thefreak schreef:Normaal gezien wel, echter ga ik er vanuit dat dit goed is uitonderhandeld, gezien de ns nu deze datum keihard op tafel heeft gegooid.
Ja euh, de NS heeft al veel meer data op tafel gegooid die niet gehaald zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Fyra naar Breda, die zou in eerste instantie per 4 oktober 2010 al naar Breda zijn gaan rijden, en dat werd ook een half jaar later.
Daarnaast is de start van Fyra op de HSL meerdere malen uitgesteld, zijn er toezeggingen gedaan over claims bij AnsaldoBreda die uiteindelijk niet gedaan zijn, en allerhande toezeggingen over "NS Hispeed brengt u per 2007 naar Brussel!" wat 2008 werd, 2009, "in 2010 moet het lukken", toen werd het 2011, "Per 2012 brengt Fyra u naar Brussel".
Ik hecht totaal geen waarde meer aan data die NS Hispeed noemt.
En ook om de vrede te bewaren zal belgie snel die toelating moeten fixen en niet gaan kutten anders kunnen ze denk ik nog een boze orkaan uit nederland verwachten, en dit keer niet uit utrecht maar van denhaag, zover ik gehoord(den haag verteld ons normale werknemers niks) heb is de 2e kamer meer dan klaar met dat belgisch gekut met ermts(had het gewoon bij hetzelfde bedrijf besteld) en het geshit in italie.
Den Haag kan gillen wat ze willen, als de stellen technisch niet in orde zijn heeft Infrabel ieder recht om toelating tot het netwerk te weigeren. Dit zijn gewoon meetbare resultaten (UIC, TSI's van de Europese Unie, enzovoorts) en zolang de trein daar niet aan voldoet zal die trein niet in commerciële dienst kunnen rijden.
Wordt die trein onder druk van de politiek wél toegelaten, terwijl duidelijk is dat de trein niet aan de gestelde eisen voldoet, dan kan de politiek flinke claims of rechtszaken gaan verwachten van de andere leveranciers (Alstom, Bombardier, Siemens, to name a few): immers, wat stellen die eisen dan nog voor?
De ERTMS-problematiek die er gespeeld heeft is vervelend, dat zonder meer, maar tegenwoordig vallen er geen Thalyssen meer stil aan de grens. Bovendien is alles nu al geleverd, het is een beetje laat om hier nu nog problemen over te gaan maken. "Als het kalf is verdronken, dempt men de put."
De keuze voor AnsaldoBreda is te betwijfelen, maar in 2004 was de situatie van AnsaldoBreda heel anders, toen was het nog een gerespecteerd fabrikant van o.a. metro's en trams. De vele problemen die AnsaldoBreda heeft zijn pas sinds 2007 aan het licht gekomen. Bovendien is de keuze op AnsaldoBreda gevallen ten gevolge van een procedure die de politiek zelf heeft bedacht: Europese aanbesteding.
Het klopt dat de politiek het beu is, dat is ook wel terecht. HSA, wederom een constructie die het gevolg is van de wensen van de politiek, staat er financieel slecht voor en het is niet ondenkbaar dat HSA omvalt nog voordat er een trein naar Brussel heeft gereden*. De politiek houdt hier rekening mee en is aan het kijken naar oplossingen voor de problemen.
Kortom:
- ERTMS: keuze van de politiek zelf, TVM-430 als backup had jaren vertraging gescheeld
- Keuze AnsaldoBreda: gevolg van de politiek.
- Den Haag: stelletje roeptoeters zonder inhoudelijke kennis
* Dat hoop ik natuurlijk niet voor de medewerkers, ik weet dat iedereen zijn best doet om er het beste van te maken.