De ontwikkeling van een motorrijtuig duurde lang, en daardoor werden locs besteld. Ook hier waren de mallen nog voor: van de locerie 1600. Deze locomotieven zouden op termijn vervangen worden door de motorrijtuigen en de locseries 1100, 1200 en 1300 in de goederendienst konden terzijde gesteld worden
Momenteel bestaan er vaste stammem:
mABk + Bv + ABv + Bvk
1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
m = motorrijtuig
A = 1ste klasse
B = 2de klasse
v = verdieping
k = koptijtuig
Een fototje voor de herkenning:

DD-AR wordt DDZ!
In het achterhoofd hebbende dat in 2030 alle stoptreinen een gelijkvloerse instap hebben, wordt het DD-AR omgebouwd tot Intercitymaterieel. "Maar is dat er nog niet genoeg?" Nou, nee. Veel DD-AR zit in Intercity-diensten: Van en naar Lelystad, in de sneltrein Amsterdam-Haarlem-Breda, Sneltrein Den Haag Centraal-Hoorn en in de Intercity Utrecht-Almere Centrum. De bankjes die in veel rijtuigen zitten, zijn echter voro stoptreinen nog ge onconfortabel.
Bij de modernisering wordt het DDAR, DDZ. DDz staat voor DubbelDekker Zones. Bovendeks is rust, benedendeks plezier.
Er worden 50 stammen samengesteld. 30 vierdelige en 20 zesdelige. Niet geheel toevallig is dit aantal gelijk aan het aantal gebouwde motorrijtuigen. De loc's gaan er dus vanaf.
DDz wordt voorzien van OBIS, arico en de zijcabineraampjes gaan dicht:
Maar van de week is er iets nieuws: Het eerste tussenrijtuig is bijna klaar!
http://www.flickr.com/photos/arjenverla ... otostream/
Dit rijtuig staat tbv verwarmingsproeven bij de werkplaats van Haarlem; waar naast de herstelwerkplaats, ook al het ICM/koplopers worden gereviseerd
Te zien is dat de ramen dicht zijn gemaakt, deze kunnen niet meer open; op een ventilatieraampje na. Ook is te zien -ook op de eerdere foto- dat de blauwe band naar onder afbuigt. Naast de combinatie is een VIRM te zien: daar lopen de blauwe banden op de kopbakken naar boven. Ook zal deze combinatie straks niet rijden; de locs gaan buitendienst.