BENELUX

groentje

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Slechts tussen Brussel en Rotterdam, niet tussen Rotterdam en Amsterdam. Heb ik mezelf toch laten wijsmaken.
LHOON

Bericht door LHOON »

Vandaag nog eens per Benelux naar Roosendaal.

Bij de terugreis: de 9252 afgeschaft, zodat het de omnibus werd.

Deze stond echter aangekondigd "stopt niet in Schijnpoort": wat heeft dit te betekenen? Er is toch geen enkele reguliere trein die daar stopt?
Afbeelding
kika

Bericht door kika »

LHOON schreef:Vandaag nog eens per Benelux naar Roosendaal.

Bij de terugreis: de 9252 afgeschaft, zodat het de omnibus werd.

Deze stond echter aangekondigd "stopt niet in Schijnpoort": wat heeft dit te betekenen? Er is toch geen enkele reguliere trein die daar stopt?
Het klopt dat er geen enkele reguliere trein stopt. Die aankondiging heeft haar eigen topicje gekregen zelfs: http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=3&t=8744
dentheo

Bericht door dentheo »

LHOON schreef: Deze stond echter aangekondigd "stopt niet in Schijnpoort": wat heeft dit te betekenen? Er is toch geen enkele reguliere trein die daar stopt?
Nee dat niet , maar het klopt wel :lol: :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
eagleheart
Contacteer:

Bericht door eagleheart »

ik vond het wel eens leuk om in een donkere beneluxwagon door de tunnel tussen antwerpen-berchem en centraal te rijden:p
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Gister, vandaag en de verwachting is de komende week geen OBB-rijtuigen. Ze staan voor reparatie aan de airco (!) op de Watergraafsmeer. [start lachband]

De 9220 wordt gereden met de VIRM's uit de 14523 (Spits-IC Enkhuizen-Amsterdam C) tot Roosendaal; die VIRM's maken weer een ICR-stam vrij om trein 9216 te rijden. De rest van de omloop: geen idee wat ze gaan doen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

MaartendeJ schreef:Gister, vandaag en de verwachting is de komende week geen OBB-rijtuigen. Ze staan voor reparatie aan de airco (!) op de Watergraafsmeer. [start lachband]

De 9220 wordt gereden met de VIRM's uit de 14523 (Spits-IC Enkhuizen-Amsterdam C) tot Roosendaal; die VIRM's maken weer een ICR-stam vrij om trein 9216 te rijden. De rest van de omloop: geen idee wat ze gaan doen.
Ik zal je zaterdag weten te vertellen wat er op de 9252 heeft gereden.
Volgens railtime.be hebben de met ÖBB-rijtuigen geplande treinen normaal gereden, zowel gisteren als vandaag.

Is er trouwens al enig spoor van het tweede A-rijtuig? Want dat zou in mei toch worden verbouwd.

Groetjes,
Rian
MaartendeJ

Op spoor 15 te Amsterdam Centraal is een I10-stam gesignaleerd... Waarschijnlijk trein 9209 geweest...(!) En zal dus keren op de 9240 moeten keren... DEUVM!
Marianne

Bericht door Marianne »

Ah, dank je voor die melding. Ik heb ze inderdaad zien passeren in Roosendaal en ik twijfelde of ik het nu goed gezien had. Miste inderdaad de OBB rijtuigen al een paar dagen.

Verder trouwens ook nog de Thalys over de oude lijn en ook weer een paar goederentreinen met Reeks 77, inplaats van Traxx (maar dat is offtopic).

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MaartendeJ

Marianne schreef:Ah, dank je voor die melding. Ik heb ze inderdaad zien passeren in Roosendaal en ik twijfelde of ik het nu goed gezien had. Miste inderdaad de OBB rijtuigen al een paar dagen.

Verder trouwens ook nog de Thalys over de oude lijn en ook weer een paar goederentreinen met Reeks 77, inplaats van Traxx (maar dat is offtopic).
Het waren trouwens I6-rijtuigen. Vandaag in de 9201/9232/9237/9268. als het goed is? (check in de 9201 iig)

Die Thalys rijdt snachts proefritten op "onze" HSL-zuid, overdag tussen Roosendaal-Essen. Vandaag echter een rondje door NL.
Marianne

Bericht door Marianne »

Raadsel van die Thalys ook weer verklaard. Dacht dat er misschien een storing op de HSL zat, maar dat was dus niet zo.

De Belgische rijtuigen heb ik gezien in de trein van half 1 ongeveer en ook in die van half 5.
(heb niet zoveel verstand van die treinnummers. Ik weet niet precies welk nummer bij welk uur hoort. Hoe zoek je dat op?)

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LHOON

Bericht door LHOON »

Marianne schreef: (heb niet zoveel verstand van die treinnummers. Ik weet niet precies welk nummer bij welk uur hoort. Hoe zoek je dat op?
Die staan gewoon in het spoorboekje.

Elke treinverbinding heeft haar reeks, maar het nummersysteem verschilt tussen België en Nederland.
MaartendeJ

Waarbij de 9200 beide systemen raakvlakken heeft:

*Eerste trein uit Brussel riching Amsterdam zijn oneven, richting Brussel even (NL-systeem)
*Eerste trein uit Brussel begint met "01", (B-systeem).*
*Een uur later betekent treinnummer+4 (9205 rijdt een uur later dan 9201; NL-systeem)

In Nederland zou ongeveer de eerste trein na 0:00 het nummer xx01 of xx00 zijn. Om 04:00 de volgende dag (dus 28 uur) zou xx98 of xx99 rijden. Meestal begint men dus met een xx16 of xx17...(uitzonderingen op de uitlopers daargelaten)
Steven

Bericht door Steven »

Het Belgische systeem begint nooit met XX01 want dat zijn net de uitzonderingen, wij werken voor alle binnenlandse treinen die elk uur rijden met een vast systeem dat aan het uur gekoppeld is. Je moet dan vooral weten wat het basisstation is van een bepaalde verbinding.

bij een trein XXYY staat XX voor de relatie (1 of 2 cijfers) en YY (altijd twee cijfers) voor het uur waarop de trein rijdt.

Bijvoorbeeld de IC A ritten van oostende naar eupen bestaan uit de nummers 5YY

De trein die in Oostende om 7u42 vertrek zal de 507 zijn, een uur later 508 en nog een uur later 509.
De treinen in omgekeerde richting hebben Oostende als eindbestemming (men gebruikt altijd het zelfde station om de nummering te bepalen)

Dan verschillend de nummers precies 20 (aankomstuur +20) cijfers.
voorbeeld de IC A trein die in Oostende aankomt om 7u18 zal als nummer 527 dragen.

Het is zelfs zo dat je aan de nr kan zien wat voor type trein je meestal hebt.

De nummers 500 tot 549 zijn zo voorzien voor alle IC A ritten (opgelet niet alle nummers zijn effectief gebruikt)
De nummers 550 tot 599 zijn in gebruik voor de L trein tussen Gent en Brugge (hierbij heb je dus de tijd + 50 of + 70 volgens de rijrichting)

Zo zal je nog merken dat de meeste IC verbindingen altijd de lagere cijferreeks krijgen en de stoptreinen de hogere cijferreeks.

De IC E treinen krijgen zo de lagere 15XX reeeks tussen 1500 en 1549, de hogere cijferreeks behoort toe aan de CR / L trein Dendermonde Brussel (Geraardsbergen).
Freakytrain

Bericht door Freakytrain »

Mogen de HLE reeks 11 eigenlijk nog in Nederland nu ...
of komen ze er nog als er eens een Traxx defect is ofzo ?
Plaats reactie