Shrek schreef:Het is bijvoorbeeld een enorm voordeel dat je treinen blijven rijden als Rusland de gaskraan dicht draait of Arabië de oliekraan. Dat alleen al is een investering waard

Met die zonnepanelen ga je echt de treinen niet kunnen laten blijven rijden hoor.
Ik vind de manier waarop Infrabel het nu voorstelt ook nogal erg misleidend.
Zoals ik al heb berekend hierboven is de jaarlijkse maximale opbrengst nog geen duizendste van het jaarlijkse energieverbruik voor de tractie.
Ik weet dus niet waar men het haalt om te zeggen dat dit zou volstaan om een dag lang alle treinen in België te laten rijden ( misschien op een stakingsdag).
De energieopbrengst zal misschien juist volstaan om Antwerpen-Centraal en nog wat installaties van energie te voorzien, wat op zich al positief is natuurlijk.
Bovendien vertelt Infrabel er niet bij dat dit project mee gefinancierd is door de gemeenten Brasschaat en Schoten en 2 privépartners uit Waregem.
Die hebben dat ook niet gedaan uit liefdadigheid voor de ijzeren weg en zullen ook wel een deel van de koek terug willen.
Dan vind ik het windmolenpark langs de lijn Leuven-Luik nog veel zinvoller.
Hier rekent men met een jaarlijkse produktie van 100 GWh, dus 30 keer meer dan die zonnepanelen, en heeft maar 4 keer zoveel gekost.