Wie was dit?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef

Wie was dit?

Bericht door Stef »

NMBS laat fantast drie keer volle trein besturen

Een 21-jarige fantast zonder enige opleiding slaagde er drie keer in om door te dringen in de stuurcabine van een reizigerstrein en ermee te rijden. Zo spoorde hij met een trein vol passagiers van Herzele naar Brussel-Zuid en terug naar Aalst. ‘Hij bracht het leven van honderden mensen in gevaar.'

De gevaarlijk ritten met de reizigerstreinen vonden al in april en maart vorig jaar plaats, maar raakten pas nu bekend omdat de Wim E. (21) uit Geraardsbergen zich gisteren moest verantwoorden voor de rechtbank van Dendermonde.

Op 30 maart 2010 bestuurde Wim E. zijn eerste trein. Hij reed toen van Antwerpen naar Berchem en Essen. Op 6 april herhaalde hij zijn gevaarlijke stunt. In het station van het Oost-Vlaamse Herzele stapte hij op de trein en reed met de stellen vol pendelaars richting Brussel-Zuid. Daar aangekomen bleef hij zitten, om even later terug naar Aalst te sporen. Alsof dat allemaal niet voldoende was, bestuurde hij een dag later ook nog eens de trein op de lijn Brussel-Zottegem.

Hoe hij daar in godsnaam in slaagde? Door in de stations gewoon naar de bestuurders te stappen met het verzonnen verhaal ‘dat hij stagiair-treinbestuurder was, klaar om binnenkort aan zijn eindexamen deel te nemen'. Maar eerst moest hij nog wat rijuren vullen. Zijn verhaal zette hij telkens de nodige kracht bij door namen van bestaande instructeurs op te sommen. Dat was blijkbaar voldoende om hem toe te laten in de cabine en zelfs om hem het gevaarte te laten besturen.

Gek op treinen

Besturen kan hij, omdat hij naar eigen zeggen een treinfreak is. ‘Ik ben al sinds mijn twaalfde gepassioneerd door treinen', verklaarde hij gisteren voor de rechtbank. ‘Ik ken de reglementering goed. Ik wou er al jaren eens mee rijden. En eindelijk mocht ik achter het stuur kruipen. De treinbestuurder bleef wel in de buurt. Hij kon als er iets misliep onmiddellijk ingrijpen.'

Maar dat gebeurde niet echt consequent. Het onderzoek wees namelijk uit dat de man herhaaldelijk met te hoge snelheid reed. Op plaatsen waar je maximaal 130 mag, passeerde hij verscheidene keren met meer dan 140 per uur.

‘Hij bracht het leven van honderden mensen in gevaar', stelde openbare aanklager Ann Soenens. ‘Het is ver gekomen dat je nu ook al schrik moet hebben om op een trein te zitten waar een man als Wim E. is opgestapt, die zich dan voordoet als een treinbestuurder in opleiding en zomaar met de trein kan vertrekken. Ik noem dat een trein stelen.' De openbare aanklager eiste meteen ook een strenge straf als duidelijk signaal.

‘Ik besef dat het een trein was waar veel volk op zat', verdedigde Wim E., die geen advocaat had, zich nog. ‘Het is juist als de procureur zegt dat ik mensenlevens in gevaar bracht. Ik had beter moeten weten.'

NMBS: geen commentaar

Bij de NMBS zijn ze karig met commentaar. ‘We vragen al even om meer uitleg van het parket', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. ‘Intussen is dat nog steeds niet gebeurd. Zolang dat het geval niet is, kunnen we niets zeggen over deze zaak. Gewoon omdat we te weinig informatie hebben.'

Kan best, maar je kan je toch afvragen hoe een leek zomaar een trein kon besturen. Meer nog: hoe dat zelfs drie keer kon. ‘Normaal gezien kan dat niet. Elke leerling moet zich legitimeren', zegt de woordvoerster. ‘Maar nogmaals, voorlopig doen we geen uitspraken omdat we niet exact weten wat er gebeurd is. Over mogelijke maatregelen communiceren we dus ook niet. Het enige wat ik wel nog kwijt kan, is dat het geval aan het licht kwam toen een van onze medewerkers in de gaten had dat er iets niet klopte.'

De ritten met de trein waren trouwens niet het enige wapenfeit waarvoor Wim E. terechtstond. In februari en maart vorig jaar deed hij zich ook voor als taartenverkoper voor een goed doel en lichtte hij verschillende mensen op. ‘Mensen oplichten is blijkbaar zijn gewoonte', stelde openbaar aanklager Ann Soenens nog.

Wim E. had opnieuw een antwoord klaar. ‘Ik was wel van plan dat geld van de taartenverkoop aan een goed doel te geven. En sommige taarten zijn ook geleverd. Ik raakte echter in geldnood en stak het geld op zak. Daar heb ik nu spijt van.'

Op 5 september velt de rechtbank het vonnis.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=VC3B40PB
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Alain N.

Re: Wie van ons was dit?

Bericht door Alain N. »

Ik hoop echt niet dat het iemand van dit forum is. Ik moet zeggen dat ik vrij hard ben geschrokken van dit bericht. Op de eerste plaats omdat iemand zonder legitimatie en correcte omkadering een trein in spitsuur kon besturen. Da's levensgevaarlijk, punt. Maar ook omdat ik bang ben dat idioten zoals deze 21-jarige fantast de goede relatie tussen treinbestuurders en treinliefhebbers serieus zal verpesten. Wellicht zullen TB's nu nog spaarzamer worden met informatie over hun beroep. Da's jammer. Tot kort was het bijvoorbeeld nog mogelijk dat je als gewone burger mee mocht kijken in de bestuurderscabine, dat zal na deze stunt ook definitief gedaan zijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dit is zeer jammer, maar langs de andere kant denk ik nu ook niet dat er echt gevaar geweest is. De instructeur blijft immers steeds verantwoordelijk als er een leerling bij is, of die nu echt is of niet.
Een echte leerling kan net zo goed fouten maken, en dan moet de instructeur toch ook ingrijpen?
Frank

Bericht door Frank »

Waarbij je je dan wel kan afvragen waarom de instructeur niet ingreep bij een snelheidsoverschrijding? (gebaseerd op wat in het artikel wordt gemeld)
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Alain N. schreef:Tot kort was het bijvoorbeeld nog mogelijk dat je als gewone burger mee mocht kijken in de bestuurderscabine, dat zal na deze stunt ook definitief gedaan zijn.
Soms staat de deur van de bestuurderscabine gewoon open kun je vanuit het passagiersgedeelte de machinist aan het werk zien. Met name in klassiekjes komt dit veel voor.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
melle

Bericht door melle »

Degoutant!
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Dieselfreak schreef:
Alain N. schreef:Tot kort was het bijvoorbeeld nog mogelijk dat je als gewone burger mee mocht kijken in de bestuurderscabine, dat zal na deze stunt ook definitief gedaan zijn.
Soms staat de deur van de bestuurderscabine gewoon open kun je vanuit het passagiersgedeelte de machinist aan het werk zien. Met name in klassiekjes komt dit veel voor.
En soms zien ze dat je aan het meekijken bent en doen ze dan de deur dicht :evil:
Maar soit, terug on topic...

Er zijn altijd uitzonderingen die willen opvallen.
Zijn foto staat nu zelfs in de krant (enkel met de ogen gecensureerd).
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Frank schreef:Waarbij je je dan wel kan afvragen waarom de instructeur niet ingreep bij een snelheidsoverschrijding? (gebaseerd op wat in het artikel wordt gemeld)
Toont nog maar eens aan het amateurisme van het spoorwegbedrijf in 2011.
Dat je 30 jaar geleden nog met een M510 nog ver kwam , het waren andere tijden , maar nuis dit onrealistisch.
En toch zijn er verzachtende omstadigheden.
Sinds jaar en dag zijn er heel wat treinbestuurders en hun organisaties opgekomen tegen de uniformplicht.
Allerhande redenen van de meeste stomme tot iets mindere.
Een uniform en een badge kunnen dit enigzins voorkomen.Maar dit standpunt was OK voor de NMBS , geen kosten

Als ik spreek van een uniform dan bedoel ik iets van qualiteit , en niet zoiets uit de jaren 70 en 80begin 90 waar je na 1 maand je er in kon spiegel door de sleet op de blauwe "tergal"
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Ik wil de fantast in kwestie niet goedpraten, maar als ik het artikel lees vind ik sommige dingen toch ook wel lichtjes overdreven, bv. de beschuldiging van de openbaar aanklager (levensgevaar, oplichting etc, seffens maken ze er nog poging voor moord met voorbedachte rade van). Als hij dit verschillende malen heeft kunnen doen zonder dat de tb (of iemand anders) het door had, wil dat zeggen dat hij het ofwel heel goed deed (veel geoefend in msts en toch goed de regels gerespecteerd ) ofwel dat het personeel van de nmbs wel heel laks geweest is (bestuurderspost verlaten?) zodat het wel echt gevaarlijk werd.

Ik ken ook wel iemand die uit nieuwsgierigheid eens een kijkje ging nemen bij de tb, en dan ook zelf mocht rijden zonder dat hij er ook maar iets van kende (tb keek er wel op toe), en zo zullen er nog wel gevallen zijn. In zo'n geval valt alles wat er gebeurt onder de verantwoordelijkheid van de tb, lijkt me.

Of jongeren zonder rijbewijs die effe met de auto van papa op stap gaan, zo zijn er ook, dat lijkt mij nog wel een pak gevaarlijker.

Enfin dit alles om de zaken te relativeren en niet om goed te praten wat de persoon in kwestie deed.
Alain N.

Bericht door Alain N. »

Nu moet ik wel zeggen: ik snap de passie wel van de 21-jarige man om een trein te willen rijden. Maar je moet toch wel enige realiteitszin hebben. Dat had die jongen niet.

Stel nu dat ik het aanbod zou krijgen om samen met een instructeur een rondje te rijden op een stuk industriespoor in de haven of een museumspoor, dan moet ik toegeven dat ik het aanbod wel eens zou kunnen aannemen. Dan zou ik zelfs er nog geld voor willen neertellen. Qua risico is dat gelijk met het rijden zonder rijbewijs op een oefenschoolparcours, zeker gezien het feit dat de snelheidsbeperking op industrielijnen meestal 40 km/u is. Maar het gewone Belgische hoofdnet gebruiken voor experimentjes? Da's toch wel onverantwoord en geeft hinder aan een hoop mensen.
melle

Bericht door melle »

Naar het schijnt verkocht hij ook taartjes voor het goede doel en stak hij het geld zelf op zak. Van de taartjes zelf was natuurlijk geen sprake..

Het is in het interview met Q-music ook duidelijk dat die kerel totaal geen gevoel voor realiteit heeft.

Het ergste is dat hij daarnaast ook nog eens alle treinliefhebbers belachelijk maakt door zijn gedrag..
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Alain N. schreef:Nu moet ik wel zeggen: ik snap de passie wel van de 21-jarige man om een trein te willen rijden. Maar je moet toch wel enige realiteitszin hebben. Dat had die jongen niet.

.
Dor het fit dat hij het meermaals gedaan heeft en het toegestaan is geweest zonder drang is volgens mij wel een teken van "realiteitszin". Hij had zin om het in de realiteits te brengen wetende hoe hij het moest doen om het "te doen"
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

mijn allereerste dag bij de nmbs.
dit hier is een stuurpost , dit is de stoel zet u maar.
ik "slik"
instructeur " als het sein open is daar met die groene lamp, en die witte lampjes branden vertrek je maar .
in het begin is dit slikken maar eenmaal onderweg , was dit zo fijn
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Mocht ik van jullie zijn dan zou ik me beperken tot het artikel en andere commentaren voor mezelf houden.
Iedereen kan het forum meelezen, je weet nooit wie er allemaal toegang heeft...
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Een discussie loopt ook op andere fora... En het opvallende is nog wel dat veel machinisten vallen over het uniform van de Treinbestuurders...

Iedereen kan zich melden met "Hoi, ik ben treinbestuurder, mag ik een stukkie rijden?"... Terwijl iemand in een uniform eerst helemaal gek wordt gemaakt met vragen van reizigers op het perron :lol:

Even zonder gekheid... Er is natuurlijk wel een mogelijkheid om aan het uniform te komen, daar dat is iig een beperking op het dagelijkse kloffie...
Gesloten