ICE in London

pietje

Re: ICE in London

Bericht door pietje »

Steven schreef:Maar niet elke plaats is even in trek om aanslagen te plegen, laat Londen op dat vlak net iets meer de aandacht trekken (kijk maar naar aanslagen op de londense metro).
Trouwens op een trein kan rustig wat meer volk dan op een gemiddeld vliegtuig. Een treintje van 10M6 rijtuigen heeft in de spits ruim 1500 reizigers aan boord.
Maar Brussel is toch ook een interessant doel voor terroristen, waarom dan geen controle voor iedereen die de trein Luxemburg-Brussel neemt ?
dentheo

Bericht door dentheo »

pietje schreef: Maar men houdt ons altijd voor dat die security nodig is omdat er anders terreur aanslagen zouden kunnen gebeuren in de kanaaltunnel.
Je wil dat even in het perspectief zetten van een UK met een "burgeroorlog" in Ierland.
Daar zit een soort "spanning" die wij niet kennen.
Toen ik vorig jaar in Ierland op stap was met de trein en bus ben ik in Belfast toch wel even verschrokken.
Al die opruiende muurschilderingen en die prikkeldraad (6m hoog) in de achtertuin van huizen, dat leek mij folklore, inclusief de politiebureaus in een soort "veiligheidskooi".
Tot ik in de krant las dat langs het traject van de snelle trein Dublin-Belfast, die ik twee dagen daarvoor gebruikt had, twee 200l vaten met springstof onder een brug ontdekt waren.

Het samenleven is daar een stuk "ruwer" dan wij denken.
Ik meen dat de eisen rond de tunnel in die sfeer ontstaan zijn, lang voor El Quaida
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

Bericht door nighttrain »

pietje schreef:
nighttrain schreef: Men doet toch ook geen controles op het vliegtuig tussen Bv London => Brussel!En zoals ik al eerder gezegd heb dankzij het verdrag van Canterburry, kunnen de contoles op een efficientere mannier gebeuren zoals bij Eurotunnel en €* . Daar kunnen we pas spreken van tijdswinst voor de reiziger ivm de ferrys bv!
En wat is tijdverlies? Is redelijk relatief.
Ik vrees dat er nog veel onderschat word ivm deze materie. Eenmaal met beide benen in de materie ,zouden velen anders piepen.
Als je alles in vraag stelt kan je het doorvoeren naar remproeven waarom nog? ook tijdverlies reiziger bij bepaalde bexwerkingen ? alles is toch altijd100%in orde ogenschijnlijk§
Maar men houdt ons altijd voor dat die security nodig is omdat er anders terreur aanslagen zouden kunnen gebeuren in de kanaaltunnel.
Wel dan denk ik dat men beter ook zo'n controles zou doen op alle treinen die door de Brusselse tunnels rijden, want daar kan je als terrorist pas je slag slaan.

Tevens is het nogal een scheefgetrokken vergelijking met vliegtuigen: als je daar een relatief klein bommetje laat ontploffen zit je direct met honderden doden, bij een trein moet je daarvoor toch al met een iets minder praktisch formaat beginnen.
En dan nog blijft de vraag: wat is het verschil tussen andere TGV's en de €*?
Het feit dat hij door een lange tunnel rijdt? of onder water? ...?
Daarin is de €* niet uniek, terwijl de andere verbindingen toch zonder security show gedaan worden.
"De oorlog" en "oorlogtoestanden" liggen nog maar een goede 15 jaar achter ons in het UK.
Ze hebben tot in de jaren 60 met voedngsbonnen geleefd na 40-45,daarna ierland Falklands enz ,en dat kleeft aan diie maatschappij.Om dat te beseffen moet je er gewoond hebben, en geleefd ...
K V B

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Ik ben het niet eens met U, er is al veel onheil voorkomen door die border controls, maar daar wordt niet veel heisa over gevoerd.
En hoeveel onheil gebeurt er dan op de Thalys, waar geen controles plaatsvinden? Of op die tig andere treinen die allemaal, dag in dag uit, jaar in jaar uit, veilig rijden?
En wordt elke auto, elke vrachtwagen, elke container dan gescand voor hij door de tunnel gaat?
Voor een leek is het onvoorstelbaar wat er zich allemaal voordoet, plaatsgrijpt enz enz..
Niet iedereen heeft goede intenties op allerlei gebied.
Ik geloof graag dat degenen die er mee bezig zijn van zichzelf vinden dat ze nuttig bezig zijn. Echter ik weet dat terrorisme een marginaal verschijnsel is dat om allerhande redenen omhooggepraat wordt.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Maar niet elke plaats is even in trek om aanslagen te plegen, laat Londen op dat vlak net iets meer de aandacht trekken (kijk maar naar aanslagen op de londense metro).
En de aanslagen op de Londonse metor laten ook mooi zien hoe nutteloos security theatre is. Men doet het op de Eurostar omdat het daar nog kan zonder al te veel hinder voor de reizigers, maar de terroristen zoeken dan gewoon een ander doel of methode uit. Hetzelfde hebben we gezien in Spanje, waar men de passagiers in lange afstands treinen ook de bagage laat scannen, en men dus forenzentreinen opgeblazen heeft.

Elke anti terreur maatregel die de terroristen enkel maar tot een verandering van doelwit of gebruikte taktiek dwingt is nutteloos. Het is gewoon geldverspilling en veroorzaakt alleen maar ergernis. Wat wel werkt tegen terrorisme is gewoon ouderwets speurwerk. Daar zijn al veel meer aanlagen mee tegengehouden dan met metaaldetectors en bagagescanners.

Het security theatre heeft als voornaamste doel mensen de indruk te geven dat men wat aan veiligheid doet. Maar in het geval van de kanaaltunnel is het objectief gezien nutteloos.
K V B

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Men doet toch ook geen controles op het vliegtuig tussen Bv London => Brussel!
Een vliegtuig van Londen naar Brussel heeft veel minder tijd nodig, daarom kan men zich in het luchtverkeer meer tijdsverlies door procedures bij het in en uitstappen veroorloven. De trein heeft die luxe niet. Daar moet je er juist voor zorgen dat je reizigers zo veel mogelijk in beweging zijn.
En zoals ik al eerder gezegd heb dankzij het verdrag van Canterburry, kunnen de contoles op een efficientere mannier gebeuren zoals bij Eurotunnel en €* . Daar kunnen we pas spreken van tijdswinst voor de reiziger ivm de ferrys bv!
En wat is tijdverlies? Is redelijk relatief.
Dat men reizigers verplicht van een half uur op voorhand op het station te zijn is een probleem. Juist een voordeel van de trein is dat men normaal veel minder tijdsverlies heeft aan de eindpunten. Het is eigenlijk triest dat men eerst veel geld stopt in een lijn die de trein een half uur winst oplevert (zoals HS1 in het VK) en dan vervolgens de reizigers weer een halfuur doet verliezen met procedures.
En de procedures maken het ook lastiger om meer diensten aan te bieden, zoals inderdaad Frankfurt - London of Amsterdam - Londen, en ze zijn de hoofdreden waarom de North of London eurostars nooit van de grond gekomen zijn.
Ik vrees dat er nog veel onderschat word ivm deze materie. Eenmaal met beide benen in de materie ,zouden velen anders piepen.
Ik denk dat er juist veel overdreven wordt. Men overschat het gevaar van terrorisme bijvoorbeeld. Hoeveel mensen weten er dat ondanks de aanslagen van 11 september er in 2001 minder mensen bij vliegtuigongevallen omgekomen zijn dan in het jaar ervoor of erna...
Als je alles in vraag stelt kan je het doorvoeren naar remproeven waarom nog? ook tijdverlies reiziger bij bepaalde bexwerkingen ? alles is toch altijd100%in orde ogenschijnlijk§
Da's een andere discussie, maar ja, remproeven zijn inderdad niet bij alle bewerkingen nodig... Met modern materiaal hoeft dat overigens niet lang te duren.
Steven

Bericht door Steven »

Over die remproeven zal ik u nog is spreken bij het volgende remincident KVB. Je hebt er geen besef van hoeveel incidenten er te wijten zijn aan niet uitgevoerde remproeven door de bestuurder waardoor nadien eventueel een vaste rem werd vastgesteld (het meest voorkomende remincident zover ik weet). Vaste remmen halen zelden het nieuws maar de vele vertragingen wel. Die remproeven zijn trouwens voor modern of oud materieel niet zoveel verschillend. Ik heb hier al eerder trouwens de uitleg gegeven in een ander onderwerp wat het verschil is tussen een werkingsproef en een remproef. Je moet eerst wel een beetje kennis hebben van pneumatica om te beseffen waarom men dit doet.

Bij elke in dienstname van een stuurpost ga je de remleiding voeden van op een ander punt dan net daarvoor want je zit in een andere stuurpost. De kleinste verschillen in luchtdruk kunnen dan voor problemen zorgen, dat niet controleren is tegen alle veiligheid in. Voor je in beweging komt moet je 100% zeker zijn dat je rem normaal werkt zowel in het aansluiten als het lossen. Hoe je dit controleert maakt minder uit, vroeger gebeurde dit meer visueel, tegenwoordig krijgen we hulp van techniek in moderne treinen maar aan de basis veranderd er niets de controle blijft bestaan.

De lichtzinnigheid waarmee je dit onderwerp aanhaalt vind ik schreeuwend want het zijn meestal dezelfde mensen die ook staan te roepen als er wel iets is gebeurd.
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef:En hoeveel onheil gebeurt er dan op de Thalys, waar geen controles plaatsvinden? Of op die tig andere treinen die allemaal, dag in dag uit, jaar in jaar uit, veilig rijden?
En wordt elke auto, elke vrachtwagen, elke container dan gescand voor hij door de tunnel gaat?
Maar dit is iets anders he. Het VK wilt elke persoon die het land binnenkomt kennen en kunnen opsporen. Zeker naar illegale immigratie en smokkelwaren toe is dit een zeer effectieve aanpak. De controles op de Eurostar moet je dan ook meer met dat doel bekijken :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Maar dit is iets anders he. Het VK wilt elke persoon die het land binnenkomt kennen en kunnen opsporen. Zeker naar illegale immigratie en smokkelwaren toe is dit een zeer effectieve aanpak. De controles op de Eurostar moet je dan ook meer met dat doel bekijken :wink:
Smokkel bestaat niet meer tussen UK en Belgie want geen douanecontrole.
UK doet niet mee met Schengen wel met de douane-unie.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: De lichtzinnigheid waarmee je dit onderwerp aanhaalt vind ik schreeuwend want het zijn meestal dezelfde mensen die ook staan te roepen als er wel iets is gebeurd.
Euh, ik denk dat je me verkeerd begrepen heb. Ik heb niks anders gezegd dan:
- Remproeven zijn niet voor alle "bewerkingen" nodig.
en
- Een remproef hoeft niet veel tijd te kosten.

En die uistpraak doe ik gewoon op basis van wat ik waarneem bij de SBB.

Maar wat heeft dit overigens met onze diskussie over security theatre te doen? Ik heb niet voorgesteld om lakser met de treinveiligheid om te gaan.
groentje

Bericht door groentje »

Die remproef kan inderdaad grotendeels geautomatiseerd gebeuren. Iets wat bijvoorbeeld ook bij de ICE is ingeburgerd, de remproef gebeurt daar volautomatisch. En wees gerust, de probleemanalyse zal je perfect weten te zeggen of én waar er een vaste rem zit.
Steven

Bericht door Steven »

Maar het is niet omdat je ze automatisch doet dat ze sneller gaat hoor, in tegendeel. Het automatisch uitvoeren van een volledige remproef op een ICE en Thalys neemt evenveel tijd dan die door personeel uitgevoerd aangezien er uiteindelijk toch dezelfde proeven gebeuren. Het enige verschil is de ontlasting van het personeel.

Trouwens een remproef is altijd nodig bij:
Het eerste maal in dienst nemen van een trein per dag (is dus zelden in een station maar meestal in de vorming).

een werkingsproef is telkens nodig bij:
het in dienst nemen van een stuurpost.

Om het aldus samen te vatten wat de basisregels zijn. De volwaardige regels zijn nog iets langer en uitgebreid.

Die basisregels zijn in alle spoorbedrijven van toepassing, het verschil zit hem in de kleine letters (aangezien dit in functie is van het type remkraan en de daarbij horende handelingen).
nighttrain

K V B schreef:
nighttrain schreef:Ik ben het niet eens met U, er is al veel onheil voorkomen door die border controls, maar daar wordt niet veel heisa over gevoerd.
En hoeveel onheil gebeurt er dan op de Thalys, waar geen controles plaatsvinden? Of op die tig andere treinen die allemaal, dag in dag uit, jaar in jaar uit, veilig rijden?
Voor een leek is het onvoorstelbaar wat er zich allemaal voordoet, plaatsgrijpt enz enz..
Niet iedereen heeft goede intenties op allerlei gebied.
Ik geloof graag dat degenen die er mee bezig zijn van zichzelf vinden dat ze nuttig bezig zijn. Echter ik weet dat terrorisme een marginaal verschijnsel is dat om allerhande redenen omhooggepraat wordt.
Op sommige momenten kunnen die vrachtwagenscans aardig oplopen,U zal van mij hier geen percentages horen.Alle vrachtwagens op CO,indien technisch mogelijk betreffende de vracht en verpakking.
Idem alle dagen worden de wagens gecontroleerd op explosiven,en dit kan oplopen tot 100%,ook terug geen cijfers over de andere dagen.Maar ALLE wagens worden met zéééér discrete systemen gescreend.
thalys,ik heb ook nooit beweerd dat die controles er zijn om aanslagen in de tunnel te voorkomen.
Maar wel om te voorkomen dat er transport is van wapentuig of explosieven om mischien ergens anders te gebruiken.
terrorisme "marginaal verschijnsel": Ik zou zeggen gelukkig maar dank zij de verscherpte controles en de ontrading, we zouden anders wat meemaken ! durf jij de controles minimaliseren als verantwoordelijke voor een samenleveing?Het gevaar is er punt!Beter voorkomen dan genezen.
Steven

Bericht door Steven »

Terrorisme marginaal? Wat tonen ze dan altijd in het nieuws? ik denk dat er meer plaatsen op de wereld zijn waar er mensen in conflicten leven dan andere waar dit niet zo is.
zolang er ergens eten en drinken genoeg is gaat het relatief goed. Maar in landen met armoede en conflicten tussen godsdiensten krijg je problemen, voorbeelden genoeg. De westerse wereld wijzen ze daar geregeld met de vinger, we moeien ons te veel of te weinig. Jaarlijks zijn er her en der wel is pogingen in de westerse wereld van aanslagen groot of klein. Het is dus maar ergens normaal dat er geregeld controle is zoals nighttrain schrijft. Het is beter voorkomen dan te moeten genezen.
nighttrain

dentheo schreef:
Shrek schreef: Maar dit is iets anders he. Het VK wilt elke persoon die het land binnenkomt kennen en kunnen opsporen. Zeker naar illegale immigratie en smokkelwaren toe is dit een zeer effectieve aanpak. De controles op de Eurostar moet je dan ook meer met dat doel bekijken :wink:
Smokkel bestaat niet meer tussen UK en Belgie want geen douanecontrole.
UK doet niet mee met Schengen wel met de douane-unie.
HM revnue & customs:Douane
Er bestaan nog steeds controles op smokkel!
want de hoeveelheden tabak ,alcohol ,diesel,benzine zijn "gelimiteerd " ( http://www.hmrc.gov.uk/customs/arriving ... ngeu.htm#1 ) vanaf een bepaald "ongelimiteerd" volume beginnen ze vervelende vragen te stellen
als je niet kunt bewijzen dat het voor een persoonlijk gebruik is bv trouwfeest of dergelijke
je kunt er papieren afgeven om uw VAT terug te krijgen
controle drugs en namaaksigaretten . Ze hebben speciale techniekers om alles open te vijzen
UKBA :controlleert reispaperassen,visa etc
Plaats reactie