Afgelopen zaterdag (4 juni) ben ik naar Sporen naar het Verleden geweest. Een evenement wat georganiseerd wordt door de SGB (stoomtrein Goes- Borsele), die bij Goes een museumlijn uitbaat. Omdat ik het een leuke dag vond zet ik hier een verslag van die uitstap.
Het was zaterdag in ieder geval mooi weer. Ik had de trein van 10:16 vanaf Roosendaal naar Goes (Vlissingen). Dit was een dubbeldekker (VIRM). Omdat iedereen (leek het wel) met dit mooie weer besloten had om naar Zeeland af te reizen, was het erg druk. Dit kwam ook, omdat de NS daar blijkbaar niet op gerekend had en dus met een te korte trein reed. Bovendien gingen we om een of andere reden van intercity naar stoptrein. Nu maakt dat op dit traject niet zoveel uit, want echt veel langer doe je er niet over.
We kregen nog excuses van de conducteur vanwege de te korte trein. De omroep werkte in het begin niet al te best, waardoor er verwarring ontstond bij welk station we nu waren. De trein stopte voor Goes nog in Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen- Yserke (u weet wel van de mossels), Kapelle Biezelinge en toen Goes.
Het terrein van de SGB bevond zich pal naast het station, dus dat was niet ver lopen.
Het terrein bestaat uit veel ruige begroeiing met daartussen uiteraard rails, waarop een toch wel indrukwekkende verzameling materieel stond. Waaronder rijtuigen, goederenwagens en wat locomotieven. Al dan niet in een staat die duidelijk maakte, dat er nog heel wat werk te doen is. Gebouwen op het terrein zijn een oud seinhuis, een oude goederenloods (komt uit Middelburg en is opnieuw opgebouwd en doet nu dienst als eetgelegenheid), een weeghuisje en een grote authentieke werkplaats. Helemaal vooraan bevind zich het perron vanwaar de stoomtrein vertrekt. Het terrein wordt doorkruist door aftaksporen naar onder andere het perron, waar men de oude borden (die kruisen) gezet heeft die een onbewaakte overweg aangeven. De verzamelwoede kent geen grenzen volgens mij, want er stonden ook nog een heel scala aan overwegmateriaal en een berg oud uitziende lantaarnpalen.
Speciaal voor deze dag waren een stoomzaagmachine, die echt draaide en een fraai opgepoetste stoomtractor. Ook voor wat oldtimers (auto's) was plaats.
Er reden twee stoomtreinen op de museumspoorlijn. Beiden hadden als eindpunt Hoendekenskerke. De rit duurde ongeveer veertig minuten. Men reed door de zogenaamde Zak van Beveland. De stoomtrein die ik heen had was een felrode. Hij trok een variatie aan rijtuigen. Waaronder een groen 1e klas rijtuig met comfortabele banken (zelfde type als in een Belgisch K- rijtuig), een lichtblauw NS- rijtuig met 1e klas coupe's, een tweetal donkerblauwe rijtuigen met een interieur wat heel goed leek op wat nu ook het interieur is van een Mat'64, een donkergroen 3e klas rijtuig wat ook geschikt was voor bagage met een houten vloer en houten banken. Ik koos voor de 1e klas in een coupe (het lichtblauwe rijtuig).
De rode locomotief was een van oorsprong Belgisch (Luik) exemplaar en natuurlijk glanzend opgepoetst. De andere is trouwens donkergroen en beiden zijn vrij klein (vroegere mijn of rangeer locomotieven). De rode heette Bison (niet de oorspronkelijke naam). Nu Bison trok ons gestaag en af en toe fluitend naar Hoedekenskerke. Deze was een "intercity", want de enige tussenstop was in Kwadendamme. Ik vond het een beetje warm om daar de vlindertuin te bezoeken, die wel degelijk de moeite waard is overigens.
Hoedekenskerke ligt vlak aan de dijk. Het kleine station heeft alleen overkapping (het gebouw is kapot geschoten tijdens de Tweede Wereldoorlog). Op het station stond de Blauwe Engel een fraai dieselmotorstel wat nog verder reed naar Baarland. Dat heb ik niet meer gedaan overigens.
Het terrein rondom het station bevat een soort park, waardoor een grappig mini- treintje rijdt waar de kinderen op kunnen zitten. Het is ook mooi aangeplant. In het bijbehorende gebouw kon je wat eten en stond ook de modelbaan van de SGB.
Ik heb een uitgebreide wandeling over de dijk gemaakt, waar het goed toeven was door de wind. Strand is daar niet. Wel boten. Je kan het havenverkeer zien wat van en naar Antwerpen vaart. De grote schepen komen niet zo dichtbij, hun vaargeul ligt achter een opgespoten zandbank. De riviervaart wel. Echt druk was het niet, maar ach. Vogels waren er ook, vooral meeuwen, maar ook een aantal bergeenden, een erg kleurige eendensoort.
Na de wandeling kwam de stoomlocomotief binnen, dit keer de groene die de naam Borsele draagt. Na binnenkomst werd de locomotief afgekoppeld en naar de installatie gereden om water in te nemen. Borsele zijn rijtuigen hadden wat meer eenvoud, allemaal donkergroen, dus oud (?) Wel verschillende klassen en omdat ik ook weleens wilde weten hoe 3e klas zat, dus de terugrit in minder stijl afgelegd. Alle rijtuigen hadden trouwens een interieur van houten banken, al dan niet met wat meer stof. Dit was de "stoptrein", want alle haltes werden aangedaan. Waaronder Kwadendamme, Nisse, s' Gravenpolder en uiteindelijk Goes. De locomotief moest duidelijk op gang komen en schokte in het begin best wel (moppers van de mensen naast mij). Later ging het gewoon gestaag opstomen. Wel eventjes wachten op het passeerspoor op de Bison.
Terug in Goes nog even uitgebreid rondgekeken op het terrein. Er stond interessant materieel, waaronder een paar Sikken, wat ik leuke locomotiefjes vindt.
Een groentewagen was trouwens heel mooi opgeknapt. Er stond ook de locomotief 1202 van het Spoorwegmuseum en twee elektrische locomotieven van de NS van de serie 11. Deze hadden zo'n zelfde panto als op de Reeks 23 nog zit en een aantal oude Klassiekjes.
Binnen in de werkplaats stonden boven de kuilwielbanken een locomotief die duidelijk opgeknapt werd en nog een bruin rijtuig en een grijze railbus.
Een apart uitziende diesellocomotief was de Bever die een blauwe kleur had.
Men had op het terrein ook voor wat aankleding gezorgd in de Zeeuwse traditie. Zo liepen er mensen in klederdracht en verkocht met roomboterbabbelaars (plakte wel lekker aan elkaar in het doosje door de warmte).
Daarna terug gelopen naar de "wereld van alledag" en dus station Goes, waar ik de stoptrein terug had. Helaas geen Mat'64, die nog steeds in die dienst rijdt, maar een VIRM. Voordeel is dan wel, dat je airco hebt.
Het Mat'64 stel (een dubbel stel) stond wel op diens normale vertrekspoor toen we aankwamen te Roosendaal, maar wel met de panto neer en donker.
Al met al een leuke dag gehad en veel foto's gemaakt. Voor wie interesse heeft staan er nog meer foto's hier:
https://picasaweb.google.com/marianneso ... tVerleden#
Groetjes,
Marianne