Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke

Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015

Bericht door bobke »

Spoorwegmaatschappij NMBS is van plan om tegen 2015 een chipkaart uit te brengen die toegang geeft tot de diensten van alle openbaarvervoermaatschappijen. Daarmee zou het langverwachte eenheidsticket eindelijk een feit worden. "Het project bevindt zich wel nog maar in de allereerste ontwikkelingsfase", laat een NMBS-woordvoerder vandaag weten.
De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS stapt tegen eind 2012 al over op een elektronisch vervoerbewijs dat toegang geeft tot de diensten van alle openbaarvervoermaatschappijen: de 'ov-chipkaart'. Daarmee worden de papieren vervoerbewijzen bij onze noorderburen definitief naar de prullenbak verwezen.

MOBIB
In België loopt het voorlopig zo'n vaart niet. Nochtans bestaan ook hier al enige tijd plannen voor de invoering van één chipkaart voor het hele openbaar vervoer. Voorlopig leidde dat enkel tot een samenwerking tussen de NMBS en MIVB, die in januari 2010 de MOBIB-kaart opleverde.

Puzzelwerk
Bij de NMBS valt te horen dat er ook werk wordt gemaakt van een samenwerking met de andere regionale vervoersmaatschappijen. "Het is de bedoeling om tegen 2015 een chipkaart te ontwikkelen in samenwerking met de TEC en De Lijn", zegt woordvoerder Jochem Goovaerts. "Maar dat project staat nog in de kinderschoenen. Het wordt in elk geval niet evident om de verschillende tariefsystemen en dergelijke te integreren. Er zal dus nog veel puzzel- en ICT-werk moeten gebeuren."

Papier
Of de invoering van de chipkaart ook zal leiden tot het verdwijnen van het papieren treinticket, kan Goovaerts niet zeggen. "Het is nog te vroeg om daar uitspraak over te doen, maar ik ga ervan uit dat het papieren vervoerbewijs niet van de ene dag op de andere zal verdwijnen."
http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multi ... 2015.dhtml
Steve

Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015

Bericht door Steve »

2015 lijkt me dan toch een streefdatum voor echt álles. Voor de meest gangbare zaken (Treinkaarten enz) zou het veel sneller moeten kunnen gaan. Er zijn niet alleen de MOBIB-kaartjes die nu al aan gecombineerde abonnees worden gegeven (voor gebruik op het MIVB-net), maar er is ook een testproject waarbij sommige gecombineerde abonnees op de as A'pen-Brussel-Charleroi een eigen MOBIB-kaart van de NMBS krijgen met zowel Treinkaart als het MIVB-gedeelte erop, en treinbegeleiders op die as kunnen die kaarten normaal gezien ook uitlezen.

Ook alle loketten in heel het land zijn al in staat om chipkaarten uit te lezen en te beschrijven, want je kunt aan elk loket een gecombineerd abonnement NMBS - MIVB krijgen.
pietje

Bericht door pietje »

Zulke projecten hebben altijd een datum die "ergens in de volgende regeerperiode" zit, dan is er waarschijnlijk toch een andere politieker verantwoordelijk en kan die zeggen dat zijn voorganger de schuld is van de mislukking :?
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Als zo'n chipkaart er komt, wat dan met Go- en Rail Passen? Worden die dan ook elektronisch, en hoe moet je dan je begin- en eindstation en datum inbrengen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Als zo'n chipkaart er komt, wat dan met Go- en Rail Passen? Worden die dan ook elektronisch, en hoe moet je dan je begin- en eindstation en datum inbrengen?
Paaltjes.
groentje

Bericht door groentje »

Het is nog niet duidelijk of de papieren tickets zullen verdwijnen. Mogelijk blijven de Gopass en Railpass dus gewoon bestaan zoals vandaag. Misschien worden ze ook helemaal afgeschaft, omdat men af wil van die kaarten waar men niet mee weet waar de mensen opstappen en afstappen. Afwachten, zou ik zeggen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Als zo'n chipkaart er komt, wat dan met Go- en Rail Passen? Worden die dan ook elektronisch, en hoe moet je dan je begin- en eindstation en datum inbrengen?
Het concept go-pass/keycard/railpass is helemaal niet meer nodig met zon chipkaart. Je kan dat ding zo programmeren dat je ipv een gopass gewoon 10 enkele reizen krijgt waarvan je zelf begin en eindhalte mag kiezen :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Het concept go-pass/keycard/railpass is helemaal niet meer nodig met zon chipkaart. Je kan dat ding zo programmeren dat je ipv een gopass gewoon 10 enkele reizen krijgt waarvan je zelf begin en eindhalte mag kiezen :wink:
Zelfs met een extra korting voor jongeren indien goed gedaan.
Dieselfreak

Shrek schreef:Het concept go-pass/keycard/railpass is helemaal niet meer nodig met zon chipkaart. Je kan dat ding zo programmeren dat je ipv een gopass gewoon 10 enkele reizen krijgt waarvan je zelf begin en eindhalte mag kiezen :wink:
En als je op zo'n chipkaart elektronisch je begin- en eindstation invoert, wordt dan ook bijgehouden om welk uur je reis begint en eindigt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:Het concept go-pass/keycard/railpass is helemaal niet meer nodig met zon chipkaart. Je kan dat ding zo programmeren dat je ipv een gopass gewoon 10 enkele reizen krijgt waarvan je zelf begin en eindhalte mag kiezen :wink:
En als je op zo'n chipkaart elektronisch je begin- en eindstation invoert, wordt dan ook bijgehouden om welk uur je reis begint en eindigt?
logisch gezien wel he.
Dieselfreak

Steven schreef:
Dieselfreak schreef:En als je op zo'n chipkaart elektronisch je begin- en eindstation invoert, wordt dan ook bijgehouden om welk uur je reis begint en eindigt?
logisch gezien wel he.
Ik kan het gevolg al raden...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:
Dieselfreak schreef:En als je op zo'n chipkaart elektronisch je begin- en eindstation invoert, wordt dan ook bijgehouden om welk uur je reis begint en eindigt?
logisch gezien wel he.
Ik kan het gevolg al raden...
Vertel?

Groetjes,
Rian
LRDArdo

Bericht door LRDArdo »

Spitstarieven?
Shrek

Bericht door Shrek »

LRDArdo schreef:Spitstarieven?
Dat is allemaal mogelijk met zo'n chipkaart, maar daarom niet noodzakelijk. Met een chipkaart kan je alles doen: tarieven vereenvoudigen of ingewikkelder maken, duurder of goedkoper.
Duurder of goedkoper, dat is een politieke beslissing, maar ik hoop in ieder geval dat het eenvoudiger zal worden. Als ik nu met het openbaar vervoer naar de Heizel wil moet dat met 3 verschillende kaartjes. In Luxemburg of Zwitserland kan dat met 1 kaartje, dat wil ik hier ook. In Luxemburg is dat ene kaartje wel spotgoedkoop en in Zwitserland redelijk duur, dat is onafhankelijk van de technologie :)
Steven

Bericht door Steven »

je kan er ook juistere statistieken op gaan maken omdat je correctere tellingen hebt van de mensen die zich verplaatsen, waardoor het rollend materieel ook efficiënter kan ingezet worden.
Plaats reactie