De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

De opleiding is van loc tot loc verschillend, voor de nieuwe reeks 18 voorziet men 5 dagen, voor de reeks 13 waren er dat 4, alsook voor de reeksen 21 en 27, voor de stuurrijtuigen voorziet men 1 dag.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

misschien omdat er nu een computer aan te pas komt dat het langer duurt en ook meer elektronica?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Je moet het anders bezien. Je hebt altijd een deel theorie en een deel praktijk. Het is een splinternieuwe loc ook voor de instructeurs, iedereen moet zijn weg nog wat zoeken. Alles neemt voor zoiets dus net iets meer tijd. Nu neemt men ook de gelegenheid om eventueel een kort ritje te doen met de loc in niet commerciële dienst. Ze hebben dus iets meer tijd om met de loc te spelen. Anders is het als er opleiding moet gegeven worden van een bestaande loc in commerciële dienst. Dan is het niet altijd evident om er ergens 1 of 2 vrij te houden voor opleiding op te geven. Instructeurs moeten dan is wat meer kunnen improviseren. Het is een loc waar de bestuurder weinig zelf moet aan doen op gebied van klaarmaken of herstellingen omdat de elektronica veel van die taken op zich neemt. Je moet als TB wel veel meer kunnen analyseren, evalueren van wat er is gebeurd. Een motor gaat volledig zichzelf buiten dienst stellen zonder tussenkomst van de TB, maar dat neemt niet weg dat de TB dit moet kunnen vaststellen en eventueel bijkomende handelingen uitvoeren. Het betreft dan het inlichten van een tractieverdeler zodat die zich kan bezig houden met het buiten dienst nemen van de loc voor eventuele herstelling indien nodig.....
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Meer electronica zal waarschijnlijk ook betekenen dat de locomotief sneller defect kan zijn.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door kika »

Steven schreef:De opleiding is van loc tot loc verschillend, voor de nieuwe reeks 18 voorziet men 5 dagen, voor de reeks 13 waren er dat 4, alsook voor de reeksen 21 en 27, voor de stuurrijtuigen voorziet men 1 dag.
Ik veronderstel dat je eerst de loc moet kennen voor je een stuurrijtuig kan gebruiken, ook al ken je het betreffende stuurrijtuig al in combinatie met een andere loc?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Meer electronica zal waarschijnlijk ook betekenen dat de locomotief sneller defect kan zijn.
Dat is niet zeker zo. Hoogstaande elektronica kan het aantal defecten net verminderen. Als er rommel inzit zullen er meer defecten zijn :wink:
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Hoogstaande elektronica kan het aantal defecten net verminderen.
Locomotieven en treinstellen van Alstom kunnen worden uitgerust met een systeem genaamd "TrainTracer". Hiermee krijgt het onderhoudspersoneel vroegtijdig meldingen over componenten die mogelijk in de toekomst gaan falen zodat zij hierop kunnen acteren. De Pendolino's op de West Coast Main Line in het Verenigd Koninkrijk zijn met dit systeem uitgerust zodat de monteurs aan het einde van de reguliere dienst meteen kunnen beginnen met het onderhoud op het treinstel.

Iedere trein kan hiermee worden uitgerust, zou me niet verbazen als de HLE18 ook zoiets aan boord krijgt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

kika schreef:
Steven schreef:De opleiding is van loc tot loc verschillend, voor de nieuwe reeks 18 voorziet men 5 dagen, voor de reeks 13 waren er dat 4, alsook voor de reeksen 21 en 27, voor de stuurrijtuigen voorziet men 1 dag.
Ik veronderstel dat je eerst de loc moet kennen voor je een stuurrijtuig kan gebruiken, ook al ken je het betreffende stuurrijtuig al in combinatie met een andere loc?

Het bijhorende stuurrijtuig krijg je inderdaad als laatste, je kan natuurlijk een stuurrijtuig kennen in combinatie met 1 loc niet noodzakelijk met alle mogelijke loc combinaties
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Het bijhorende stuurrijtuig krijg je inderdaad als laatste, je kan natuurlijk een stuurrijtuig kennen in combinatie met 1 loc niet noodzakelijk met alle mogelijke loc combinaties
Is er dan zoveel verschil tussen M6+27 en M6+13?
Ik dacht dat het stuurrijtuig identiek bestuurd wordt en dat de signalen dan worden omgezet naar een taal voor de loc leesbaar.
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
Steven schreef:Het bijhorende stuurrijtuig krijg je inderdaad als laatste, je kan natuurlijk een stuurrijtuig kennen in combinatie met 1 loc niet noodzakelijk met alle mogelijke loc combinaties
Is er dan zoveel verschil tussen M6+27 en M6+13?
Ik dacht dat het stuurrijtuig identiek bestuurd wordt en dat de signalen dan worden omgezet naar een taal voor de loc leesbaar.
Er zit inderdaad een verschil, de panto's van de 27 moet men omhoog laten of af laten via de BISD (Steven, ik schrijf dit toch juist he?). Als je met de 13 achteraan hangt moet je de panto's met behulp van de draaiknoppen naar boven of beneden laten, wat ook voor de 13 van toepassing is dat men ook de spanning kan wisselen met behulp van een 2de draaiknop naast de andere. (ik hoop dat mijn uitleg een beetje correct is).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

de manier van oplaten en neerlaten stroomafnemer is voor beide hetzelfde, maar voor de reeks 27 moet je een aantal relais in overeenstemming krijgen alvoor je de lok in dienst krijgt, hiervoor zijn bepaalde handelingen nodig die bij de reeks 13 volledig ontbreken. Verder is de mux versie voor de 27 heel beperkt daar waar een hle13 meer info doorgeeft.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

bij de M6 zal je snel merken dat deze veel weg heeft van een 13 dan een 27.

De uitleg over de 13 hierboven klopt alvast ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

de cruise controle functie werkt enkel samen met een HLE13 en zo zijn er nog wel wat verschillen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Vanaf welke reeks loks hebben wij in België cruise controle ? 11, 21, 27 toch nog niet dacht ik ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Mark7758 »

De 13 en de 28 en 29. (Laatste alleen als de juiste versie software is geinstalleerd)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie