Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Het is nog maar de vraag of de huidige tarieven van De Lijn op iets langere termijn haalbaar blijven. Ik voorzie dat die weleens serieus zouden kunnen stijgen. Om naar Sint-Niklaas te gaan vanuit Antwerpen ben je trouwens echt wel beter met de trein.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Om van Oostende naar Brugge te reizen is het normaal ook beter met de trein (15 minuten)dan
met de bus (lijn 52 doet 1 u 15' over)
Toch zijn er veel reizigers die met de bus het volledige traject afleggen.
Dat zal met tramlijn 3 niet anders zijn, integendeel er zullen veel reizigers zijn die liever met de
tram dan met de bus reizen.
Trouwens de Kusttramlijn Oostende-Knokke of Oostende-De Panne is langer dan de tramlijn 3
Antwerpen-St-Niklaas en daar zijn ook reizigers die zo'n grote afstand leggen niettegenstaande
Oostende-Knokke ook met de trein kan afgelegd worden, weliswaar met overstap in Brugge.
met de bus (lijn 52 doet 1 u 15' over)
Toch zijn er veel reizigers die met de bus het volledige traject afleggen.
Dat zal met tramlijn 3 niet anders zijn, integendeel er zullen veel reizigers zijn die liever met de
tram dan met de bus reizen.
Trouwens de Kusttramlijn Oostende-Knokke of Oostende-De Panne is langer dan de tramlijn 3
Antwerpen-St-Niklaas en daar zijn ook reizigers die zo'n grote afstand leggen niettegenstaande
Oostende-Knokke ook met de trein kan afgelegd worden, weliswaar met overstap in Brugge.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
De kusttram is dan ook een attractie op zich, en de ommetoer via Brugge doet je zodanig veel tijd verliezen dat je geen tijdswinst hebt tegenover de tram, al helemaal niet omwille van de hoge frequentie van die laatste.
Een verlengde tram 3 zal inderdaad wel een beetje verloren gelopen toeristen opvangen, en een paar tramfreaks (ikzelf incluis), maar zal toch vooral voor de tussenliggende bestemmingen aantrekkelijk zijn.
Een verlengde tram 3 zal inderdaad wel een beetje verloren gelopen toeristen opvangen, en een paar tramfreaks (ikzelf incluis), maar zal toch vooral voor de tussenliggende bestemmingen aantrekkelijk zijn.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
de tram wordt idd doorgetrokken tot beveren, maar hoe!...ze gaan een tunnel voorzien voor de tram en bussen en vlak ernaast(kant naft station) een brug....kan er iemand mij een voorbeeld geven in België waar een brug en tunnel vlak naast één liggen voor hetzelfde traject?....dit is volgens mij geld verspilling. De rede van tram een tunnel krijgt is omdat de brug te stijl zou zijn...waarom niet direct investeren in één grotere(als dat al nodig is, sinds het nu ook maar 1 baan per richting is) tunnel?
Als de liefkeshoektunnel voor treinen af is gaat het goederen verkeer dan niet drastich dalen op die treinlijn?
Als de liefkeshoektunnel voor treinen af is gaat het goederen verkeer dan niet drastich dalen op die treinlijn?
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Integendeel, de Liefkeshoektreintunnel dient om treinen naar linkeroever te laten rijden (en omgekeerd natuurlijk) zonder nog te moeten passeren via Berchem en de Kennedytunnel.dj_alleé schreef:de tram wordt idd doorgetrokken tot beveren, maar hoe!...ze gaan een tunnel voorzien voor de tram en bussen en vlak ernaast(kant naft station) een brug....kan er iemand mij een voorbeeld geven in België waar een brug en tunnel vlak naast één liggen voor hetzelfde traject?....dit is volgens mij geld verspilling. De rede van tram een tunnel krijgt is omdat de brug te stijl zou zijn...waarom niet direct investeren in één grotere(als dat al nodig is, sinds het nu ook maar 1 baan per richting is) tunnel?
Als de liefkeshoektunnel voor treinen af is gaat het goederen verkeer dan niet drastich dalen op die treinlijn?
Zo kunnen ze via L10 (de lijn waar tram 3 over of onder moet) en L10/1 naar L59 richting Gent en verder.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Ik denk niet dat deze lijn verder gaat.
Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.
Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Een extra onderstation bouwen. Zo gaat dat bij de meeste verlengingen.Heimer schreef:Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
De stroomvoorziening voor een tram is niet zo zwaar, dit kan je perfect uit het lokale middenspanningsnet halen. Rond Beveren is dit net naar mijn weten zeer stabiel. Geen enkel probleem dus voor de stroomvoorzieningHeimer schreef:Ik denk niet dat deze lijn verder gaat.
Wat met stroomvoorziening op zo een lang traject.

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Dat weet ik zo nog niet bij 600 V = kunnen de Ampères flink de hoogte inschieten en er kan maar links en rechts gevoed worden zoals op de Blancefloerlaan, hoeveel punten voed dat onderstation op de Blancefloerlaan 5 of 6 ?dat kan er makkelijk 9 voedingspunten aan als dat onderstation een beetje centraal ligt.Shrek schreef:De stroomvoorziening voor een tram is niet zo zwaar, dit kan je perfect uit het lokale middenspanningsnet halen. Rond Beveren is dit net naar mijn weten zeer stabiel. Geen enkel probleem dus voor de stroomvoorziening
Bij een trein ligt de bovenleiding spanning hoger en dan kan je langere afstanden voeden en is er minder spanningsval maar dat wisten jullie zelf ook wel.
http://www.platteaubvba.be/popup.php?pa ... tpunt2.jpg
stel ik vervelende vragen of is het forum hier niet voor bedoeld laat het me weten want ik durf nogal eens doorgaan op een onderwerp, ben nieuw hier.
Na even googelen heb ik vernomen dat een onderstaion een tractiestation heet en er ook een afbeelding te vinden is van de binnenzijde.(links op pagina 20)
http://www.artesis.be/campusnoord/docum ... 062010.pdf
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
je kan versteld staan van wat ze soms realiseren om de voeding te garanderen bij openbaar vervoer, al moeten ze daarvoor een eigen voedingspost bijbouwen. Ze gebruiken niet noodzakelijk reeds bestaande posten om grote gebruikers te bedienen en laat een tram zeker geen kleine gebruiker zijn.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Natuurlijk lopen de ampères op op 600volt, maar daarom gaan ze ook gewoon een extra onderstation bouwen op het 15000v net, daar is er geen enkel probleem om een tramlijn te voeden. Men kan trouwens overal voeden waar men wil. Een onderstation bijbouwen is niet zo heel moeilijkHeimer schreef:Dat weet ik zo nog niet bij 600 V = kunnen de Ampères flink de hoogte inschieten en er kan maar links en rechts gevoed worden zoals op de Blancefloerlaan, hoeveel punten voed dat onderstation op de Blancefloerlaan 5 of 6 ?dat kan er makkelijk 9 voedingspunten aan als dat onderstation een beetje centraal ligt.Shrek schreef:De stroomvoorziening voor een tram is niet zo zwaar, dit kan je perfect uit het lokale middenspanningsnet halen. Rond Beveren is dit net naar mijn weten zeer stabiel. Geen enkel probleem dus voor de stroomvoorziening
Bij een trein ligt de bovenleiding spanning hoger en dan kan je langere afstanden voeden en is er minder spanningsval maar dat wisten jullie zelf ook wel.
http://www.platteaubvba.be/popup.php?pa ... tpunt2.jpg

Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Niet moeilijk, maar natuurlijk wel vrij kostelijk. Zo'n onderstation is geen goedkoop niemendalletje.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Bij zowat iedere tramlijnverlenging in Antwerpen wordt er een of meer extra onderstation(s) gebouwd hoor. Aan de terminus Melsele staat er geloof ik één, in de nieuwe stelplaats Deurne (Makro) komt er één, voor Boechout weet ik het niet, maar ik vermoed dat ze er ook nog één gaan bijbouwen. Bij de verlenging van de Dascottelei vielen er de eerste dagen gedurig trams stil, waarna men een onderstation in containervorm heeft geplaatst op het kruispunt met de Herentalsebaan, dat slechts enkele maanden geleden weggehaald is wegens opening van een nieuw 'echt' onderstation t.h.v. Mestputteke.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
Natuurlijk niet, maar dat hoort gewoon bij de totale kost van het project. Net zoals je ook dure rails en dure tramstellen nodig zal hebben is een nieuw onderstation meestal onontbeerlijk...groentje schreef:Niet moeilijk, maar natuurlijk wel vrij kostelijk. Zo'n onderstation is geen goedkoop niemendalletje.
Re: Tramlijn 3 wordt verlengd naar Beveren-Waas
volgens de aanbestedingen die ik kan vinden steken ze de spoorweg niet over of onder.
indienststellen van het tractiestation TS128 St.-Bernardsesteenweg Hoboken.
uitbreiding van het bestaande tractiestation TS115, Antwerpsestraat Mortsel.
aanpassen van het bestaande tractiestation TS103, stelplaats Hoboken.
indienststellen van het tractiestation TS128 St.-Bernardsesteenweg Hoboken.
uitbreiding van het bestaande tractiestation TS115, Antwerpsestraat Mortsel.
aanpassen van het bestaande tractiestation TS103, stelplaats Hoboken.