TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Asterix

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:
Jeroen schreef:
Steven schreef:Koop u gewoon een klasverhoging als je dan toch wil zitten op die rit.
Dus een klasverhoging garandeert dan een zitplaats?
Meestal wel, tenzij... al de vrije plaatsen ingenomen zijn door reizigers met een tweedeklasbiljet. In principe moet de TBG dan plaatsen vrij maken, al wil ik de storm in de politiek correcte media dan nog wel eens meemaken.
Mocht men er nu eindelijk eens voor zorgen dat er voldoende zitplaatsen zijn, men zou dergelijke problemen en het gegoochel met termen als "vervoerbewijs" in plaats van "zitbewijs" achterwege kunnen laten.
Laatst gewijzigd door Asterix op 25 apr 2011, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Een zitbewijs heeft nooit bestaan bij mijn weten, in alle landen heb je een vervoersbewijs daar kan eventueel een plaatsreservatie aan gekoppeld zijn. In het laatste geval is je zitplaats wel gegarandeerd in alle andere gevallen niet.
Trein Tram Bus en Metro hebben nu eenmaal allemaal X aantal zitplaatsen en x aantal staanplaatsen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Mocht men er nu eindelijk eens voor zorgen dat er voldoende zitplaatsen zijn, men zou dergelijke problemen en het gegoochel met termen als "vervoerbewijs" in plaats "zitbewijs" achterwege kunnen laten.
Dat zou alleen kunnen als je voor elke verplaatsing zou moeten reserveren. In alle andere gevallen lijkt het me utopisch te denken dat men altijd en overal voldoende zitplaatsen kan aanbieden. Vijftig personen kunnen het verschil maken... Vandaar dat eerste klas een aangename verworvenheid is. Ten slotte staat ze voor iedereen die ervoor betaalt open. En dat maakt het zo spijtig dat reizigers soms denken dat ze zonder bijbetalen in eerste kunnen gaan zitten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:In alle andere gevallen lijkt het me utopisch te denken dat men altijd en overal voldoende zitplaatsen kan aanbieden. Vijftig personen kunnen het verschil maken...
"Altijd en overal" is wat extreem maar meten is weten. Het zou de chronische overbezetting misschien kunnen verhelpen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:In alle andere gevallen lijkt het me utopisch te denken dat men altijd en overal voldoende zitplaatsen kan aanbieden. Vijftig personen kunnen het verschil maken...
"Altijd en overal" is wat extreem maar meten is weten. Het zou de chronische overbezetting misschien kunnen verhelpen.
De NMBS weet perfect op welke treinen er een probleem is en hoe groot dat de overbezetting is :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
Jeroen schreef:
De NMBS weet perfect op welke treinen er een probleem is en hoe groot dat de overbezetting is :wink:
In theorie zal dat wel zo zijn, zeker tijdens de spits, omdat het aantal reizigers daar niet zo sterk wisselt. Maar neem nu de IC's naar Luxemburg (21xx) en terug: het grootste deel van het jaar kun je het aantal reizigers wel perfect inschatten, maar als plots enkele groepen opdagen met Railpassen dan kan het aantal reizigers al snel verdubbelen. En het is dan dat de problemen acuut worden.
Waar men wel veel beter op in zou moeten spelen zijn reizigersverplaatsingen waar men wel enig zicht op heeft: koopjesperiode (weekends!), festivals en andere evenementen. Het is frustrerend voor de dagelijkse reizigers om daar het slachtoffer van te worden. Maar ook daar kunnen allerlei factoren een onverwachte rol spelen: bekend is de vervroegde terugkeer van de kust bij slecht weer. M.a.w., je kunt veel extra treinen inleggen vanaf bijv. 18.00, maar als het om 15:00 begint te regenen, begint de uittocht veel vroeger. Hoe kun je zo iets in hemelsnaam opvangen en organiseren?
Met vriendelijke groet

overweg13
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Het is belachelijk om te denken dat iedereen in de spits op kleine stukjes moet kunnen zitten. Dat gaat gewoon niet, dat kost gewoon zooooveeeeel geld in materieel...

Zo worden in november (in Nederland dan he) in alle treinen de reizigers geteld. Daar gaan de pieken (vorige trein heeft niet gereden, evenementen etc) eruit en redelijkerwijs gemiddeld.

Vervolgens heb je het aantal mensen wat vervoert kan worden. Voor een SGMm-III (een drietje dus) is dat 389 personen. Dat zijn ongeveer 4 personen per meter. Dit is de zogezegde "volnorm".

Twee stellen SGMm-III zouden ongeveer dezelfde capaciteit hebben als een SLT-VI (of S100, dat is hetzelfde). Echter is de lengte van een SLT-VI dus 100 meter, wat weer hetzelfde is als een plan T. (mat'64; viertje. Staat nu allemaal terzijde of is inmiddels gesloopt). Die volnorm hakt er dus behoorlijk in!

Nu hebben "wij" makkelijker praten, omdat wij voornamelijk treinstellen hebben (de gesleepte treinen zijn er niet zoveel...) en dus makkelijker een treinstel aan vast kunnen knopen.
Shrek

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:In theorie zal dat wel zo zijn, zeker tijdens de spits, omdat het aantal reizigers daar niet zo sterk wisselt. Maar neem nu de IC's naar Luxemburg (21xx) en terug: het grootste deel van het jaar kun je het aantal reizigers wel perfect inschatten, maar als plots enkele groepen opdagen met Railpassen dan kan het aantal reizigers al snel verdubbelen. En het is dan dat de problemen acuut worden.
Ik ben er van overtuigd dat ze ook dat wel weten. Maar voor die enkele, niet te voorspellen, keren is het niet mogelijk daar iets aan te doen. In de spits zijn er de laatste jaren (sinds de M6) trouwens veel minder structureel overbelaste treinen. Daar is dus weldegelijk iets aan gedaan :wink:
Robin

Bericht door Robin »

nu enkel nog dubbeldeksmotorstellen :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
TbsGent

Bericht door TbsGent »

wat ik als oplossing zie voor de overbevolking tijdens de spits (sommige dingen zijn al aangehaald):

- nieuw materiaal (zoals bv dubbeldekstellen/rijtuigen)
- een aanpassing van bestaand materiaal: in navolging van de metro rijtuigen voorzien met enkel klapstoelen aan de zijkant. hierdoor wordt de capaciteit substantieel verhoogd. Ik wijs hier bv op het gekende probleem van de MS 96 waar capaciteit opgeofferd is voor comfort.
- afschaffing van 1ste klas op piekuurtreinen: laten we eerlijk zijn, een trein die overvol zit en leeg is in 1ste klas is niet erg efficiënt.
- een inspanning van de overheid door "glijdende uren" te promoten. Als iedereen op hetzelfde uur op de trein kruipt zal je altijd met problemen zitten.
- Beperken van het aantal treinen door de NZ-verbinding, betere dienstregeling op de "ring rond Brussel" (het toekomstige GEN project). Dit zal onrechtstreeks het probleem aanpakken. Aangezien de NZ-verbinding een (te) beperkte capaciteit heeft zijn hierdoor ook het aantal treinen beperkt die er tijdens de spits door kunnen.
-een veel betere uitwerking van de rijpaden. als je een trein hebt naar X en 5 minuten later nog een trein naar X zal de eerste stampvol zitten en de tweede eerder voor nougatbollen rijden.
overweg13

Bericht door overweg13 »

TbsGent schreef: - afschaffing van 1ste klas op piekuurtreinen: laten we eerlijk zijn, een trein die overvol zit en leeg is in 1ste klas is niet erg efficiënt.
Die moet je mij dan maar eens tonen - willen we bijvoorbeeld eens een uur in Brussel-Zuid plaatsnemen en noteren hoeveel overbezette treinen er daar buiten rijden met een lege eerste klasse?
Overigens is het precies tijdens de spits dat eerste klasse echt loont.
En: als ik af en toe eens in een tweedeklascoupé zit en ik zie de rommel die daar soms na één rit achterblijft, dan bedank ik er vriendelijk voor om buiten de spits in een eerste klasse te moeten zitten met dezelfde vieze boel. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat elke tweedeklasreiziger een vervuiler is, het gaat om een kleine minderheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Veel mensen zien inderdaad het afschaffen van de eerste klasse nog steeds als wondermiddel. Maar er zijn slechts een paar treinen waar de eerste klasse echt onderbenut wordt, terwijl tweede klasse overvol zit, en dat is niet in de pendelspits naar of van het werk, maar op treinen naar toeristische bestemmingen (een B-dagtrip naar Planckendael, iemand?) of wanneer de meeste pendelaars studenten zijn. In de meeste andere gevallen zit de eerste klasse ook vrijwel vol als tweede klasse vol zit. Die paar plaatsen die er soms nog over zijn, daarmee ga je trouwens al die rechtstaande reizigers ook niet mee kunnen laten zitten...
Steven

Bericht door Steven »

Het afschaffen van eerste klasse maakt maar een aantal plaatsen extra, een druppel op een hete plaat dus.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Dit wordt bij sommige treinen trouwens al (deels) toegepast, dat heet "deklasseren". :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Hobbes schreef:Dit wordt bij sommige treinen trouwens al (deels) toegepast, dat heet "deklasseren". :wink:
Dat heeft dan eerder te maken met een teveel aan eerste klasse. Maar dat wil niet zeggen dat er geen eerste klasse mag zijn. Das eerder een kwestie van verkeerde verhouding tov het aantal gewenste plaatsen.
Plaats reactie