Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Volgende week is er een nucleair treintransport van 10 zendingen van Borssele naar La Hague.
Normaal zouden deze treinen langs Gent passeren maar burgemeester Termont gaat een kortgeding inspannen tegen de NMBS als zij het traject niet wijzigen.
Het stadsbestuur werd pas gisteren per email op de hoogte gebracht van dit transport langs Gent en werd niet betrokken bij de beslissing.
Normaal zouden deze treinen langs Gent passeren maar burgemeester Termont gaat een kortgeding inspannen tegen de NMBS als zij het traject niet wijzigen.
Het stadsbestuur werd pas gisteren per email op de hoogte gebracht van dit transport langs Gent en werd niet betrokken bij de beslissing.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
oh hier gaan we weer. Belgie, het land waar je alles kan aanklagen 




Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Dat kan in alle democratische landen (of het gebeurt of zinvol is, is uiteraard nog een ander verhaal).Robin schreef:oh hier gaan we weer. Belgie, het land waar je alles kan aanklagen
L'union fait la force.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Waarom hebben die al de jaren dat het gebeurde NIET geprotesteerd ??? Of wisten ze het niet ??
Of heeft Captrain een offerte gemaakt en heeft het kabinet een telefoontje gepleegd ?
Of heeft Captrain een offerte gemaakt en heeft het kabinet een telefoontje gepleegd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Het transport gebeurt door DB Schenker Rail Nederland NV.dentheo schreef:Of heeft Captrain een offerte gemaakt en heeft het kabinet een telefoontje gepleegd ?
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Bron: Juridische dienst stad Gent.
De Stad Gent wil geen nucleair transport over het grondgebied van Gent. Dat heeft het college van burgemeester en schepenen beslist op woensdag 1 juni 2011. De Federale Dienst van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen bracht de burgemeester op dinsdag 31 mei 2011 op de hoogte van een transport gepland in de week van 6 tot en met 10 juni 2011. Het stadsbestuur kreeg vooraf geen informatie van de vergunningverlenende overheid en werd niet betrokken bij de beslissing. Als het traject niet (kan) gewijzigd wordt (worden), zal de Stad Gent een kortgeding aanspannen tegen de Belgische staat en de NMBS.
Het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verleende op 8 december 2010 een vergunning aan aanvrager DB Schenker Rail Nederland NV voor ‘maximaal 10 zendingen splijtstofelementen; in totaal maximaal 210 elementen’, van het Industrieterrein Vlissingen naar La Hague in Frankrijk. De vergunning is geldig tot 15 oktober 2013.
De Federale Dienst van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen (Federale Directie Civiele Veiligheid) bracht op dinsdag 31 mei 2011 via een e-mailbericht de burgemeester op de hoogte van een (eerste?) transport gepland in de week van 6 tot en met 10 juni 2011. Dat transport zou immers over het grondgebied van (onder andere) Gent lopen. Het stadsbestuur kreeg vooraf geen informatie van de vergunningverlenende overheid en werd niet betrokken bij de beslissing.
Het Koninklijk Besluit van 20 juli 2001 houdende het algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen (ARBIS) stelt duidelijk bij de vergunningsprocedure voor transporten: ‘De vergunning kan bijzondere voorwaarden opleggen betreffende het vervoer en onder meer, in geval van vervoer onderworpen aan een speciale vergunning, de aanwezigheid van een geleide bij het konvooi of het opleggen van bepaalde reiswegen.’ Dit geldt zowel voor het vervoer van nucleaire stoffen over de weg als via (internationaal) spoorwegverkeer. Het voorschrift sluit ook aan bij de Europese regelgeving waarin het aspect veiligheid uiteraard prioritair is.
Alternatief traject of kortgeding?
De burgemeester tekende meteen protest aan bij de Gouverneur van Oost-Vlaanderen tegen het geplande transport. In antwoord daarop werden de genomen maatregelen op een rijtje gezet. Het stadsbestuur van Gent acht die echter onvoldoende om het transport van gebruikte kernbrandstof met een zeer hoge stralingsintensiteit voor de omgeving door een stedelijk gebied te sturen.
Daarom heeft het stadsbestuur op woensdag 1 juni 2011 een brief gestuurd naar minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom en naar het Federaal Agentschap voor de Nucleaire Controle, met de vraag de vergunning – zo die al verleend zou zijn – meteen te krijgen; en, mocht er nog geen vergunning zijn verleend, een alternatief traject te voorzien dat het stedelijk gebied Gent mijdt.
De Stad Gent behoudt zich niettemin alle rechten voor om iedere vergunning terzake aan te vechten. Als de politionele bevoegdheid conform art. 135 van de Nieuwe Gemeentewet geen afdoende mogelijkheden zou kunnen bieden om dit (deze) transport(en) te verbieden, zal dat desnoods gebeuren via een burgerlijke procedure in kort geding.
De Stad Gent wil geen nucleair transport over het grondgebied van Gent. Dat heeft het college van burgemeester en schepenen beslist op woensdag 1 juni 2011. De Federale Dienst van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen bracht de burgemeester op dinsdag 31 mei 2011 op de hoogte van een transport gepland in de week van 6 tot en met 10 juni 2011. Het stadsbestuur kreeg vooraf geen informatie van de vergunningverlenende overheid en werd niet betrokken bij de beslissing. Als het traject niet (kan) gewijzigd wordt (worden), zal de Stad Gent een kortgeding aanspannen tegen de Belgische staat en de NMBS.
Het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verleende op 8 december 2010 een vergunning aan aanvrager DB Schenker Rail Nederland NV voor ‘maximaal 10 zendingen splijtstofelementen; in totaal maximaal 210 elementen’, van het Industrieterrein Vlissingen naar La Hague in Frankrijk. De vergunning is geldig tot 15 oktober 2013.
De Federale Dienst van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen (Federale Directie Civiele Veiligheid) bracht op dinsdag 31 mei 2011 via een e-mailbericht de burgemeester op de hoogte van een (eerste?) transport gepland in de week van 6 tot en met 10 juni 2011. Dat transport zou immers over het grondgebied van (onder andere) Gent lopen. Het stadsbestuur kreeg vooraf geen informatie van de vergunningverlenende overheid en werd niet betrokken bij de beslissing.
Het Koninklijk Besluit van 20 juli 2001 houdende het algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen (ARBIS) stelt duidelijk bij de vergunningsprocedure voor transporten: ‘De vergunning kan bijzondere voorwaarden opleggen betreffende het vervoer en onder meer, in geval van vervoer onderworpen aan een speciale vergunning, de aanwezigheid van een geleide bij het konvooi of het opleggen van bepaalde reiswegen.’ Dit geldt zowel voor het vervoer van nucleaire stoffen over de weg als via (internationaal) spoorwegverkeer. Het voorschrift sluit ook aan bij de Europese regelgeving waarin het aspect veiligheid uiteraard prioritair is.
Alternatief traject of kortgeding?
De burgemeester tekende meteen protest aan bij de Gouverneur van Oost-Vlaanderen tegen het geplande transport. In antwoord daarop werden de genomen maatregelen op een rijtje gezet. Het stadsbestuur van Gent acht die echter onvoldoende om het transport van gebruikte kernbrandstof met een zeer hoge stralingsintensiteit voor de omgeving door een stedelijk gebied te sturen.
Daarom heeft het stadsbestuur op woensdag 1 juni 2011 een brief gestuurd naar minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom en naar het Federaal Agentschap voor de Nucleaire Controle, met de vraag de vergunning – zo die al verleend zou zijn – meteen te krijgen; en, mocht er nog geen vergunning zijn verleend, een alternatief traject te voorzien dat het stedelijk gebied Gent mijdt.
De Stad Gent behoudt zich niettemin alle rechten voor om iedere vergunning terzake aan te vechten. Als de politionele bevoegdheid conform art. 135 van de Nieuwe Gemeentewet geen afdoende mogelijkheden zou kunnen bieden om dit (deze) transport(en) te verbieden, zal dat desnoods gebeuren via een burgerlijke procedure in kort geding.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
DB Schenker doet het transport en de stad zou eventueel klacht tegen de NMBS neerleggen. Zoek de dubbele fout zou ik zeggen.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Voor zover ik weet is het nog steeds Infrabel die de toelating moet geven om elke trein van gelijk welke spoorwegonderneming te laten rijden op het Belgische net en Infrabel behoort nog steeds tot de NMBS-groep.Steven schreef:DB Schenker doet het transport en de stad zou eventueel klacht tegen de NMBS neerleggen. Zoek de dubbele fout zou ik zeggen.
Met NMBS wordt hier dus NMBS-groep bedoeld.
Ik kan er ook niet aan doen dat men daar niet elke keer dat woordje groep achter zet en dat men voor de operator NMBS geen meer unieke naam heeft gekozen.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Die houding van de stad Gent doet me denken aan wat particulieren doen als er iets in hun voortuin voordoet. Op een ander mag als maar als het in hun buurt komt....
Doet me denken aan de A24 hier in Limburg die er maar niet komt door een groepje mensen in Midden Limburg en wij (particulieren en bedrijven) worden gegijzeld door hen hier in Noord Limburg.
Ik zie op een gegeven moment Jette zeggen dat er geen vliegtuigen over hun grondgebied mogen komen.
Allez, en het algemeen belang?.
Doet me denken aan de A24 hier in Limburg die er maar niet komt door een groepje mensen in Midden Limburg en wij (particulieren en bedrijven) worden gegijzeld door hen hier in Noord Limburg.
Ik zie op een gegeven moment Jette zeggen dat er geen vliegtuigen over hun grondgebied mogen komen.
Allez, en het algemeen belang?.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
De stad Gent is zeker niet de enige die protesteert tegen dit transport.Bibke schreef:Die houding van de stad Gent doet me denken aan wat particulieren doen als er iets in hun voortuin voordoet. Op een ander mag als maar als het in hun buurt komt....
Ook in Nederland zelf is er de afgelopen maanden al heel wat te doen geweest hierover en is er zelfs een aanklacht geweest bij de Raad van State daar.
Dit transport heeft ook 6 jaar stil gelegen omdat het niet meer mocht wegens een Franse wet.
Het probleem was dat de Fransen eerst de garantie wilden dat het grootste deel van de opgewerkte splijtstof terug ging naar Borssele maar in de praktijk bleven zij met bijna alles zitten.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Dat heeft niets met het transport op zich te maken, maar afspraken over de opslag. Het is logisch dat je je eigen afval opslaat me dunkt. België heeft daarvoor een gigantische bunker gebouwd in Dessel, dat Nederland ook maar zoiets doetAdler schreef:De stad Gent is zeker niet de enige die protesteert tegen dit transport.
Ook in Nederland zelf is er de afgelopen maanden al heel wat te doen geweest hierover en is er zelfs een aanklacht geweest bij de Raad van State daar.
Dit transport heeft ook 6 jaar stil gelegen omdat het niet meer mocht wegens een Franse wet.
Het probleem was dat de Fransen eerst de garantie wilden dat het grootste deel van de opgewerkte splijtstof terug ging naar Borssele maar in de praktijk bleven zij met bijna alles zitten.

Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Dit gaat niet over afval maar over hoogradioactieve splijtstof die heropgewerkt wordt in La Hague.Shrek schreef:Dat heeft niets met het transport op zich te maken, maar afspraken over de opslag. Het is logisch dat je je eigen afval opslaat me dunkt. België heeft daarvoor een gigantische bunker gebouwd in Dessel, dat Nederland ook maar zoiets doetAdler schreef:De stad Gent is zeker niet de enige die protesteert tegen dit transport.
Ook in Nederland zelf is er de afgelopen maanden al heel wat te doen geweest hierover en is er zelfs een aanklacht geweest bij de Raad van State daar.
Dit transport heeft ook 6 jaar stil gelegen omdat het niet meer mocht wegens een Franse wet.
Het probleem was dat de Fransen eerst de garantie wilden dat het grootste deel van de opgewerkte splijtstof terug ging naar Borssele maar in de praktijk bleven zij met bijna alles zitten.
Omdat de kerncentrale nu toevallig in Nederland staat en de heropwerkingsfabriek in Frankrijk moet je dus wel door België en wel 2 keer per zending.
De klacht bij de Raad van State in Nederland ging ook over het transport.
Men rekent nu in Nederland al met een aanvraagtijd van gemiddeld 1,5 jaar voor de goedkeuring van de transportvergunningen in de toekomst.
Men gaat ook bekijken of het transport in de toekomst niet per schip kan gebeuren ipv per trein.
Re: Stad Gent protesteert tegen nucleair transport
Dan nog is het verkeerd noch de groep noch de nmbs heeft er iets mee te maken enkel infrabel.Adler schreef:Voor zover ik weet is het nog steeds Infrabel die de toelating moet geven om elke trein van gelijk welke spoorwegonderneming te laten rijden op het Belgische net en Infrabel behoort nog steeds tot de NMBS-groep.Steven schreef:DB Schenker doet het transport en de stad zou eventueel klacht tegen de NMBS neerleggen. Zoek de dubbele fout zou ik zeggen.
Met NMBS wordt hier dus NMBS-groep bedoeld.
Ik kan er ook niet aan doen dat men daar niet elke keer dat woordje groep achter zet en dat men voor de operator NMBS geen meer unieke naam heeft gekozen.