Concreet ben ik dus op zoek naar iemand die me zou kunnen vertellen waar, hoe en onder welke ingangen ik dienstregelingstabellen uit (oktober) 1870 zou kunnen vinden voor de meest 'logische' lijnen om een reis Charleville-Brussel-Douai te maken. Op dat moment zijn er uiteraard nog heel veel verschillende maatschappijen die elk hun eigen treindienst verzorgen en voor zover mij bekend was er in die tijd bijgevolg ook nog geen spoorboekje zoals wij dat nu kennen. Ik kan me wel voorstellen dat die maatschappijen elk hun eigen spoorboekje uitbrachten en dat die dus nog ergens in een (privé-) archief of bibliotheek (Bibliothèque nationale de France?) moeten te vinden zijn. De maatschappijen in kwestie zijn vermoedelijk de Compagnie des chemins de fer du Nord (voor de lijn 154), de Compagnie des chemins de fer de l'Est (voor de lijn 138A en het tracé Givet-Charleville) en de Chemin de fer Bruxelles-Calais (voor de lijn 94).
Wie kan helpen om me de hooiberg te laten vinden waarin ik 3 spelden heb verloren?