Busbanen
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Busbanen
Op mijn straat zijn ze tussen Kampenhout en Steenokkerzeel busbanen aan het aanleggen, werken duren al een goei anderhalf jaar denk ik, en zal nog wel een paar maanden duren.
Hier bij mij passeren er 5 bussen per uur, per richting, richting Brussel en Zaventem Luchthaven
Hier bij mij passeren er 5 bussen per uur, per richting, richting Brussel en Zaventem Luchthaven
Re: Busbanen
En voorzien ze dan busbanen aan beide kanten ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Busbanen
Vijf bussen per uur is al een vrij behoorlijke frequentie, zeker buiten de stad. Als de busbaan een goede tijdswinst oplevert, is ze meer dan de moeite waard.dentheo schreef:En voorzien ze dan busbanen aan beide kanten ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?
Re: Busbanen
Ik vind dat op de grens of erover.
Een heel baanvak aanleggen en onderhouden enz. enz. voor vijf bussen/ 14 uur per dag dat zijn ocharme 70 voertuigen op een dag !!!
Groots weggegooid geld.
Een heel baanvak aanleggen en onderhouden enz. enz. voor vijf bussen/ 14 uur per dag dat zijn ocharme 70 voertuigen op een dag !!!
Groots weggegooid geld.
Laatst gewijzigd door dentheo op 04 jun 2011, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Busbanen
En peperdure treinsporen voor één trein per uur (14 doorkomsten per richting per dag om in jouw logica te blijven), die dan ook nog eens in een volledige eigen bedding zijn en niet gewoon wat extra likjes verf op een bestaande weg zijn, dat is dan geen weggegooid geld?
Re: Busbanen
In Kampenhout ligt er alleen een busbaan in de richting van de file. Het klopt dat die busbaan buiten de spits niet nodig is voor die 5 bussen per uur. Maar tijdens de spits rijden er meer bussen en is de tijdswinst tegenover de auto zeer grootdentheo schreef:En voorzien ze dan busbanen aan beide kanten ?
Dus vijf bussen per baan per uur ?

Re: Busbanen
afhankelijk waar ergens.
In Merksem op de bredabaan is het tijdens de spits altijd druk maar daar ligt ook de trambedding dus alle bussen erover, dit zullen er zowat 40 a 50 zijn denk ik per uur in.
Op de Noorderlaan is ook een busbaan, ook daar komt deze goed van pas. Als het goed regent staat die vol water en krijgen de struiken ernaast wel goed water
In Merksem op de bredabaan is het tijdens de spits altijd druk maar daar ligt ook de trambedding dus alle bussen erover, dit zullen er zowat 40 a 50 zijn denk ik per uur in.
Op de Noorderlaan is ook een busbaan, ook daar komt deze goed van pas. Als het goed regent staat die vol water en krijgen de struiken ernaast wel goed water




Re: Busbanen
Inderdaad, waarom zou de trein altijd de beste oplossing zijn ?MIVB-reiziger schreef:En peperdure treinsporen voor één trein per uur (14 doorkomsten per richting per dag om in jouw logica te blijven), die dan ook nog eens in een volledige eigen bedding zijn en niet gewoon wat extra likjes verf op een bestaande weg zijn, dat is dan geen weggegooid geld?
Omdat wij treinliefhebbers zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Busbanen
Niet het minimum aantal bussen is doorslaggevend, volgens mij, maar hoeveel tijdswinst het je oplevert met bussen. Uiteraard als er teveel bussen zijn dat deze de trambaan verzadigen, krijg je weer een ander verhaal.
Re: Busbanen
Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Busbanen
Wil je openbaar vervoer aantrekkelijk maken zorg je er net voor dat deze niet moet delen in het leed van de andere weggebruikers dus bus en tram geef je dan best zoveel als mogelijk een eigen baan. Lijkt me logisch.dentheo schreef:Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Re: Busbanen
Is dat (altijd) zo? Eén van de redenen om ze te legetimeren is dat meer mensen de bus zullen nemen als ze zien dat dat sneller is of beter vooruit gaat, of dat klopt laat ik in het midden. Ik neem zelf zelden een bus omdat het bijna altijd sneller is om te fietsen, slechts op plaatsen waar ik geen huurfiets heb of als het om medische redenen niet kan, neem ik een bus. En 's avonds zijn er zelden genoeg bussen om sneller te zijn als te voet, toch tot een kilometer of 4-5.dentheo schreef:Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Re: Busbanen
Dan nog vindt ik dat er een minimum aantal bussen over moet rijden anders is het weggegooid geld.Steven schreef:Wil je openbaar vervoer aantrekkelijk maken zorg je er net voor dat deze niet moet delen in het leed van de andere weggebruikers dus bus en tram geef je dan best zoveel als mogelijk een eigen baan. Lijkt me logisch.dentheo schreef:Feit is wel....ze maken steeds de files op de wegen ernaast langer..
Misschien is dat het "verzwegen" doel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide