Kunnen treinen een overweg in storing leggen ?
Daarstraks fietste ik naast en keteltrein met 2x77, die "slopen" naar een dubbel geel sein.
Een dikke kilometer verder had ik hem te pakken voor een rood sein.
De machinist sprong eruit en haalde een briefje en reed toen door het sein.
Het blok voor hem was volgens mij leeg.
100m achter het bewuste sein ligt een overweg die hij met veel getoeter kruiste.
1)Zou het kunnen dat een opeenvolging van treinen uit beide richtingen een overweg zo lang gesloten houdt, dat de overweg in storing gaat door de te lange gesloten tijd ?
2) Reset die logica zich na een "gelukte" passage ? Ik heb geen "gele" jongens zien opdraven maar toen ik een half uur later terugkwam reed een traxx met de volvo-trein volle snelheid naar Rsd over die overweg.
Een dikke kilometer verder had ik hem te pakken voor een rood sein.
De machinist sprong eruit en haalde een briefje en reed toen door het sein.
Het blok voor hem was volgens mij leeg.
100m achter het bewuste sein ligt een overweg die hij met veel getoeter kruiste.
1)Zou het kunnen dat een opeenvolging van treinen uit beide richtingen een overweg zo lang gesloten houdt, dat de overweg in storing gaat door de te lange gesloten tijd ?
2) Reset die logica zich na een "gelukte" passage ? Ik heb geen "gele" jongens zien opdraven maar toen ik een half uur later terugkwam reed een traxx met de volvo-trein volle snelheid naar Rsd over die overweg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Kunnen treinen een overweg in storing leggen ?
Ik denk dat dat kan gebeuren, ja. Als de overweg 10 minuten dicht blijft, gaat hij in storing.dentheo schreef:1)Zou het kunnen dat een opeenvolging van treinen uit beide richtingen een overweg zo lang gesloten houdt, dat de overweg in storing gaat door de te lange gesloten tijd ?
Tja, als de overweg weer open gaat en er zijn geen andere problemen, dan is de storing ook voorbij volgens mij.2) Reset die logica zich na een "gelukte" passage ? Ik heb geen "gele" jongens zien opdraven maar toen ik een half uur later terugkwam reed een traxx met de volvo-trein volle snelheid naar Rsd over die overweg.
Druk treinverkeer legt een overweg zeker vlotjes in storing, laat hem 10 min gesloten en die overweg gaat vanzelf in Alarm. Het resetten hangt er een beetje vanaf hoe de overweg bediend is als ik me niet vergis. Je hebt overwegen die onder controle staan van het seinhuis of van een individueel sein. (in het eerste geval gaat de TB op afstand al de nodige papiertjes gekregen hebben van de gestoorde overwegen en neem die geen papiertjes meer aan het sein dat dan gewoon open staat).
- trainfreak
Is dat overal dat een overweg na 10 minuten in storing gaat?
Toen er vorige week (of was het nu de week ervoor?) problemen waren met de wissels in Schellebelle ben ik even gaan kijken.
Toen ik aankwam aan een overweg stond er net een containerwagen voor, verder heb ik daar toch een 8 à 10 minuten voorgestaan, en die containerwagen zal er ook wel al een tijdje gestaan hebben neem ik aan?
Alle treinen reden wel gewoon door (dus zonder SF05), en de overweg ging ook normaal open.
Zijn er hierop geen uitzonderingen, want ik kan me voorstellen dat bepaalde overwegen telkens wel lang dicht zijn.
Toen er vorige week (of was het nu de week ervoor?) problemen waren met de wissels in Schellebelle ben ik even gaan kijken.
Toen ik aankwam aan een overweg stond er net een containerwagen voor, verder heb ik daar toch een 8 à 10 minuten voorgestaan, en die containerwagen zal er ook wel al een tijdje gestaan hebben neem ik aan?
Alle treinen reden wel gewoon door (dus zonder SF05), en de overweg ging ook normaal open.
Zijn er hierop geen uitzonderingen, want ik kan me voorstellen dat bepaalde overwegen telkens wel lang dicht zijn.
Een overweg kan in groot alarm komen door een aantal gebreken. Dat kan een afgereden slagboom zijn, geen controle op het sluiten van de slagbomen, iets met de rode lampen, of: langdurige bezetting. Bij een langdurige bezetting van de aankondigingszone van de overweg, dat is inderdaad na 10', gaat de overweg in groot alarm.
Nu hangt het af van de betrokken seininrichting wat daarvan de gevolgen zijn. Wanneer de overweg alleen op het seinhuis wordt gecontroleerd, zal de blokpost alle verdere verkeer moeten versturen met een bevel tot SF05, dus stoppen aan de overweg, fluiten, en aan 5 km/h verderrijden. Wanneer de controle ook in het sein zit opgenomen, dan zal het sein niet meer openkomen, maar het zal dus niet dichtvallen. De eerste rit zal dus nog aan volle snelheid kunnen verder rijden. De bestuurder die zo een gesloten sein tegenkomt (herkenbaar aan een seinkast met rode banden), zal uitstappen, een document S379 uit de kast nemen met de afstandspunten van de volgende overwegen en een bevel tot SF05.
Nog vragen? Het is soms moeilijk jargon te vermijden, maar ik doe toch mijn best.
Nu hangt het af van de betrokken seininrichting wat daarvan de gevolgen zijn. Wanneer de overweg alleen op het seinhuis wordt gecontroleerd, zal de blokpost alle verdere verkeer moeten versturen met een bevel tot SF05, dus stoppen aan de overweg, fluiten, en aan 5 km/h verderrijden. Wanneer de controle ook in het sein zit opgenomen, dan zal het sein niet meer openkomen, maar het zal dus niet dichtvallen. De eerste rit zal dus nog aan volle snelheid kunnen verder rijden. De bestuurder die zo een gesloten sein tegenkomt (herkenbaar aan een seinkast met rode banden), zal uitstappen, een document S379 uit de kast nemen met de afstandspunten van de volgende overwegen en een bevel tot SF05.
Nog vragen? Het is soms moeilijk jargon te vermijden, maar ik doe toch mijn best.
Nog een oorzaak van groot alarm: schakelaar niet in stand 'AUT'.
Het bezetten van de overweg zal na 10 minuten in groot alarm resulteren maar eveneens het evenlang bezetten van de aankondigingszones.
Verdwijnen van groot alarm gebeurt bij langdurige bezetting na het vrijmaken van de betrokken SK.
Bij bewaken zal dat verdwijnen als de bewaking beëindigd wordt.
Voor de andere oorzaken zullen gele mannekes komen opdraven.
Het bezetten van de overweg zal na 10 minuten in groot alarm resulteren maar eveneens het evenlang bezetten van de aankondigingszones.
Verdwijnen van groot alarm gebeurt bij langdurige bezetting na het vrijmaken van de betrokken SK.
Bij bewaken zal dat verdwijnen als de bewaking beëindigd wordt.
Voor de andere oorzaken zullen gele mannekes komen opdraven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Het was op lijn 12 in Kalmthout..hangt onder EBP Berchem, ik veronderstel laatste versie van beveiliging...
Toevallig ook het sein waarover we enkele weken geleden discuteerden, dat groen-geel kan geven (voorlaatste voor de overloopwissels)

Toevallig ook het sein waarover we enkele weken geleden discuteerden, dat groen-geel kan geven (voorlaatste voor de overloopwissels)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
gebeurt daar wel veel he, toen ik daar nog naar school ging gebeurde dit ook al dikwijls.

De ene plaats is al storingesgevoeliger dan de ander. Net hetzelfde met het afrijden van slagbomen er zijn overwegen op de noorderlaan waar men er gewoon mee gestopt is die te vervangen, ze werden gewoon te veel afgereden.
in het verleden reed er achter de stoptrein een goederentrein komende van FNND en zo naar roosendaal, in Kalmthout zat die er vlak achter waardoor de overweg dicht bleef maar na de doorkomst van de trein bleef deze nog altijd dicht zonder dat er weer iets kwam 

De omnibus naar Antwerpen zit iets voor het uur, dan de omnibus uit Antw iets na het uur .
Op het uur "symmetrietijd" zijn er meestal goederen naar Antw. en/of uit Antw.
Storingkans op VIER overwegen: Kijkuit, Vogelenzang, Kalmthout, AchtZaligheden.
Wanneer men ooit de aankondigingszones "verlengt" voor 160 kmh.... elke dag ambras ?
Op het uur "symmetrietijd" zijn er meestal goederen naar Antw. en/of uit Antw.
Storingkans op VIER overwegen: Kijkuit, Vogelenzang, Kalmthout, AchtZaligheden.
Wanneer men ooit de aankondigingszones "verlengt" voor 160 kmh.... elke dag ambras ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Was er geen verandering in de reglementering doorgevoerd waardoor TB's niet meer moeten uitstappen voor een papiertje te gaan halen maar dit enkel dienen te vermelden op een document? Of is dit nog iets anders?groentje schreef:De bestuurder die zo een gesloten sein tegenkomt (herkenbaar aan een seinkast met rode banden), zal uitstappen, een document S379 uit de kast nemen met de afstandspunten van de volgende overwegen en een bevel tot SF05.
Dat is enkel voor seinen waar geen overwegen zijn. Dit was vroeger voorzien met documenten die de TB zelf moest bijhebben, die zijn afgevoerd. De seinen die wel overwegen afdekken hebben nog steeds papiertjes aangezien het niet voorzien is voor de TB om de juiste plaats van een overweg te kennen. (juiste afstandpunt).Jeroen schreef:Was er geen verandering in de reglementering doorgevoerd waardoor TB's niet meer moeten uitstappen voor een papiertje te gaan halen maar dit enkel dienen te vermelden op een document? Of is dit nog iets anders?groentje schreef:De bestuurder die zo een gesloten sein tegenkomt (herkenbaar aan een seinkast met rode banden), zal uitstappen, een document S379 uit de kast nemen met de afstandspunten van de volgende overwegen en een bevel tot SF05.
...zonder DA blijft er een overschrijdingskroon hangen en zijn er geen formulieren!
Indien een beweging reeds zover gevorderd is dat men geen SF05 meer kan opleggen rijdt die op normale snelheid naar een OW in GA.
Indien een beweging reeds zover gevorderd is dat men geen SF05 meer kan opleggen rijdt die op normale snelheid naar een OW in GA.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Dekooiker, met alle respect maar daar heb ik dus niets van begrepen, zie.