Oude reisinformatie.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Steven

Oude reisinformatie.

Bericht door Steven »

Via via ben ik op de volgende site uit gekomen.
Het gaat om een site die u de mogelijkheid geeft oudere versies van bepaalde sites terug te vinden.
Is wel eens leuk om zo terug te kijken in het verleden en te zien hoe een site er toen uit zag.
Een voorbeeld van een oude NMBS versie kan je HIER vinden.

Als je zelf eens aan de slag wil gaan kan je HIER eens kijken.

Je geeft de url van een website in en klikt dan op "latest" of "view all", bij deze laatste krijg je dan een kalender te zien en de datums waarop een bepaalde website die jij vraagt is opgeslagen.
Accelerat

Re: Oude reisinformatie.

Bericht door Accelerat »

rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Het gaat om een site die u de mogelijkheid geeft oudere versies van bepaalde sites terug te vinden.
Is wel eens leuk om zo terug te kijken in het verleden en te zien hoe een site er toen uit zag.
Een voorbeeld van een oude NMBS versie kan je HIER vinden.
Of je daar oude dienstregelingen kunt vinden, is niet zeker. De planner van toen werkt niet; de database zal wel niet gearchiveerd zijn. Misschien kun je nog oude PDF's vinden, maar dan alleen als je zelf de URL's weet...

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

zover ben ik niet gaan kijken, bepaalde lichtkranten werken wel nog. IK heb ook vastgesteld dat niet van alle sites alle files bewaard blijven. Zo heb je soms enkel nog de basis lay out maar niet meer dan dat, de foto's ontbreken dan en links en rechts ook de tekst. Hoe meer naar het heden hoe meer er bewaard is in de meeste gevallen. Je moet maar is testen met andere websites uit te proberen. Ik heb het ontdekt via een forum voor Apple liefhebbers en wat betreft de sites van Apple staat er nog vrij veel info op.
benoit

Bericht door benoit »

een vraagje... hoe krijg je dit open? Ik kom uit op een ZIP-bestand, maar als ik het unzip kan ik het niet openen.
Weet er iemand hoe dit opent?
Dank,
Benoit
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ondertussen is waarschijnlijk al heel wat informatie verloren gegaan. Voor de NMBS zijn er gelukkig nog altijd spoorboekjes, die nog altijd de gemakkelijkste manier zijn om de dienstregelingen te archiveren. Ik kan me voorstellen dat de historische waarde daarvan, bij voorbeeld voor studies over OV en zijn geschiedenis, niet te onderschatten is.
Ik heb me al vaak de bedenking gemaakt dat in een niet zo verre toekomst informatie over oude busdiensten niet meer terug te vinden zal zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men bij de TEC en De Lijn al die losse flodders, sorry, folders archiveert, en dus gaat al die informatie ook onherroepelijk verloren, ook al omdat het hier - getuige onze zolder - over een ongelooflijke hoeveelheid papier gaat. (Vroeger kon alles in 2 boekjes, een voor de treinen en een voor de bussen en trams.) En digitaal opslaan: daar zal wel niemand aan gedacht hebben bij De Lijn en de TEC, om over de MIVB nog te zwijgen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Accelerat

Bericht door Accelerat »

benoit schreef:
een vraagje... hoe krijg je dit open? Ik kom uit op een ZIP-bestand, maar als ik het unzip kan ik het niet openen.
Weet er iemand hoe dit opent?
Dank,
Benoit
Je hoeft hem niet eens te unzippen, gewoon NMBS.EXE starten en goed lezen. :)
Plaats reactie