waar ze een autosnelweg van willen maken
Shrek schreef:Maar voor alle duidelijkheid: naast een spoorweg wonen is helemaal niet erg hoor, je hebt daar geen last van.
Dat lijkt mij nu wel sterk uitgedrukt. Decibels blijven decibels. Vaak is autoverkeer monotoner en daardoor net beter verdraagzaam. Ik ken iemand die in Bilzen vlak naast het spoor woont. Ik kan je verzekeren dat het niet goed slapen is als je het gevoel hebt dat een HKM je slaapkamer binnen rolt...
Shrek schreef:Maar voor alle duidelijkheid: naast een spoorweg wonen is helemaal niet erg hoor, je hebt daar geen last van.
Dat lijkt mij nu wel sterk uitgedrukt. Decibels blijven decibels. Vaak is autoverkeer monotoner en daardoor net beter verdraagzaam. Ik ken iemand die in Bilzen vlak naast het spoor woont. Ik kan je verzekeren dat het niet goed slapen is als je het gevoel hebt dat een HKM je slaapkamer binnen rolt...
Ja, maar het punt is nu net dat er geen HKM (goederentrein voor niet-kenners) rijdt op die plaats, en de kans zeer klein is dat dat in de toekomst met enige regelmaat zal gebeuren. En een modern treinstel met goede ophanging zoals de MW41 (dieseltreinstel) maakt ook een pak minder lawaai dan een heterogeen samengestelde goederentrein waar van demping van geluid en trillingen vrijwel geen sprake is.
Uiteindelijk wen je aan alles, hoor. Ik heb nagenoeg mijn hele jeugd gewoond langs het spoor, meerbepaald lijn 75. Als je buiten was, dan hield je even op met praten als er een trein passeerde, maar voor de rest merkte je die bijna niet meer. Ik heb meer last gehad van de Koning Boudewijnlaan in Heverlee, toen ik daarlangs op kot zat... Al was dat ook al veel minder tegen het einde.
Ooit gingen we op kamp met de KAJ van Heppen naar Schellebelle. De slaapgelegenheid was een oude tot kamp omgevormde kippenstal vlak langs de lijn Gent - Brussel. 's Nachts kwamen daar veel goederentreinen langs en dus hebben we de eerste nacht niet veel geslapen van die treinen. Vanaf de tweede nacht liet niemand nog slaap door die treinen.
Om het terug over Zonhoven (L15) te hebben:
Goederentreinen: quasi (of zelfs helemaal) geen, misschien eens een 'toevallige' trein wegens omleiding...
Reizigerstreinen: 1x/uur op werkdagen, 1x/2 uur op zater-, zon- en feestdagen...
Over een goed jaar (uiterlijk iets langer) kan je in Zonhoven de trein nemen...
LML schreef:Om het terug over Zonhoven (L15) te hebben:
Goederentreinen: quasi (of zelfs helemaal) geen, misschien eens een 'toevallige' trein wegens omleiding...
Reizigerstreinen: 1x/uur op werkdagen, 1x/2 uur op zater-, zon- en feestdagen...
Back on topic gaan door nog eens hetzelfde te schrijven wat je eerder schreef, is toch ook niet de bedoeling?