NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
MaartendeJ schreef: Je kunt toch gewoon bankjes enof wachthokjes op het perron neerzetten? Ja het is niet verwamd, maar als er toch bespaard moet worden (want: steeds oplopend verlies)... Dan is dit vrij makkelijk geld vrijmaken. Dan moet ik eerlijk zeggen: Het geld moet of van links of van rechts komen.. Dan heb ik liever vaker een trein, dan een verwarmd wachthokje...Zolang je beschut kunt staan/zitten is het meestal zeer goed uit te houden op stations.
Je kan trouwens perfect verwarmde wachtruimtes hebben op een ombemand station. Verschillende stations in Zwitserland hebben verwarmde schuilhuisjes, met infraroodlampen in het plafond. Aan de ingang is er dan een knop waar je op drukt om 5 minuten de verwarming te laten werken.
Jammer genoeg heeft de gemiddelde Belg minder discipline dan een zwitser. Ook de geregelde controles om verlichting en dergelijke te herstellen in onbemande haltes is in België vrij laag. Kortweg onaantrekkelijke haltes zijn er iets te veel. Het is bijna eerder regel dan uitzondering.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

K V B schreef:Je kan trouwens perfect verwarmde wachtruimtes hebben op een ombemand station. Verschillende stations in Zwitserland hebben verwarmde schuilhuisjes, met infraroodlampen in het plafond. Aan de ingang is er dan een knop waar je op drukt om 5 minuten de verwarming te laten werken.
Zulke schuilhuisjes zijn zeer praktisch, maar helaas meent een klein deel van de bevolking dat zulke wachtruimtes geen bestaansrecht hebben, zodat ze op onbemande stations meestal geen lang leven beschoren is...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje

Bericht door groentje »

Is dat dan niet eerder waar we moeten tegen protesteren? Hier in Brussel is de tendens ook al jaren dat het toch geen zin heeft om op te kuisen, omdat het een halfuur later weer vuil zal zijn. Maar op den duur wordt dat een self-fulfilling profecy. Vandalisme moet worden bestreden met hand en tand, en verval moet zo snel mogelijk worden tegengegaan. Dat de NMBS, of wie er ook voor verantwoordelijk is, een lamp gedurende maanden niet komt herstellen, dat is welhaast een nog grotere schande dan het oorspronkelijke vandalisme.

In Zwitserland en Engeland zijn er al jaren peter- en meterschappen over een station. een vzw of een privépersoon neemt het op zich om de stationsomgeving aan te vegen, kleine en grote defecten te melden, en voorstellen te doen om de stationsomgeving te verfraaien. Stationsgebouwen kunnen open blijven, ook nadat het loket gesloten is, blijven aangenaam om te verblijven, en vandalisme heeft geen tot weinig kans. Ook omdat de lokale gemeenschap het gebouw mee beheert en er toezicht op houdt.
Steven

Bericht door Steven »

Dan kom je tot een ander vrij Belgisch probleem, iedereen heeft het graag proper zolang een ander maar het werk doet. Zo stel ik het toch geregeld vast.
groentje

Bericht door groentje »

Maar daarmee is België echt geen uitzondering. Gelukkig heb je ook geen 100 mensen nodig om een station te onderhouden. Een gemotiveerde groep vrijwilligers, of desnoods zelfs 1 à 2 goede zielen, kunnen dat ook.
België is echt niet zo uitzonderlijk, hoor. Ook in Zwitserland is er vandalisme, ook in Nederland was er heel veel protest bij het sluiten van de loketten, ook in Engeland zijn de meeste mensen niet geïnteresseerd om een station een paar keer per week te gaan schoonmaken, of als conciërge te gaan openen en afsluiten. Maar net als ginder zijn er ook hier heel wat mensen die helpen in de wereldwinkel, de rodekruisbazaar, de voetbalkantine, of die meehelpen in een natuurgebied. Voor een stationsgroep kan dat ook.
Steven

Bericht door Steven »

Het kan, dat zal niemand tegenspreken, maar het zal vooral een grote mentaliteitswijziging vergen, eentje zoals bij het sorteren van afval nodig was. Orde begint altijd bij uzelf en niet bij een ander.
Adler

Bericht door Adler »

Wat heeft dit nog allemaal te maken met het mogelijk afschaffen van 10% van de treinen ?
Bij bijna elk onderwerp hier wordt er vroeg of laat wel begonnen over het sluiten van de loketten of het plaatsen van automaten en is men vertrokken voor pagina's lang.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Wat heeft dit nog allemaal te maken met het mogelijk afschaffen van 10% van de treinen ?
Bij bijna elk onderwerp hier wordt er vroeg of laat wel begonnen over het sluiten van de loketten of het plaatsen van automaten en is men vertrokken voor pagina's lang.
juiste analyse.Er is bloedarmoede op dit forum.
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:Wat heeft dit nog allemaal te maken met het mogelijk afschaffen van 10% van de treinen ?
Omdat die ene service de andere toevallig ondersteunt?
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:
Omdat die ene service de andere toevallig ondersteunt?
Of verhindert, want geld dat moet gebruikt worden om verlieslatende loketten open te houden (maar ook andere diensten die niet voldoende renderen), kan niet gebruikt worden om treinen te laten rijden, zo simpel is het.
Ik ben dus voorstander van meer treinen, ook op minder drukke lijnen, en als daarvoor een aantal loketten vervangen moeten worden door automaten juich ik dat toe.
Als er andere ingrepen zijn die meer opleveren mogen die voor mij ook overwogen worden
Steven

Bericht door Steven »

Het is volgens mij een soort wisselwerking. Een goed loket is als het ware een echte reclame voor de rest van de diensten die men aanbied. Maar beide moeten elkaar ondersteunen. Heb je voldoende treinen en een goede infoservice, zowel loket, internet als automaat dan ga je vanzelf wel het resultaat zien. De rest is mond aan mond reclame.
K V B

Bericht door K V B »

vasonline schreef: Voor mijn part laten ze de loketbediende met de moderne informatica allemaal telewerken.
Er moeten andere besparingen mogelijk zijn dan dit (->dit is eerstelijns reizigerscontact)
Ik heb het mij ook al afgevraagd of je inderdaad de loketbedienden niet ook andere taken kan geven. Of ze bijvoorbeeld ook in het call centre mee laat werken.

Anderzijds kan je ook gewoon proberen de omzet op een andere manier te verhogen. De BLS heeft op een aantal van haar kleine stations het loket gewoon omgebouwd tot een reisbureau. Daar kan je dus ook gewoon terecht voor vakanties en hotelboekingen. Maar het betekent ook dat je zelfs op een klein station nog steeds terecht kan voor internationale biljetten. En ik denk dat het voor het personeel zelf ook interessanter en gevarieerder is.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
vasonline schreef: En ik denk dat het voor het personeel zelf ook interessanter en gevarieerder is.

Werkt zelfs motiverend, hoe meer variatie in uw werk hoe meer werkvreugde (denk ik toch) en ook dit komt de reizigers ten goede.

Maar terug naar de afgeschafte treinen zelf of de mogelijkheid tot afschaffen. Zoals hier al eerder werd gezegd bestaat de kans op een cirkel die ze moeten doorbreken. Namelijk minder late en minder vroege treinen zorgt ook voor een deel minder aanvoer waardoor de huidige voorlaatste, laatste zal worden en op zijn beurt ook minder volk zal meepakken.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Zou men voor zeer vroege en late treinen, die dus meestal onderbezet zijn, geen speciaal materieel kunnen inzetten dat een stuk kleiner en goedkoper is, en geschikt voor éénmansbediening?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje

Bericht door groentje »

Je bent niet goedkoper af als je speciaal materieel moet aankopen om een deel van de dag andere treinen aan de kant te kunnen laten...
Bepaalde procedures aanpassen om kleinere treinen met minder personeel te laten rijden kan wel een oplossing zijn, maar dan niet alleen 's avonds. Integendeel, zelfs, net 's avonds kan de aanwezigheid van een treinbegeleider het veiligheidsgevoel verhogen.
K V B: die BLS-reisbureau's heb ik ook opgemerkt. Het lijkt me zeker geen slecht idee, maar ook daar werkt men al aan, zij het zeer voorzichtig. Sommige stations hebben reeds een Postpunt, bijvoorbeeld. Daar moet verder in gegaan worden, er zijn nog veel mogelijkheden om de omzet te laten stijgen. Maar ook dan zullen bepaalde loketten niet overleven. Om dan nog het gebouw open te houden, zullen dus nog andere strategieën moeten worden ontwikkeld. En opnieuw, er is geen nood dat België hierin het warm water heruitvindt, in andere landen heeft men daar al oplossingen voor gevonden.
Plaats reactie