Steven schreef:die zoekt een persoon die hem de weg wijst in dat doolhof dat de spoorweg voor hem is. Beide moeten naast elkaar staan. Die sporadische reiziger kan geholpen worden aan het loket terwijl de vaste reiziger zijn abo weer is voor een nieuw jaar betaald aan de automaat of online.
Ik kan me daar helemaal in vinden.
Eigenlijk vind ik de automaat perfect als aanvulling op het loket:
1. geen lange wachtrijen meer tijdens piekmomenten aan het loket
2. afschaffen van ticketverkoop op de trein -> geen grijsrijden meer mogelijk, meer inkomsten, met de suggesties
die de anderen hebben gegeven ("wat bij defecte automaat")
Maar het gewone loket moet blijven bestaan aan dezelfde prijs.
Het informatieve aspect is van onschatbare waarde. Heel veel occasionele reizigers worden geholpen aan het loket.
En zoals je schrijft: daar zitten ook veel jongere mensen tussen...
@maartendj:
Ik wik mijn woorden, want ik bedoel het absuluut niet kwaad

We kunnen héél veel leren van Nederland. Er zijn veel zaken die in NL veel beter zijn
(denk maar aan aankleding van stations, verlichting, gezellig inrichten van winkels, moderne omgeving, hoge perrons)
Maar één ding nemen we beter niet over, het ontbreken aan loketten, en de in het algemeen zeer
on-persoonlijke aanpak!
Ik weet niet of je veel in België al hebt gereisd? Ik zou het je echt aanraden om eens lokaal lijntje te rijden,
en in een provinciestation en een klein bemand station te kijken.
Observeer de gang van zaken eens, en rapporteer dan hier opnieuw
@....
Alternatieven om wachthokjes etc te verwarmen:
ik vind uw voorstel goed, maar ik geloof niet in sprookjes

Loket toe = stationsgebouw toe. Simple as that vrees ik...
De huidige onbemante haltes mogen ze er zeker mee uitrusten
Voor mijn part laten ze de loketbediende met de moderne informatica allemaal telewerken.
Er moeten andere besparingen mogelijk zijn dan dit (->dit is eerstelijns reizigerscontact)
@KB, Stef, e.a:
- Banken etc: de meeste banken hier hebben nog steeds loketten incl Dexia.
- Bij de "grootbanken" betaal je ook voor een bankkaart... (hoezo gratis?)
- Er is daar toch nog altijd personeel in een bank? terwijl als het loket sluit, er zelfs niet 1 (één) persoon meer is...
Groetjes