24 mei 2011 (Strée - Rausa)
24 mei 2011 (Strée - Rausa)
Mijn blog is weer gegroeid met een bijdrage over een uitstap naar Strée-lez-Huy. Veel lees- en kijkplezier: http://blog.seniorennet.be/overweg13/
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 24 mei 2011 (Strée - Rausa)
Het Modern Verdwijnwoordenboek al aangeschaft?Vic schreef:Wederwaardigheid, op weg naar het archaïsche. Zou er voor dergelijke prachtige woorden ook een verjaringstermijn bestaan, zoals voor het in stand houden van onzichtbaar geworden voetwegjes?)

Nee, maar ik heb wel eens overwogen om een lijst van (100) woorden op te stellen die courant waren in de jaren 1950-1970 en die nu in de vergetelheid geraakt zijn. ik wilde die eigenlijk als vrijblijvende test voorleggen aan mijn laatstejaars ASO. Ik heb het niet gedaan, omdat woorden eigenlijk in een context geplaatst moeten worden, en dan wordt raden naar de betekenis net iets te gemakkelijk. Ik dacht toen aan woorden als: pramen, kirren, (ver)loochenen, steenslag, luik, ontvankelijkheid (niet in zijn juridische betekenis) e.d. Wederwaardigheden zou in de lijst niet misstaan hebben.Jeroen schreef:Het Modern Verdwijnwoordenboek al aangeschaft?Vic schreef:Wederwaardigheid, op weg naar het archaïsche. Zou er voor dergelijke prachtige woorden ook een verjaringstermijn bestaan, zoals voor het in stand houden van onzichtbaar geworden voetwegjes?)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik ben zelf ooit "te pletter" gelopen bij de jeugd met het woord telefoonpaal..... lantaarnpaal is ook zoiets
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat zou een interessante lijst kunnen zijn. Pramen zegt me niet meteen iets, met de andere heb ik dan weer geen moeite.
Pramen worden hier ook wel eens de borsten van een vrouw genoemd.groentje schreef:Dat zou een interessante lijst kunnen zijn. Pramen zegt me niet meteen iets, met de andere heb ik dan weer geen moeite.
Pressen of aandringen. Ik zou ook wel benieuwd zijn naar zo'n lijstje. Het valt me wel op hoe schraal velen hun taalgebruik is. Ook als kent men meer woorden, gebruikt men er meestal maar weinig.groentje schreef:Dat zou een interessante lijst kunnen zijn. Pramen zegt me niet meteen iets, met de andere heb ik dan weer geen moeite.
Inderdaad, hé. "Zich niet laten pramen": geen aansporing nodig hebben om iets te doen.kika schreef:Pressen of aandringen. Ik zou ook wel benieuwd zijn naar zo'n lijstje. Het valt me wel op hoe schraal velen hun taalgebruik is. Ook als kent men meer woorden, gebruikt men er meestal maar weinig.groentje schreef:Dat zou een interessante lijst kunnen zijn. Pramen zegt me niet meteen iets, met de andere heb ik dan weer geen moeite.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het is een heerlijk werk met info over termen als 'eggerig', 'aanritseling' of 'watjekouw'Jeroen schreef:Het Modern Verdwijnwoordenboek al aangeschaft?

Prammen is dat toch? Alleen als ze groot zijn trouwens. Dacht ik hoorBibke schreef:Pramen worden hier ook wel eens de borsten van een vrouw genoemd.groentje schreef:Dat zou een interessante lijst kunnen zijn. Pramen zegt me niet meteen iets, met de andere heb ik dan weer geen moeite.

Inderdaad, dan is het met 2 emmen.Fles schreef:Prammen is dat toch? Alleen als ze groot zijn trouwens. Dacht ik hoorBibke schreef:Pramen worden hier ook wel eens de borsten van een vrouw genoemd.groentje schreef:Dat zou een interessante lijst kunnen zijn. Pramen zegt me niet meteen iets, met de andere heb ik dan weer geen moeite.