Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
en het zou mooi zijn moest als tegenprestatie België Roosendaal en Breda in het "hoofdrailnet" opnemen.[/quote]
Ach ja , was Maastricht geen "belgisch" station ???
Kunnen ze nu die automaat naar Roosendaal schouwen , ik wil best helpen.
Misschien iets voor het comité lijn12
Ach ja , was Maastricht geen "belgisch" station ???
Kunnen ze nu die automaat naar Roosendaal schouwen , ik wil best helpen.
Misschien iets voor het comité lijn12
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Er is in Maastricht geen NMBS-automaat. Zou ook niet zo zinvol zijn, aangezien de huidige automaten alleen Belgische bankpassen lusten.dentheo schreef:Ach ja , was Maastricht geen "belgisch" station ???en het zou mooi zijn moest als tegenprestatie België Roosendaal en Breda in het "hoofdrailnet" opnemen.
Kunnen ze nu die automaat naar Roosendaal schouwen , ik wil best helpen.
Misschien iets voor het comité lijn12
De status "Belgisch station" is overigens puur tarifair en heeft niet direct iets met de dienstregeling te maken. Maastricht heeft die status overigens ook maar gedeeltelijk.
Groetjes,
Rian
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Indien men online een ticket koopt, kost dit bv. voor Maastricht-Visé enkele euro's meer dan Visé-Maastricht.
Hoe komt dit?
Hoe komt dit?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Die status was dus meer show dan inhoud...weer niks.
Roosendaal zou dat toch ook krijgen ? Werd ooit gezegd.
Roosendaal zou dat toch ook krijgen ? Werd ooit gezegd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Ik vermoed als de Benelux weg is en dan NS niks meer met de exploitatie te maken wil hebben.dentheo schreef:Die status was dus meer show dan inhoud...weer niks.
Roosendaal zou dat toch ook krijgen ? Werd ooit gezegd.
Groetjes,
Rian
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Van Maastricht naar Visé zegt de NMBS dat de stoptrein duurder is dan de IC. Dat is een bug - de lage prijs is correct. In de andere richting klopt de prijs wel. Graag allemaal melden bij de NMBS, hopelijk gebeurt er dan iets:LHOON schreef:Indien men online een ticket koopt, kost dit bv. voor Maastricht-Visé enkele euro's meer dan Visé-Maastricht.
Hoe komt dit?
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... ntendienst
(onderaan kun je een bericht kwijt)
Groetjes,
Rian
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Misschien is die trein wel te lang ten oosten van Liège of Verviers, maar op de rest van zijn traject is de IC/A meestal toch vrij goed gevuld, dacht ik. Dus ofwel moet je die verbinding dan maar knippen ofwel moet je op een deel van het traject met een langere trein dan strikt nodig rijden. Mij lijkt de 2de keuze de beste.Jeroen schreef:Uiteraard. Alsof Welkenraedt/Eupen elk uur met een lange IC-A wél te verantwoorden zou zijn...ferry schreef:Mocht Maastricht in een franstalig landsgedeelte liggen zou men er nooit aan denken om lijn af te schaffen.
L'union fait la force.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
http://www.l1.nl/content/5263116
Veolia wil lijn doortrekken naar Luik
Veolia wil de Heuvellandlijn laten doorrijden tot Luik. Het vervoersbedrijf onderhandelt daarover met de Belgische spoorwegen. De Heuvellandlijn rijdt nu nog van Kerkrade tot Maastricht-Randwyck. Het is een reactie op het plan van de Belgische spoorwegen om de Maastricht-Brussel express te schrappen. Veolia wil een halfuurlijkse verbinding naar Luik.
Als de Heuvellandlijn wordt doorgetrokken, wil Veolia ook het station in Eijsden weer in gebruik nemen. Deze zomer hoopt Veolia toestemming te krijgen voor de spoorverbinding.
Veolia wil lijn doortrekken naar Luik
Veolia wil de Heuvellandlijn laten doorrijden tot Luik. Het vervoersbedrijf onderhandelt daarover met de Belgische spoorwegen. De Heuvellandlijn rijdt nu nog van Kerkrade tot Maastricht-Randwyck. Het is een reactie op het plan van de Belgische spoorwegen om de Maastricht-Brussel express te schrappen. Veolia wil een halfuurlijkse verbinding naar Luik.
Als de Heuvellandlijn wordt doorgetrokken, wil Veolia ook het station in Eijsden weer in gebruik nemen. Deze zomer hoopt Veolia toestemming te krijgen voor de spoorverbinding.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Als Veolia al graten ziet in een halfuurdienst op die lijn...




Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Het interview is hier te vinden: http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopu ... /1_5263124
Denk dat dit de beste oplossing zou zijn, al vraag ik me af hoe NMBS om zal gaan met een private vervoerder op haar net.
Denk dat dit de beste oplossing zou zijn, al vraag ik me af hoe NMBS om zal gaan met een private vervoerder op haar net.
Laatst gewijzigd door giuseppe op 01 jun 2011, 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
De Stoptrein komt nu om .14 aan op Maastricht. Mt-Luik is 30 minuten... Met sneller materieel kan Mt-Luik (en stops op Mt randwijck en Eijsden) ook nog wel in 30minuten.
Een snelle rekensom leert ons dat 14+30 44 is, de huidige MBE vertrekt om .42 uit Luik richting Brussel.
Ik vermoed dat de gesprekken (ook) gaan dat de MBE (dus een LBE wordt
) ongeveer 4-5 minuten later vertrekt, zodat er een nette overstap te regelen is.
Tenzij men de Sneltrein door wilt rijden, dan krijg je een 10 minuten overstap ongeveer. Met het doorrijden van de Sneltrein heb je wel een extra setje nodig. (dat verschil komt omdat de stoptrein nu in behoorlijk lang in Randwijck keert)
Een snelle rekensom leert ons dat 14+30 44 is, de huidige MBE vertrekt om .42 uit Luik richting Brussel.
Ik vermoed dat de gesprekken (ook) gaan dat de MBE (dus een LBE wordt

Tenzij men de Sneltrein door wilt rijden, dan krijg je een 10 minuten overstap ongeveer. Met het doorrijden van de Sneltrein heb je wel een extra setje nodig. (dat verschil komt omdat de stoptrein nu in behoorlijk lang in Randwijck keert)
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
In het audiofragment is op het laatst sprake van "een lange voorbereidingstijd". Dit komt overeen met wat er eind maart in het OV Magazine te lezen was:
De keuze is nu misschien vervroegd, maar het zal nog zeker 2 jaar duren voordat we Veoliatreintjes in Luik gaan zien.Maastricht-Luik
De NMBS rijdt sinds december 2006 op werkdagen
eenmaal per uur een rechtstreekse Intercity tussen
Maastricht en Brussel via Luik. De overeenkomst
tussen NS en NMBS over deze Maastricht-Brussel
Express eindigt eind 2011. De verbinding zou onrendabel
zijn. NMBS en Veolia onderzoeken nu een alternatief
met een kortere stoptrein die een halfuurdienst rijdt.
De stoptrein zou, net als vóór 2006, de stations
Maastricht Randwyck en Eijsden gaan bedienen en in
Luik aansluiting geven op de Thalys naar Brussel en
Parijs, de ICE naar Aken en Keulen, en de Intercity
naar Luxemburg.
Onderzocht wordt ook een doorgaande treindienst
tussen Heerlen en Luik via Valkenburg en Maastricht.
Zowel voor het doorrijden van treinen van de NMBS in
Nederland als voor het toelaten van Veolia-treinen in
België moeten tal van technische problemen worden
overwonnen. Toepassing van het Europese
veiligheidssysteem is één van de te onderzoeken
opties. Een definitieve keuze voor een treindienst laat
nog zeker tot eind 2012 op zich wachten.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
Nu zijn de GTW's vrij modulair opgebouwd en zal het geschikt maken voor 3000V niet heel moeilijk moeten zijn (Rijden ook in Italie). Maar er zullen toch een aantal treinstellen bijbesteld moeten worden, en dat duurt toch minstens een jaar.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
FLV-FGSP schreef:
De keuze is nu misschien vervroegd, maar het zal nog zeker 2 jaar duren voordat we Veoliatreintjes in Luik gaan zien.
Als het van de luikse ACOD bobo's afhangt, dan vrees ik dat het 200 jaar duurt...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli
En wat te denken van een AGC Bibi (dat is 1,5kV=,25kV~ en diesel in 1 trein). Dat ding is in februari van dit jaar in België geweest voor homologatie. In Luik met de diesel vertrekken, na Eijsden de panto erop en na Landgraaf weer diesel (of die 25kV~, 50 Hz nog ombouwen naar 15kV ) en zo naar Aachen.giuseppe schreef:Nu zijn de GTW's vrij modulair opgebouwd en zal het geschikt maken voor 3000V niet heel moeilijk moeten zijn (Rijden ook in Italie). Maar er zullen toch een aantal treinstellen bijbesteld moeten worden, en dat duurt toch minstens een jaar.
Wat betreft 13+I11: Ik denk dat de NMBS haar I11'en liever op een lijn inzet waar ze beter benut worden ipv redelijk leeg over lijn 40 te rijden. Het zou me niets verbazen dat IC-O binnenkort Luik-Gent wordt als aanvulling op IC-A