Eerste Belgische trein op zonne-energie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Stef »

Vandaag spoort de eerste trein op zonne-energie door ons land. De trein rijdt tussen Antwerpen-Centraal en het station van Brecht. 16.000 zonnepanelen op een spoortunnel in Schoten en Brasschaat voorzien de trein van elektriciteit.
beluister

"4.000 groene treinen per jaar"

“De zonnepanelen produceren energie voor zowel de treinen, als de spoorweginfrastructuur”, aldus Chloé Van Driessche, woordvoerster van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel. “Treinen die op groene energie rijden, rijden volledig normaal. Hoewel ze veel duurzamer zijn, zul je als reiziger geen verschil merken met een gewone trein.”

Volgens Van Driessche gaan er vanaf vandaag 4.000 groene treinen rijden per jaar. Ter vergelijking: elke dag sporen zo’n 4.000 treinen door ons land. “Dat wil zeggen dat we een dag per jaar alle treinen duurzaam laten rijden.” Het project heeft 15,7 miljoen euro gekost.

http://www.deredactie.be/permalink/1.1039724
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Shrek »

Technisch gezien klopt er niet veel van hun uitleg, maar dat zal iedereen hier al wel door hebben.
Het idee van meer groene stroom te produceren is natuurlijk wel goed en kunnen we alleen maar aanmoedigen :)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2657
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door trainfreak »

Ze zullen wel bedoelen dat er nu elektriciteit is opgewekt om één trein te kunnen laten rijden zeker?
Maar daar heb ik dan wel mijn twijfels bij, als men 4000 treinen per jaar 'groen' wil laten rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Shrek »

trainfreak schreef:Ze zullen wel bedoelen dat er nu elektriciteit is opgewekt om één trein te kunnen laten rijden zeker?
Maar daar heb ik dan wel mijn twijfels bij, als men 4000 treinen per jaar 'groen' wil laten rijden.
Zelfs dat is niet helemaal de juiste uitleg. Er zal door de zonnepanelen gewoon evenveel energie geproduceerd worden als er door 4000 treinen verbruikt wordt op een jaar. Verder is er (buiten het financiële) geen link tussen de treinen en de panelen :)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2657
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:
trainfreak schreef:Ze zullen wel bedoelen dat er nu elektriciteit is opgewekt om één trein te kunnen laten rijden zeker?
Maar daar heb ik dan wel mijn twijfels bij, als men 4000 treinen per jaar 'groen' wil laten rijden.
Zelfs dat is niet helemaal de juiste uitleg. Er zal door de zonnepanelen gewoon evenveel energie geproduceerd worden als er door 4000 treinen verbruikt wordt op een jaar. Verder is er (buiten het financiële) geen link tussen de treinen en de panelen :)
Dit kan ook, maar zou er echt al zoveel zijn geproduceerd?
Ik weet niet wat 16 000 zonnepanelen opwekken, maar om het verbruik van 4 000 treinen op te wekken zal men toch wel even bezig zijn..
profke
Berichten: 631
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door profke »

Ik weet niet wat 16 000 zonnepanelen opwekken,
de nieuwste panelen halen 200watPiek

16000 panelen halen dus 3,2 Megawatt piekvermogen.
laat het "smorgens" beginnen met 1 watt, per paneel, en 's avonds eindigen daarmee.
en laat het vermogen eventjes "lineair" stijgen, gedurende 8u (van 6u 'smorgens tot 14u, om daarna lineair te dalen gedurende 8u tot 22u
dan kom ik (makkelijk gerekend) aan:(formule oppervlakte driehoek)

* voormiddag: (beginvermogen-einddvermogen)*tijdsduur/2
* Namiddag: (beginvermogen-eindvermogen)*tijdsduur/2
=> (3,2Mwatt-0)*8u/2 *2 = 25,6 Megawattuur per (zomer)dag.

als je die op een periode van 24u wil opverbruiken zit je met een gemiddeld continuevermogen van 1,0667 megawatt

De vraag wat een typische trein verbruikt laat ik aan een ander over.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Adler »

trainfreak schreef:Ik weet niet wat 16 000 zonnepanelen opwekken, maar om het verbruik van 4 000 treinen op te wekken zal men toch wel even bezig zijn..
Voor deze zonnepanelen wordt gerekend met een jaarlijkse productie van 3300 MWh (volgens SPS die de installatie heeft gedaan).
Een HLE 27 verbruikt op 1 uur gemiddeld ongeveer 4 MWh.
Dat zou dus betekenen dat je elk jaar ongeveer 825 treinen met een HLE 27 kan laten rijden gedurende 1 uur.
Die 4000 lijkt me dus wel schromelijk overdreven.
Men zegt er ook niet bij hoe lang elk van die 4000 treinen gaat rijden ( een kwartier, een uur, een dag ...).
Als je geen tijdsduur opgeeft heb je altijd gelijk.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Stef »

Ze hebben als "Zonnetrein" de Brechtshuttle genomen. Dus misschien zijn er hier mensen die dit even kunnen berekenen of je dan wel aan die 4000 treinen komt (Brechtshuttle rijdt er maar een kwartier over met HLE 13).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door pietje »

Adler schreef: Voor deze zonnepanelen wordt gerekend met een jaarlijkse productie van 3300 MWh (volgens SPS die de installatie heeft gedaan).
Een HLE 27 verbruikt op 1 uur gemiddeld ongeveer 4 MWh.
Is dat laatste niet een beetje overdreven?
Ik weet dat een HLE 27 een piekvermogen heeft van rond de 4,4 MW maar dat is toch geen vermogen dat typisch gedurende een uur wordt volgehouden?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Adler »

Ik heb nog even een andere berekening gemaakt.
In 2009 heeft de NMBS 14.500.000 GJ elektrische energie verbruikt voor de tractie.
1 kWh = 3,6 MJ.
Dus de 3300 MWh van de zonnepanelen is 11880 GJ.
Dat is 1/1220 van de jaarlijkse energie, dus zeker niet genoeg om een dag alle treinen te laten rijden zoals men beweert.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Steve »

De reacties in Het Journaal waren weer de moeite: nee, ik merk er niets van... het geluid klinkt ook niet anders dan anders... :lol:
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 150
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Zorba »

MIVB-reiziger schreef:De reacties in Het Journaal waren weer de moeite: nee, ik merk er niets van... het geluid klinkt ook niet anders dan anders... :lol:
Ook gehoord :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Voor deze zonnepanelen wordt gerekend met een jaarlijkse productie van 3300 MWh (volgens SPS die de installatie heeft gedaan).
Een HLE 27 verbruikt op 1 uur gemiddeld ongeveer 4 MWh.
Dat zou dus betekenen dat je elk jaar ongeveer 825 treinen met een HLE 27 kan laten rijden gedurende 1 uur.
Die 4000 lijkt me dus wel schromelijk overdreven.
Men zegt er ook niet bij hoe lang elk van die 4000 treinen gaat rijden ( een kwartier, een uur, een dag ...).
Als je geen tijdsduur opgeeft heb je altijd gelijk.
Het werkelijk verbruikte vermogen van een trein is veel minder dan het piekvermogen he. Als je dan nog wat recuperatieremming meetelt kan je zeker een korte trein laten rijden op minder dan 1MWh per uur. Dus het vermogen dat de Brecht-shuttle verbruikt zal wel ongeveer kloppen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door Adler »

Shrek schreef: Het werkelijk verbruikte vermogen van een trein is veel minder dan het piekvermogen he. Als je dan nog wat recuperatieremming meetelt kan je zeker een korte trein laten rijden op minder dan 1MWh per uur. Dus het vermogen dat de Brecht-shuttle verbruikt zal wel ongeveer kloppen.
Wat zeker niet klopt is dat men zegt dat men hier alle treinen (4000) gedurende 1 dag mee kan laten rijden (zie vorige berekening gebaseerd op cijfers van de NMBS en SPS).
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Eerste Belgische trein op zonne-energie

Bericht door dekooiker »

Wat de instandhouders van de groene mythe vergeten te vertellen is wat en hoe men gaat doen eens die panelen defect en onherstelbaar zijn.
Ze vervaardigen, is dat zo milieuvriendelijk?
Kunnen ze op een verantwoorde wijze weer tot nieuwe bouwstoffen dienen?
Is dit geen hoeraverhaal dat als een boemerang in ons gezicht zal terugkomen?
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie