Dietrich schreef:Op het perron zie je er zo vaak. Het is niet verboden, maar men komt wel altijd vlak naast een andere persoon staan terwijl men zijn/haar sigaret rookt. Zonder dat men vraagt of dit stoort. Je moet zelf maar zien dat je op tijd wegloopt.
(...)
Op café kan je dan zeggen "je moet maar ergens anders gaan", of in een zaak met aparte ruimtes. Ware het niet dat de horecazaken (uitgezonderd restaurants) waar er een echte scheiding is niet zo dik bezaaid zijn. Vaak moet je alsnog door de rook bij het binnenkomen of naar het sanitair.
Nu zeg ik niet dat uitlaatgassen gezonder zijn, maar ze hebben niet zo een acuut effect, of toch niet bij ons.
Met dat sociale aspect lach ik toch eens. Je kan voor honderden dingen eens buiten gaan staan met collega's of vreemden. Vervang die sigaret bvb eens een een (fris)drank.
Dat laatste zullen dan bedrijven zijn die ik niet ken want bij mijn weten zijn het vooral rokers die samen troepen, de niet-rokers drinken gewoon aan hun bureau of gaan hoogstens eens mee met een roker om hem gezelschap te houden.
Wat ik hierboven lees, is een voorbode van wat nog komen gaat: men zal het roken volledig verbieden. Want zo gaat dat met fervente niet-rokers: eerst wilde men rookvrije openbare gebouwen en winkels want als niet-roker had men ongelooflijk veel last van de rokers. Dat is ingevoerd. Toen waren er nog de aparte rookcoupés in die gebouwen, de treinen en de restaurants. Ook die moesten worden verboden want als er eens een deur zou blijven open staan, kon misschien die rook wel eens tot bij hen waaien en zou men ter plaatse kanker ontwikkelen en dood neervallen. Mag niet dus ook dat werd verboden. Nu is het dus al zo ver gekomen dat het ook verboden wordt in alle cafés. Het gevolg hiervan zal zijn dat mensen buiten gaan roken en de niet-rokers alleen binnen zullen zitten. Wat doen we dan? Met het gezelschap mee naar buiten gaan maar dan staan we weer in de rook. Dus de volgende stap zal zijn het dat het ook in openlucht zal worden verboden.
Ik vind dit dus werkelijk ongelooflijk. En dat in een geïndustrialiseerde samenleving met massa's verkeer, lawaai, verontreiniging en ozon maar nee, die sigaret, daar gaan we aan kapot!
overweg13 schreef:Toch even enkele dingen nuanceren: nicotine is een opvallend snel verslavende drug. Als je pech hebt, ben je al na één sigaret verslaafd. Vandaar dat de jeugd massaal zou moeten worden aangepakt, want die beseffen echt niet waaraan ze beginnen. In hun jeugdige overmoed denken ze bovendien dat ze zullen kunnen stoppen als ze willen.
Is dat nu eenmaal niet typisch de jeugd, Vic? Ik ben een grote voorstander van voorlichting en informatisering maar uiteindelijk komt het elke (jong)volwassene toe zijn eigen leven te leiden. Beseft men wél waaraan men begint wanneer men trouwt, gaat studeren, begint te werken? Nee, toch? Mocht men het wél weten, het leven zou nogal saai zijn.
Steven schreef:Een in dergelijke discussies merk je pas hoe hard rokers in de verdediging gaan van hun verslaving.
Daarover gaat het eigenlijk helemaal niet. Het gaat mij om de vrijheid om te doen en laten (waar leggen we de grens?) en dat eeuwige weinig consequente gedrag als we de vrijheid van anderen aan banden willen leggen.