Hoe ga je zoiets realiseren? meestal in een vrije markt krijgt bedrijf X voor een bepaalde tijd het recht om lijn Y uit te baten, als jij op die lijn moet zijn zal je niet voor de vervoerder kunnen kiezen. Ook al zouden er meerdere bedrijven een lijn uitbaten, je kiest uw trein toch eerst in functie van vertrek en aankomstuur niet in functie van het bedrijf. Ga je anders twee uur voordien vertrekken omdat enkel dan die ene firma op die lijn een trein laat rijden?Jeroen schreef:De reiziger opnieuw treffen? Mij goed maar dan pas als de markt is vrijgemaakt én ik dus desgevallend de keuze heb om naar een andere vervoerder over te stappen. En dat men dan maar eens begint met het mes in de NMBS te zetten...
Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren
Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren
- Dieselfreak
Het zal je maar gebeuren. Je hebt een rit gepland en een ticket gekocht voor de daluren. Maar je moet overstappen en je trein heeft vertraging, je mist je aansluiting en moet de trein van een uur later nemen, maar dan reis je tijdens de piekuren.
Kan je meteen een nieuw, duurder ticket kopen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Niet te vroeg panikeren, eerst eens zien of het erdoor komt en in welke vorm, vooral qua praktische regeling.Dieselfreak schreef:Het zal je maar gebeuren. Je hebt een rit gepland en een ticket gekocht voor de daluren. Maar je moet overstappen en je trein heeft vertraging, je mist je aansluiting en moet de trein van een uur later nemen, maar dan reis je tijdens de piekuren.
Het is voor mij verdedigbaar (alhoewel niet ideaal) dat de trein voor de niet-abonnementhouders duurder wordt gemaakt tijdens de spitsuren.
Het nadeel is dan weer dat het in vele gevallen de dagjesmensen treft die op een mooie dag naar zee of naar een pretpark willen gaan met de trein, want als ze iets aan hun dag willen hebben, zullen ze toch 's morgens in de piek moeten vertrekken.
- Dieselfreak
Hoe zit het met Go - en Railpassen als het voorstel van Vervotte doorgaat? Krijgen die opnieuw een tijdsbeperking? Tot 1 oktober 2004 waren die op werkdagen alleen geldig na 9 uur 's morgens.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dit idee is zever, zever en nog eens zever. Het toont de wereldvreemdheid van NMBS-top én de bevoegde politiek aan. Vertrekken na 9 uur is te doen als je gaat shoppen, maar als je een reis van anderhalf à twee uur moet doen en nog iets aan je dag wil hebben moet je wel tussen 7 en 8 uur 's ochtends vertrekken!
Hoezo zever?
Als je bv. in London een dagpas koopt voor de tube, dan is die na 9u veel goedkoper dan dat die ook voor 9u geldig is.
Dus reizen in de ochtendspits zou idd financieel ontmoedigd mogen worden.
Als je bv. in London een dagpas koopt voor de tube, dan is die na 9u veel goedkoper dan dat die ook voor 9u geldig is.
Dat men bus-/tram-/metrokaartjes goedkoper maakt na 09:00 is begrijpelijk, er rijden volgens mij tijdens de spits meer sardienenbussen/-trams dan -treinen. Bij trams/bussen/metro's gaat het doorgaans over korte-afstandsverkeer, in tegenstelling tot de trein.
Antwerpen-De Panne (Plopsaland)? 09:51-10:44-10:52-12:01. Begin dan maar aan je dagje, als je nog op een ietwat redelijk uur weer naar huis wil. En dat is vanuit Antwerpen, wat moet dat geven vanuit Limburg of de Kempen?
Antwerpen-De Panne (Plopsaland)? 09:51-10:44-10:52-12:01. Begin dan maar aan je dagje, als je nog op een ietwat redelijk uur weer naar huis wil. En dat is vanuit Antwerpen, wat moet dat geven vanuit Limburg of de Kempen?
Een belangrijk verschil is dat je in de metro niet vlug een reis van een uur of langer zult moeten maken om je bestemming te bereiken. Een wat langere rit met de trein - zelfs in België - kan je gemakkelijk een uur of meer kosten, zelfs zonder vertragingen. Als je een daguitstap gepland hebt en je wilt nog iets van je dag hebben (hou ook rekening met de terugreis), dan kan je vaak niet anders dan minstens een deel van je heen- en/of terugreis in de spits af te leggen, zelfs al zou je dat eigenlijk liever niet doen.Kristofke schreef:Hoezo zever?
L'union fait la force.
Het is een idee zonder details wat nu bekend is. Er zijn inderdaad een hoop vragen: avondspits, passen, supplement als je met een dalurenkaartje toch tijdens de spits wilt reizen, aanvangstijden (zelf afstempelen?), weekends en schoolvakanties, B-dagtrips, etc. Is het sop de kolen wel waard? Maar gezien ikzelf in België toch steeds het volle pond betaal, had ik liever de piekuren wat duurder gezien 

Ik zou de omvang van het Londense metronet niet onderschatten. Wil je van oost naar west, dan ben je toch wel makkelijk een dik uur onderweg. Van de uithoeken naar het centrum toch ook een uur, en dan heb je nog helemaal geen voor- of natransport moeten nemen.
Op dit moment is er nog een tarief dat slechts na de spits geldig is: het seniorenticket. Af en toe hoor je wel eens mensen klagen, maar waarom toch? Niemand verbiedt die mensen te reizen in de spits, het is alleen niet zo goedkoop. Hetzelfde geldt voor een voordeeltarief tijdens de daluren: niemand verbiedt reizigers om toch tijdens de spits te reizen, het kan alleen niet zo goedkoop.
Pas op, ik sta er ook niet om te springen, ik ben voorstander van een zo eenvoudig mogelijk systeem, en allerlei verschillende uurgrenzen maken het er niet makkelijker op. Maar er zijn volgens mij ergere maatregelen.
Op dit moment is er nog een tarief dat slechts na de spits geldig is: het seniorenticket. Af en toe hoor je wel eens mensen klagen, maar waarom toch? Niemand verbiedt die mensen te reizen in de spits, het is alleen niet zo goedkoop. Hetzelfde geldt voor een voordeeltarief tijdens de daluren: niemand verbiedt reizigers om toch tijdens de spits te reizen, het kan alleen niet zo goedkoop.
Pas op, ik sta er ook niet om te springen, ik ben voorstander van een zo eenvoudig mogelijk systeem, en allerlei verschillende uurgrenzen maken het er niet makkelijker op. Maar er zijn volgens mij ergere maatregelen.
Ik denk ook dat het "duurder maken" van reizen in de ochtendspits vooral de beperking van het gebruik van passen of voordelen zal zijn. Een gewoon ticket is duur genoeg voor in de spits. Daarbuiten kan je dan met go-passen of railpassen rondtoeren voor een appel en een ei 

Men kan zoals een Diabolo toeslag een soort van spits toeslag aanrekenen.
Zo kan je wel met je Rail of Go pass reizen, maar moet je een toeslagbiljet kopen aan het loket of de automaat van pakweg 2,50 euro.
Zo kan je wel met je Rail of Go pass reizen, maar moet je een toeslagbiljet kopen aan het loket of de automaat van pakweg 2,50 euro.
Dat is niet enkel voor de metro in Londen maar ook voor alle treinen in de UK.Kristofke schreef:Hoezo zever?
Er zijn verschillende soorten tickets en prijzen: Off-Peak, Super Off-Peak, Anytime, Season en Advance.
En de afstanden in België moeten nu ook weer niet overschat worden, het gehele spoorwegnetwerk heeft iets van een uitgebreide metro, alleen de frequentie ligt lager.
Je moet niet zozeer naar de afstand kijken, maar naar de reistijden. Probeer eens vanuit bijvoorbeeld Genk naar bijvoorbeeld Knokke proberen te reizen door de week, dan weet je hoe lang je onderweg bent. Als je de ochtendspits dan wil mijden, ben je pas rond de middag in Knokke. En voor andere uithoeken van het land, zal het niet zoveel beter zijn, vrees ik.pietje schreef:En de afstanden in België moeten nu ook weer niet overschat worden, het gehele spoorwegnetwerk heeft iets van een uitgebreide metro, alleen de frequentie ligt lager.
L'union fait la force.